Hoppa till innehåll

Ekonomisk matematik och statistik (5 sp)

Kod: FEK23ÅDA02-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 31.01.2025

Tajmning

07.01.2025 - 23.03.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Rolf Gammals

Lärare

Rolf Gammals

Grupper

  • FEK23D-Å
    Tradenom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan lösa problem med procentuell förändring, index, inflation, deflation och valutaberäkning
- kan utföra ränte- och momsberäkningar samt prissättningskalkyler
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning

Innehåll

- procenträkning
- indexberäkningar, köpkraft, inflation och deflation
- momsberäkning och prissättningskalkyler
- valutaberäkningar
- enkel och sammansatt ränteräkning
- investerings- och optimeringskalkyler
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning

Tid och plats

Åbo VT2025 13.1 - 10.3
rum 101

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material på Moodle.
Boken Statistiska metoder. Svante Körner och Lars Wahlgren.
Matematik inom företagsekonomi 1 & 2 (Leila Karjalainen)
Talous- ja rahoitusmatematiikka (Pulkkinen & Holopainen)
andra lämpliga böcker med motsvarande innehåll

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar i statistik och matematik

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms på basen av inlämning av obligatoriska uppgifter(GK/UK) och gjorda Moodletenter(GK/UK och 0-5).
Det finns 2 deltenter. En för statistik och en för matematik. Tenterna görs som en kombination av Moodletest och inlämning av lösningar gjorda i Excel.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Riktlinjer för inlämning av kalkyluppgifter:

Rapportering av AI-användning: Om AI används vid skapandet av kalkyluppgifter, måste detta tydligt anges i uppgiften. Detta kan göras genom att lägga till tydliga kommentar i kalkylbladet och en steg-för-steg - beskrivning om hur man löst uppgiften i Excel.

Syfte: Detta säkerställer transparens och att det tydligt framgår vilka delar av lösningen som är studentens egna och vilka som har genererats med AI eller där man haft stöd av AI.

Bedömningskriterier: Kalkyluppgifternas nivå och kvalitet ska reflektera studentens egna insatser, även om AI-verktyg har använts som hjälpmedel.

Förkunskapskrav

inga