Hoppa till innehåll

Introduktion till yrkeshögskolestudier (5 sp)

Kod: USS22IV01-3009

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2024 - 02.12.2024

Tajmning

02.12.2024 - 28.02.2025

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

40 % Kontaktundervisning, 60 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Pia Liljeroth
  • Daniel Nenonen

Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper

  • USS242D-Å
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och informationshantering samt kan söka samt granska vetenskaplig information
- kan förverkliga småskaliga projekt

Kan grundläggande matematik

Innehåll

Högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar

Studiestil, läs- och anteckningsteknik

Tidsplanering och stresshantering

Textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar

Ljud- och videoinspelning samt editering

Olika former av kommunikation men hjälp av digitala program

Projektmetodik

Sökning av vetenskaplig information i olika databaser

Kunskapssyner i olika vetenskapsområden

Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet

Tid och plats

12/2024 - 2/2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Delen yrkeshögskolestudier:
Angelöw, B. (2011). Konsten att lyckas med studierna. Stockholm: Natur och Kultur
Blomström, V. & Wennerberg, J. 2018. Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur
Cowen, M., Maier, P. & Price, G. 2012. Studera smart när du läser till sjuksköterska. Pearson.
Drew, S. & Bingham, R. (2010). The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham: Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. (2010). Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm: Svenska studieteknikförlaget
Liljeqvist, B. (2015). Plugga smart och lär dig mer! Lund: Studentlitteratur
Läroplan 2021, Åbo
Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
Yrkeshögskolan Novias Examensstadga

Delen projektmetodik:
Andersen, E. & Schwenke, E. 2013. Projektarbete - en vägledning för studenter.
Skyttemoen, T., Vaagaasar, A.L. & Torhell S-E. 2017. Värdeskapande projektledning. Studentlitteratur.

Delen evidensbaserat arbetssätt:
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: studentlitteratur.
Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Turun Amk. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Valda delar. Stockholm: Natur & Kultur.
Larsen, A. K. & Dalén, H. ö. 2018. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Andra upplagan. Malmö: Gleerups.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik. Upplaga 4:1. Lund: Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar, information
Workshops, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Artikelsökning

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Quiz i evidensbaserat arbetssätt, PIa Liljeroth, deadline 31.12.2024.
2) Inlämning av parrapport i evidensbaserat arbetssätt, Pia Liljeroth, deadline 19.1.2025.
3) Projektmetodik

Test i grundmatematik i januari 2025, Daniel Nenonen

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Föreläsningar, information
Workshops, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Artikelsökning

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier ink. examinationer 78 h
Föreläsningar, information, konferens och handledning 43 h
Test i matematik 2h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

För godkänt arbete krävs:

1) Quiz:
- För godkänt krävs 60 % av totalpoäng

2) Skriftlig grupprapport:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data och svara på frågeställningar
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- användning av Novias skrivanvisningar

3) Projektmetodik

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Minna Syrjäläinen-Lindberg

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) quiz (gk/uk)
2) Inlämning av grupprapporten i evidensbaserat arbetssätt (uk-gk)
3)Projektmetodik

Deltagande i test i grundmatematik


Studerande har rätt att komplettera delarna 3 gånger enligt överenskommen tidtabell.
Vitsordet i kursen ges då alla delar är gjorda och blivit godkända

Förkunskapskrav

Inget