Könsmångfald och genusmedvetenhet (3 sp)
Kod: VAL24038-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.10.2024 - 31.10.2024
Tajmning
01.11.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 25
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nanette Westergård
- Susanne Jungerstam
Lärare
Susanne Jungerstam
Lärandemål
Studerande
- känner till vad genusmedvetenhet innebär
- utvecklar sin förståelse för könsmångfald
- kan använda sig av genussensitiva metoder och material i bemötande av klienter
- har förutsättningar för att vägleda i frågor som berör könsmångfald
Innehåll
- Skolinformatörsutbildning
- Könsmångfald och bemötande
- Genusmedvetenhet i klientarbetet
Tid och plats
Närundervisning enligt undervisningsschema:
15.11 kl. 8:30-11:30 Närstudiedag (kursintro)
22.11 kl. 8–15 Föreläsning med Regnbågsalliansen, skolinformatörsutbildning
29.11 kl. 8–15 Föreläsning med Regnbågsalliansen, skolinformatörsutbildning
13.12 8:30-11:30 Närstudiedag
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Alanko, K. (2013) Hur mår HBTIQ-unga i Finland? Helsingfors: Ungdomsforskningsnätverket.
Kompetenscentrum för könsmångfald (2021). Mångfalden av kön och kroppar. Seta-publikationer.
Övrig litteratur enligt anvisningar.
Föreläsningsunderlag, instruktioner för examinationsuppgift, inlämningsdatum samt rekommenderad litteratur finns på kursens Moodle sida.
Undervisningsmetoder
Kursen omfattar 20 h närstudier, inklusive föreläsningar, studiebesök, reflektion och diskussion samt ca 61 h självstudier, inklusive inlämningsuppgift.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examinationsuppgiften lämnas in på senast den 20.12.2024.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen avläggs med examinationsuppgift.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen omfattar 3 sp motsvarande 81 h för studerande. 20 h utgörs av närstudier och 61 h av eget arbete enligt anvisningar som ges vid kursstart.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänd studieprestation förutsätter att
- studerande har följt anvisningarna för examinationsuppgifterna,
- studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter,
- examinationsuppgifterna lämnas in inom utsatt tid.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänd
Den studerande har följt anvisningarna för examinationsuppgifterna. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Examinationsuppgifterna lämnas in inom utsatt tid.
Underkänd
Ogjort skriftligt arbete / Arbetet lämnas inte in inom utsatt tid.
Underkänd (0)
Studerande har inte följt anvisningar, kan inte reflektera eller motivera sina synpunkter eller studerande har inte lämnat in examinatuionsuppgifterna inom utsatt tid.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav