Marknadsanalys och statistik (5 sp)
Kod: FEK22FFO02-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
07.12.2024 - 17.03.2025
Tajmning
17.03.2025 - 25.05.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Monika Kärkkäinen
- Rolf Gammals
Grupper
-
ÖH23FEK-FLEXÖppna YH, Flexibelt till tradenom
Lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall
Innehåll
- marknadsanalys
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Bryman & Bell: Företagsekonomiska forskningsmetoder
- Christensen m.fl: Marknadsundersökning - en handbok
- Malhotra m. fl.: Marketing Research
Undervisningsmetoder
Marknadsanalys:
- föreläsningar på Teams/webex
- övningar
- projekt (marknadsanalys för ett verkligt företag/organisation)
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall
Praktik- och arbetslivssamarbete
Inom kursen görs en undersökning som kan ske på uppdrag av näringslivet.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Marknadsanalys: Rapporten står för 100% av kursens utvärdering.
Statistik: För att få vitsord i kursen måste samtliga statistikuppgifter vara inlämnade och godkända samt Moodletestet i statistik genomfört och godkänt. Slutvitsordet baseras på rapporten, men både statistikuppgifterna och Moodletestet måste vara godkända för att betyg ska ges.
Underkänd (0)
Oinlämnade uppgifter.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Låg kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämninguppgifter samt presentationer.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Bra kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Hög kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.
Förkunskapskrav
Ekonomisk matematik 5 sp