GIS-analys (3 sp)
Kod: BE22NF50-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2024 - 12.01.2025
Tajmning
07.01.2025 - 02.03.2025
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
3 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
1 - 35
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Romi Rancken
- Johnny Sved
Grupper
-
ÖH23FLEX-BESÖppna YH, Flexibelt till skogsbruksingenjör
-
ÖH24BES-FLEX-VÖppna YH, Flexmodul Skogsbruksingenjör, Vasa
Lärandemål
Den studerande:
- känner till metoder för datafångst och bearbetning av data inför GIS-analyser
- kan analysera vektor- och rasterbaserade miljödata
- kan visualisera geografisk information effektivt och utnyttja webbaserade metoder för att sprida informationen vidare
Innehåll
Repetition av vektoranalys
Olika typer av tillämpad rasteranalys
Fjärranalysdata, dess produktion och användningspotential
Öppna geografiska data
Introduktion till 3D-analys
Publicering av geografiska data
Grunder i GIS-applikationer och deras analysfunktioner
Tid och plats
Undervisning i realtid via Webex ordnas i allmänhet en gång per vecka, under tisdag, onsdag eller torsdag, sen eftermiddag-tidig kväll, 1-1,5 h.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Webexlektionerna bandas och läggs upp i Moodle. Material i form av länkar och hemuppgifter sätts också in i Moodle. Som bredvidläsningsmaterial för den intresserade rekommenderas boken Geografisk informationsbehandling - Teori, metoder och tillämpningar. Lars Harrie (red.) 2020.
Undervisningsmetoder
Undervisningen sker virtuellt via Webex. Dessutom används förhandsproducerade undervisningsvideor. Programvaran som används under kursen är huvudsakligen gratisprogrammet QGIS 3.40.x
Studerandes tidsanvändning och belastning
Förutom realtidsföreläsningarna ges varje vecka en hemuppgift som beräknas ta 1-4 timmar att utföra. Möjligen ges också en större slutuppgift.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Alla hemuppgifter ska vara godkänt genomförda enligt de kriterier som ges i samband med varje hemuppgift.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningen baserar sig på den portfolio som studerande bygger upp under kursen, i praktiken mest bestående av de kartor som hemuppgifterna resulterar i.
Förkunskapskrav
Inga krav på förkunskaper.