Hoppa till innehåll

Marknadsanalys och statistik (5 sp)

Kod: FEK22FFO02-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

07.12.2024 - 17.03.2025

Tajmning

17.03.2025 - 25.05.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Monika Kärkkäinen
  • Rolf Gammals

Grupper

  • ÖH23FEK-FLEX
    Öppna YH, Flexibelt till tradenom

Lärandemål

Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall

Innehåll

- marknadsanalys
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Bryman & Bell: Företagsekonomiska forskningsmetoder
- Christensen m.fl: Marknadsundersökning - en handbok
- Malhotra m. fl.: Marketing Research

Undervisningsmetoder

Marknadsanalys:
- föreläsningar på Teams/webex
- övningar
- projekt (marknadsanalys för ett verkligt företag/organisation)

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall

Praktik- och arbetslivssamarbete

Inom kursen görs en undersökning som kan ske på uppdrag av näringslivet.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Marknadsanalys: Rapporten står för 100% av kursens utvärdering.

Statistik: För att få vitsord i kursen måste samtliga statistikuppgifter vara inlämnade och godkända samt Moodletestet i statistik genomfört och godkänt. Slutvitsordet baseras på rapporten, men både statistikuppgifterna och Moodletestet måste vara godkända för att betyg ska ges.

Underkänd (0)

Oinlämnade uppgifter.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Låg kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämninguppgifter samt presentationer.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Bra kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Hög kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.

Förkunskapskrav

Ekonomisk matematik 5 sp