Hoppa till innehåll

Kommunikation för socionomer (3 sp)

Kod: SOV22SPR01-3007

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.09.2025 - 19.10.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Miranda Ekholm

Lärare

Terese Herrgård-Backlund

Grupper

  • Grupp 1 (Storlek: 20. Öppet universitet: 0.)
  • Grupp 2 (Storlek: 20. Öppet universitet: 0.)
  • Grupp 3 (Storlek: 20. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • USO25D-V
    Socionom (YH), h25, dagstudier, Vasa

Smågrupper

  • Grupp 1
  • Grupp 2
  • Grupp 3

Lärandemål

Studerande:
- kan kommunicera muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till processen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat

Innehåll

Klarspråk och vetenskapligt skrivande
Muntlig framställning

Tid och plats

Närundervisning

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av kursansvarig anvisat material på Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar om kommunikation, informationssökning, källkritik, vetenskapligt skrivande och presentationsteknik.

Diskussioner, övningar och inlämningsuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Presentation (0-5), uppsats (0-5) och andra inlämningsuppgifter (UK/GK).

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 x 27h = 81h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Ogjorda/underkända uppgifter.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande har delvis följt instruktionerna för uppgifterna.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande har följt instruktionerna för uppgifterna.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande har följt instruktionerna för uppgifterna och utfört dem väl.

Förkunskapskrav

Examen från andra stadiet