Vårdens grunder (6 sp)
Kod: VÅV22GV02-3021
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.09.2025 - 09.11.2025
Tajmning
10.11.2025 - 21.12.2025
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 50
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Yvonne Sjöberg-Ehn
- Vasa Vård 2
- Marice Nedergård
Lärare
Yvonne Sjöberg-Ehn
Grupper
-
USS25F-VSjukskötare (YH), h25, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan arbeta i enlighet med vårdyrkets värderingar, etiska principer och direktiv samt kan utvärdera hur de förverkligas i det dagliga vårdarbetet.
- har kunskap om och kan göra en grundläggande bedömning av människans grundbehov och vitala funktioner, har kunskap om centrala vårdmetoder i grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan bedöma patientens näringstillstånd och planera samt förverkliga nutritionsbehandling
- kan utföra grundläggande sårvård
- kan identifiera, bedöma och sköta patientens smärta
- kan handla aseptiskt och motivera sitt handlande
- förstår och behärskar principerna för infektionsbekämpning, ergonomiska arbetsmetoder, rehabiliterande vård och hållbar utveckling som en del av vården
- kan använda sig av vårdprocessen vid dokumentationen av patientens vård samt på ett ändamålsenligt sätt dokumentera patientens vårdprocess samt behärskar vårddokumentationssystem
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera vård i en simulationssituation
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom vården
Innehåll
Vårdprocessen
Människans grundbehov och grundvård
Nutrition
Vitala funktioner, mätningar och undersökningar
Vårdhygien
Ergonomi, kinestetik och förflyttningsteknik, hjälpmedel
Sårvård och bandagering
ISBAR, FinCC
Etik
Kostnads- och miljömedvetenhet i vården
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Tilläggsuppgifter
I kursen ingår kliniska övningar och laborationer