Ekonomisk matematik och statistik (5 sp)
Kod: FEK23ÅDA02-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 31.01.2025
Tajmning
07.01.2025 - 23.03.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Rolf Gammals
Lärare
Rolf Gammals
Grupper
-
FEK23D-ÅTradenom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan lösa problem med procentuell förändring, index, inflation, deflation och valutaberäkning
- kan utföra ränte- och momsberäkningar samt prissättningskalkyler
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
Innehåll
- procenträkning
- indexberäkningar, köpkraft, inflation och deflation
- momsberäkning och prissättningskalkyler
- valutaberäkningar
- enkel och sammansatt ränteräkning
- investerings- och optimeringskalkyler
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
Tid och plats
Åbo VT2025 13.1 - 10.3
rum 101
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material på Moodle.
Boken Statistiska metoder. Svante Körner och Lars Wahlgren.
Matematik inom företagsekonomi 1 & 2 (Leila Karjalainen)
Talous- ja rahoitusmatematiikka (Pulkkinen & Holopainen)
andra lämpliga böcker med motsvarande innehåll
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i statistik och matematik
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms på basen av inlämning av obligatoriska uppgifter(GK/UK) och gjorda Moodletenter(GK/UK och 0-5).
Det finns 2 deltenter. En för statistik och en för matematik. Tenterna görs som en kombination av Moodletest och inlämning av lösningar gjorda i Excel.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Riktlinjer för inlämning av kalkyluppgifter:
Rapportering av AI-användning: Om AI används vid skapandet av kalkyluppgifter, måste detta tydligt anges i uppgiften. Detta kan göras genom att lägga till tydliga kommentar i kalkylbladet och en steg-för-steg - beskrivning om hur man löst uppgiften i Excel.
Syfte: Detta säkerställer transparens och att det tydligt framgår vilka delar av lösningen som är studentens egna och vilka som har genererats med AI eller där man haft stöd av AI.
Bedömningskriterier: Kalkyluppgifternas nivå och kvalitet ska reflektera studentens egna insatser, även om AI-verktyg har använts som hjälpmedel.
Förkunskapskrav
inga