Hoppa till innehåll

Grunder i småbarnspedagogik (5 sp)

Kod: SO21ESMÅ1-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 29.12.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Lärare

  • Susanne Davidsson

Lärare

Susanne Davidsson

Grupper

  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet

Innehåll

- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik

Tid och plats

Kursen är öppen 2.1-31.12.2025.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk kurslitteratur för examination 1. Muntlig tentamen (finns länkar på moodle till nätpublikationerna och inskannat material finns nere i mappen med kurslitteratur):
Lagstiftning:
Lag om småbarnspedagogik 540/2018.
Statsrådets förordning om småbarnspedagogik 2018/753.

Arvola, O, Liljeroth, P & Reunamo, J. 2023. Is physical activity a pathway to culturally and linguistically diverse children’s participation in early childhood education and care? Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 12 Issue 1. Sidorna 150-168.
.
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.
.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger.
.
Lundström, S, Donner, P, Heikkilä, M. 2022. Children excluding other children from play through passive resistance by ignoring and neglecting. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 11 Issue.2. Sidorna 223-242.

Mansikka, J E & Lundkvist, M. 2019. Barns perspektiv och delaktighet som ideologisk orientering för småbarnspedagogiken i Finland. Ingår i: Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, Volum 5. Sidorna 111-129.
.
Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki H & Kukkonen, S (toim.). Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Sidorna 9-27.
.
Talentia. 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa. Opas työntekijöille ja työnantajille.

Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.

Westerlund, S. 2021. Monikulttuurinen varhaiskasvatus osallisuuden poluilla - kohti yhdenvertaista varhaiskasvatusta. Sidorna 53-59. Ingår i verket: Lund, V & Väliaho, P(toim.). Uudet tuulet - varhaiskasvatus matkalla tulevaisuuteen. Laurea Ammattikorkeakoulu. Laurea Julkaisut/Laurea Publications 162.

Obs! Studerande från Åland - det fungerar bra att använda översättningsfunktion t ex word translate för att kunna ta del av den finskspråkiga litteraturen. Ta konktakt med kursansvarig om du behöver hjälp.

Tips på referenslitteratur för Examination 2 finns på kursens moodlesida. Material om socionomen inom småbarnspedagogik finns på kursens moodlesida.

Undervisningsmetoder

Kursen är digital med material och inlämningar i Moodle.
Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle. Instruktioner för anhållan om validering hittas på moodlesidan Socionom, Åbo -Information

Praktik- och arbetslivssamarbete

Personalintervju inom småbarnspedagogiken.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Valfri under kursens gång enligt individuell studieplan. Examination 1 Muntlig tentamen ska avläggas innan examination 2.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Muntlig tentamen 3 sp 81 h
2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp 54 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi

Kursen är avsedd endast för e-socionomstuderande. Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik.
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts. Se också informationen om AI i Novias skrivanvisningar.
https://intra.novia.fi/assets/Sidor/Studier/Examensstuderande-YH-3/Examensarbete/Skrivanvisningar-2/Skrivanvisningar2.pdf
https://intra.novia.fi/assets/Sidor/Studier/Examensstuderande-YH-3/Examensarbete/Skrivanvisningar-2/APA-snabbguide-Novia-final-version-2024.pdf

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Muntlig tentamen 3 sp
Tenten fokuserar på innehållet i den givna litteraturen och studiematerialet, se punkten litteratur/studiematerial. Studerande läser den obligatoriska tentlitteraturen och anmäler sig till ett individuellt muntligt tentamenstillfälle. Anmälan görs per e-post till susanne.davidsson@novia.fi. Under tentamen besvarar och diskuterar studerande olika småbarnspedagogiska frågeställningar tillsammans med kursansvarig lärare (via Teams). Feedback fås muntligt i slutet av tentamenstillfället.
Examinator: Sussy Davidsson

2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp
Tentamen bör vara godkänd innan studerande avlägger examination 2.

Studerande väljer att av följande temaområden och skriver en fackuppsats utgående från det:
- Jämställdhet, likabehandling och barns rättigheter inom småbarnspedagogiken
- Kulturell mångfald inom småbarnspedagogiken och delaktighetsfrämjande arbete
- Mobbning bland små barn och mobbningsförebyggande arbete inom småbarnspedagogiken
.
Fackuppsatsen ska innehålla relevant forskning och teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken. På moodle finns en del förslag på referenslitteratur och forskning. Studerande söker själv ytterligare vetenskapliga artiklar till uppsatsen. I rapporten ska också ingå nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar.

Studerande intervjuar en personal (gärna en socionom inom småbarnspedagogik) som arbetar med temat och inkluderar fakta från den muntliga kommunikationen i fackuppsatsen. Här ska även ingå en diskussion om socionomen inom småbarnspedagogik (uppgiftsbeskrivningen för socionomen inom småbarnspedagogik och kompetensen hos socionomen inom småbarnspedagogik och hur personalen ser på det i relation till fackuppsatsens tema. Fackuppsatsen lämnas in på anvisad plats på kursens moodlesida. Skriftlig feedback sätts in i Moodle i kommentarsfältet bredvid den inlämnade examinationen.

Bedömningskriterier:
1. Muntlig tentamen 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap utgående från tentlitteraturen och studiematerial
- förmåga att sammanfatta teori och koppling till hur teorin till omsätts i praktisk handling och konkret verksamhet inom småbarnspedagogiken
- ett hållbart, etiskt och professionellt förhållningssätt

Bedömning enligt skala 0-5.
Examinator: Sussy Davidsson

2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet av det valda temat
- förmåga att förankra den presenterade forskningen och teorin i det praktiska arbetet inom småbarnspedagogiken
- förmåga att se socionomens roll, uppgift och kompetensområden inom småbarnspedagogiken

Bedömning enligt skala 0-5.
Examinator: Sussy Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.

Förkunskapskrav

Inga