Hoppa till innehåll

Grunderna i hållbarhet och cirkulär ekonomi för ingenjörer (3 sp)

Kod: VAL2024-0001-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2024 - 16.04.2025

Tajmning

09.04.2025 - 27.04.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Produktionsekonomi

Lärare

  • Roger Nylund

Lärare

Matts Nickull

Grupper

  • ÖH22FLEXING
    Öppna YH, Flexibelt till Ingenjör

Lärandemål

Den studerande känner till de centrala begreppen och principerna för miljömässig och social hållbarhet och cirkulär ekonomi (CE). Hen har grundläggande verktyg för att utveckla hållbara lösningar inom sitt eget område. Vidare förstår den studerande varför den lineära ekonomin är ohållbar och bör överges till förmån för CE.

Innehåll

Centrala begrepp inom hållbarhet och CE samt hur de är förbundna till varandra, triple bottom line, refuse, reduce, reuse, refill, repair, remanufacture, recycle, rethink, konkreta exempel på alla dessa och uppmuntran till kreativitet i att hitta nya affärsmodeller med hjälp av CE-business canvas.
Nätverksekonomi som det nya normala. CE förutsätter ofta att olika verksamheter, ofta i olika branscher, samarbetar.
”Doughnut Economy” och social hållbarhet. Ingenjörernas roll i att bidra till ett samhälle där även utsatta grupper har ett drägligt liv. Teknologin ska till exempel underlätta, inte försvåra och distansera. En stor utsatt grupp här är åldringar vars kognitiva förmågor avtar.
FN:s SDG och hur man mäter framsteg på de olika delområdena. En övning kring utvalda indikatorer för delmålen ingår för att göra de studerande bekanta med hur målen följs upp och mäts.
Cirkulär anskaffning (procurement) och logistik.
Kursen består av en allmän teoridel motsvarande ca halva arbetsmängden med föreläsningar och några uppgifter. Resten består av ett övningsarbete knutet till det egna facket.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ellen MacArthur-Foundation website samt ett antal Youtube-videon.
Van Doorsselaer K, Koopman R., J. (2021) Ecodesign – A Life Cycle Approach for a Sustainable Future, Hanser.

Organschi, Alan, et al. (2022) Carbon: A Field Manual for Building Designers, John Wiley & Sons, Incorporated.

Kossila, L. (2020) Cirkulära materialflöden i praktiken: 12 tillämpningar på små och stora företag, Lund Studentlitteratur Ab.

https://www.ted.com/talks/kate_raworth_a_healthy_economy_should_be_designed_to_thrive_not_grow

Hedenmark, M., Frick P. (2016) Vad är cirkulär ekonomi? e-bok, Re-Makers.

Mårtensson, K., Westerberg, K (2017) Miljöstrategiskt arbete – Företaget i det nya strategiska landskapet, Stockholm, Liber.

Lawrence, J., T., Beamish, P., W. (2013) Globally Responsible Leadership – Managing According to the UN Global Compact, London, UK, Sage.

(Cavico, F., J., Bahaudin, G., M. (2016) Developing a Legal, Ethical and Socially Responsible Mindset for Sustainable Leadership, Davie, Florida, US, ILEAD Academy.)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Godkända inlämningsuppgifter inlämnade i tid.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande visar att hen förstått kursmaterialets innehåll och dess praktiska implikationer för det egna fackområdet. Vidare används relevanta källor i inlämningsarbeten.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Den studerande visar en självständig förmåga att utveckla hållbara lösningar på basen av kursmaterialet i sitt eget fackområde. Relevanta akademiska (och andra) källor används på ett kompetent sätt i inlämningsarbeten.

Förkunskapskrav

inga krav

Tilläggsuppgifter

-