Yrkesetik och professionell interaktion inom social- och hälsovård (4 sp)
Kod: USS22IV04-3009
Förverkligandets information
Anmälningstid
05.12.2024 - 18.05.2025
Tajmning
19.05.2025 - 24.08.2025
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Jaana-Sofia Tengström
Lärare
Jaana-Sofia Tengström
Grupper
-
USS242D-ÅSjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team
- kan bemöta klienter/patienter och närstående som sakkunniga på sitt eget liv
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter individuellt från olika kulturer
- förstår betydelsen av sjuk- och hälsovårdens etiska värdegrund
- förstår hållbarhet som etisk princip
Innehåll
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Professionell interaktion och kommunikation, dialog
Etiska rekommendationer och principer
Klientens/patientens delaktighet, självbestämmanderätt och autonomi
Professionellt bemötande
Personcentrering som vårdvetenskaplig grund
Olika kulturer, och subkulturer
Olika religioner
Tid och plats
Våren-hösten 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Martin L (red). 2021. Kommunikation i vården.
Arman M. 2022. Teoretiska grunder för vårdande.
Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet.
Scherman, M.H, Runesson, U. (red) 2009. Den lärande patienten.
SHM https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning.
Sandman L. & Kjellström S. 2018. Etik för vårdande yrken.
Wellman E. 2017. Eri kultturien tuntemus hoitotyössä.
Lorentz H. & Bergstedt B. 2017. Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer.
Larsson, I. m.fl. 2016. Patient kommunikation i praktiken - information, dialog, delaktighet.
Artiklar och databaser
Övrig material som ges under kursen
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar
Kursstart 4.6.2025 Obligatorisk närvaro
Övningar/ workshop/ gruppuppgift Obligatorisk närvaro
Skriftlig uppgift med seminarium 13.8. Obligatorisk närvaro
Möjlighet att kontakta läraren via Teams den 9.7 kl. 10-14.00 gällande uppgifterna.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell bokuppgift, inlämning 17.8.2025 1,5 sp (GK/ UK)
Seminarium och rapport 13.8.2025 1,5 sp (1-5)
Kursstart och workshop/ gruppuppgift 4.6.2025 (GK/ UK) +
Reflektion kring kommunikationssvårigheter på Moodle (GK/UK) 1 sp
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Självstudier
Föreläsningar PowerPoint på Moodle
Workshop
Examinationer
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar, workshops och självstudier 54 h
Individuell uppgift 27 h
Seminarie med rapport 27 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig Jaana-Sofia Tengström
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Rapporten/ uppgiften fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.
Workshop/ gruppuppgift GK/ UK
Reflektion kring kommunikationssvårigheter GK/ UK
Kulturuppgift med seminarium 1-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Rapporten/ uppgiften svarar endast delvis eller ytligt på de ställda frågorna. Källorna har använts knappt. Rapporten/ uppgiften har delvis relevant innehåll. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Rapporten/ uppgiftne svarar på de ställda frågorna med stöd av relevanta källor. Rapporten/ uppgiften har relevant innehåll. Egna reflektioner beskrivs. Rapporten/ uppgiften är är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Rapporten/ uppgiften svarar mångsidigt och brett på frågeställningarna och baserar på relevanta källor. Egna reflektioner beskrivs väl. Rapporten/ uppgiften är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.
Förkunskapskrav
Inget