Hoppa till innehåll

Könsmångfald och genusmedvetenhet (3 sp)

Kod: VAL24038-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.10.2024 - 31.10.2024

Tajmning

01.11.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 25

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Nanette Westergård
  • Susanne Jungerstam

Lärare

Susanne Jungerstam

Lärandemål

Studerande
- känner till vad genusmedvetenhet innebär
- utvecklar sin förståelse för könsmångfald
- kan använda sig av genussensitiva metoder och material i bemötande av klienter
- har förutsättningar för att vägleda i frågor som berör könsmångfald

Innehåll

- Skolinformatörsutbildning
- Könsmångfald och bemötande
- Genusmedvetenhet i klientarbetet

Tid och plats

Närundervisning enligt undervisningsschema:

15.11 kl. 8:30-11:30 Närstudiedag (kursintro)
22.11 kl. 8–15 Föreläsning med Regnbågsalliansen, skolinformatörsutbildning
29.11 kl. 8–15 Föreläsning med Regnbågsalliansen, skolinformatörsutbildning
13.12 8:30-11:30 Närstudiedag

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Alanko, K. (2013) Hur mår HBTIQ-unga i Finland? Helsingfors: Ungdomsforskningsnätverket.

Kompetenscentrum för könsmångfald (2021). Mångfalden av kön och kroppar. Seta-publikationer.

Övrig litteratur enligt anvisningar.
Föreläsningsunderlag, instruktioner för examinationsuppgift, inlämningsdatum samt rekommenderad litteratur finns på kursens Moodle sida.

Undervisningsmetoder

Kursen omfattar 20 h närstudier, inklusive föreläsningar, studiebesök, reflektion och diskussion samt ca 61 h självstudier, inklusive inlämningsuppgift.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationsuppgiften lämnas in på senast den 20.12.2024.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursen avläggs med examinationsuppgift.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen omfattar 3 sp motsvarande 81 h för studerande. 20 h utgörs av närstudier och 61 h av eget arbete enligt anvisningar som ges vid kursstart.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd studieprestation förutsätter att
- studerande har följt anvisningarna för examinationsuppgifterna,
- studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter,
- examinationsuppgifterna lämnas in inom utsatt tid.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd
Den studerande har följt anvisningarna för examinationsuppgifterna. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Examinationsuppgifterna lämnas in inom utsatt tid.

Underkänd
Ogjort skriftligt arbete / Arbetet lämnas inte in inom utsatt tid.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt anvisningar, kan inte reflektera eller motivera sina synpunkter eller studerande har inte lämnat in examinatuionsuppgifterna inom utsatt tid.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav