Hoppa till innehåll

GIS-analys (3 sp)

Kod: BE22NF50-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2024 - 12.01.2025

Tajmning

07.01.2025 - 02.03.2025

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

1 - 35

Utbildning

  • Bioekonomi

Lärare

  • Romi Rancken
  • Johnny Sved

Grupper

  • ÖH23FLEX-BES
    Öppna YH, Flexibelt till skogsbruksingenjör
  • ÖH24BES-FLEX-V
    Öppna YH, Flexmodul Skogsbruksingenjör, Vasa

Lärandemål

Den studerande:
- känner till metoder för datafångst och bearbetning av data inför GIS-analyser
- kan analysera vektor- och rasterbaserade miljödata
- kan visualisera geografisk information effektivt och utnyttja webbaserade metoder för att sprida informationen vidare

Innehåll

Repetition av vektoranalys
Olika typer av tillämpad rasteranalys
Fjärranalysdata, dess produktion och användningspotential
Öppna geografiska data
Introduktion till 3D-analys
Publicering av geografiska data
Grunder i GIS-applikationer och deras analysfunktioner

Tid och plats

Undervisning i realtid via Webex ordnas i allmänhet en gång per vecka, under tisdag, onsdag eller torsdag, sen eftermiddag-tidig kväll, 1-1,5 h.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Webexlektionerna bandas och läggs upp i Moodle. Material i form av länkar och hemuppgifter sätts också in i Moodle. Som bredvidläsningsmaterial för den intresserade rekommenderas boken Geografisk informationsbehandling - Teori, metoder och tillämpningar. Lars Harrie (red.) 2020.

Undervisningsmetoder

Undervisningen sker virtuellt via Webex. Dessutom används förhandsproducerade undervisningsvideor. Programvaran som används under kursen är huvudsakligen gratisprogrammet QGIS 3.40.x

Studerandes tidsanvändning och belastning

Förutom realtidsföreläsningarna ges varje vecka en hemuppgift som beräknas ta 1-4 timmar att utföra. Möjligen ges också en större slutuppgift.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Alla hemuppgifter ska vara godkänt genomförda enligt de kriterier som ges i samband med varje hemuppgift.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningen baserar sig på den portfolio som studerande bygger upp under kursen, i praktiken mest bestående av de kartor som hemuppgifterna resulterar i.

Förkunskapskrav

Inga krav på förkunskaper.