Resursförstärkande metoder inom småbarnspedagogik (5 sp)
Kod: SO21ESMÅ2-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 29.12.2025
Tajmning
01.01.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Susanne Davidsson
Lärare
Susanne Davidsson
Grupper
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan planera, genomföra och utvärdera meningsfulla och positiva lek- och lärandesituationer och kan använda resursförstärkande metoder i syfte att stöda barns utveckling, lärande och välbefinnande
- kan stöda barnets känslo- och samspelsfärdigheter
- har kunskaper i barns språkliga medvetenhet och små barns matematiska lärande
- kan stöda barnet i att använda sig av olika uttryckssätt och att omfatta hälsosamma levnadsvanor
- kan situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå och har en positiv syn på barnet och dess resurser
Innehåll
- stöd av den språkliga utvecklingen, språkstimulerande metoder och material
- språkbadsverksamhet
- små barns matematiska lärande och matematiklaborationer
- stimulerande lekmiljöer och handledning i lek och samspel
- multilitteracitet och digital kompetens
- digitala lärmiljöer, verktyg, applikationer och spel
- mediefostran
- matfostran
- resursförstärkande metoder och material
Tid och plats
Kursen är öppen 2.1-31.12.2025.
Enligt individuell studieplan.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk litteratur för examination 1:
Direktänkar till materialet finns på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns inskannade och hittas via moodle.
.
Björklund, C.2017. Vad gör yngre barn med matte? Sidorna 120-138. Ingår i verket: PramlingSamuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Furu, A-C & Heikkilä, M. 2022. Att stärka barns resiliens genom konstbaserade och narrativa
arbetssätt. Sidorna 163-175. Ingår i: Furu, A-C & Heikkilä, M. 2022. Resiliens i förskolan. Att stärka
barns välmående, delaktighet och handlingskraft. Stockholm. Natur & Kultur.
.
Gammelgård. L. 2020. Tänk språk! Språkstrategi för dagvården. Reviderad upplaga. Sydkustens
landskapsförbund. https://www.sydkusten.fi/Site/Data/2866/Files/Material/TankSprak_2020_web.pdf
.
Holmberg, K, Lagergren, A, Hjartarson, T & Bøen, E. (Red.). 2019. Lek och lärande med digitala
verktyg i nordiska förskolor. Erfarenheter från två Nordplus-projekt 2015-2019. Ur verket läses kapitel
1 Barn och förskollärare i digitala aktiviteter, sidorna 15-32 och kapitel 2 ”Det här händer på riktigt, det
här händer nu” – videosamtal i daghem och förskola, sidorna 35-47. https://www.divaportal.org/smash/get/diva2:1358757/FULLTEXT01.pdf
.
Luomaniemi, K, Kankaanpää, S, Hannula-Sormunen, M. 2023. Suosituksia monikielisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukemiseen –Temaattinen synteesi. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research Volym 12, Issue. Sidorna 23-63.
.
Nilsen, M. 2017. Datorplattor och de yngsta barnen i förskolan. Stöttande samspel genom pedagogisk
struktur och lyhörd interaktion. Sidorna 191-206. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson,
A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Storbacka-Järvinen, L. 2021. Faktorer som bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala
och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia; serie A: Artiklar 1/2021.
https://www.theseus.fi/handle/10024/498031
Läroplanen för småbarnspedagogik kopplas i examinationen till de teman som behandlas i examinationen.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
https://www.oph.fi/sv/statistik-och-publikationer/publikationer/grunderna-planensmabarnspedagogik-2022
Referenslitteratur och tips på material för examination 2 Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 2 sp hittas på kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Kursen är digital med material och inlämningar i Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten; e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik.
Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle. Instruktioner för anhållan om validering hittar på moodlesidan Socionom, Åbo -Information
Praktik- och arbetslivssamarbete
Metodaktiviteter görs inom småbarnspedagogiken.
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Digital inlärningsportfolio och digital workshop 3 sp 81 h
2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 2 sp 54 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik. Kursen är avsedd endast för e-socionomstuderande.
Se också informationen om AI i Novias skrivanvisningar.
https://intra.novia.fi/assets/Sidor/Studier/Examensstuderande-YH-3/Examensarbete/Skrivanvisningar-2/Skrivanvisningar2.pdf
https://intra.novia.fi/assets/Sidor/Studier/Examensstuderande-YH-3/Examensarbete/Skrivanvisningar-2/APA-snabbguide-Novia-final-version-2024.pdf
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Digital inlärningsportfolio och digital workshop 3 sp
Studeranden utgår från kursens lärandemål och gör en portfolio kring följande temaområden:
Metoder för stöd av barns sociala och emotionella färdigheter
Små barns språk och språkstödjande aktiviteter/metoder
Små barns matematiska lärande, matematikaktiviteter och aktiviteter med surfplatta/applikationer (med fokus på att stöda barns lek-och samspelsfärdigheter och
delaktighetsfrämjande aktiviteter)
.
Portfolion inleds med ett pärmblad och en innehållsförteckning och avslutas med en källförteckning enligt YH Novias skrivanvisningar. De behandlade temana kopplas till Grunderna för planen för småbarnspedagoik 2022. Studeranden läser den angivna obligatoriska litteraturen och använder dem som källor i portfolion. Källhänvisningar ska anges. I portfolion samlar studerande också material, länkar till metoder, material och ideér på verksamhet som kan ordnas för barn inom småbarnspedagogiken kring de tre temana.
Studerande utför sedan den digitala workshopen som finns beskriven på moodle och inkluderar materialet och redovisningen för utförandet med bilder i portfolion. Anvisningarna för den digitala workshopen finns på moodle. Portfolion ska kunna fungera som en teori- och metod/materialbank för studerande under Praktik: Fördjupad teoribaserad praktik och senare i arbetslivet. Studerande avslutar portfolion med en självutvärdering där studeranden utvärderar sina kompetenser, färdigheter och vidare utvecklingsbehov i relation till kursens lärandemål, kursinnehållet och examinationens bedömningskriterier. Portfolion inlämnas på anvisad plats på moodle.
Examinator: Sussy Davidsson
2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 2 sp
Examinationen görs i två delar.
Del 1. Studerande väljer först två metoder som finns presenterade på moodle(se sida på moodle). Arbetet inleds med att studerande läser in sig på metoderna/materialen och forskning om dem. Studerande skriver en teoretisk rapport på 6-8 sidor om metoderna och deras teoretiska och forskningsmässiga förankring. På kursens moodlesida finns länkar och material som kan användas som stöd i arbetet. Studerande kan även fritt välja att använda övrigt material som tillägg. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar och lämnas in på anvisad plats i moodle.
Del 2:
Studerande planerar, genomför och utvärderar två valfria aktivitetsstunder på daghem med de metoder som behandlats i kursen. Aktiviteterna ska fokusera på att stöda barns delaktighet och kamratrelationer.Tydliga målsättningar för aktiviteterna ska finnas uttalade och sedan utvärderas efter att aktiviteten hållits. Aktiviteterna planeras skriftligt och dokumenteras genom videoupptagning eller med bilder med fokus på studerande som ledare av aktiviteten. Examinationen avslutas med en skriftlig utvärdering av aktivitetsstuderna utgående från kompetenserna ovan. Alla delar av examinationen laddas upp på anvisad plats i moodle.
Examinator: Sussy Davidsson
Bedömningskriterier:
1. Digital inlärningsportfolio och digital workshop 3 sp
- portfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori och välja ut bra tips på material
- förmåga att tillämpa och anpassa teori till praxis
- förmåga att redogöra för digital workshop
- förmåga till självutvärdering och analys
Bedömning enligt skala 0-5. Studerande får skriftlig feedback i Moodle i kommentarsfältet vid de inlämnade uppgifterna.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
.
2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap och teori om metoden
- förmåga att planera, genomföra och utvärdera meningsfulla lek- och lärandesituationer och använda resursförstärkande metoder
- förmåga att situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå
Bedömning enligt skala 0-5. Kort skrifltig feedback ges på moodle i samband med den inlämnade examinationen.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
Förkunskapskrav
Inga