Hoppa till innehåll

Yrkesetik och professionell interaktion inom social- och hälsovård (4 sp)

Kod: USS22IV04-3009

Förverkligandets information


Anmälningstid

05.12.2024 - 18.05.2025

Tajmning

19.05.2025 - 24.08.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Jaana-Sofia Tengström

Lärare

Jaana-Sofia Tengström

Grupper

  • USS242D-Å
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team
- kan bemöta klienter/patienter och närstående som sakkunniga på sitt eget liv
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter individuellt från olika kulturer
- förstår betydelsen av sjuk- och hälsovårdens etiska värdegrund
- förstår hållbarhet som etisk princip

Innehåll

Klientens/patientens ställning och rättigheter

Professionell interaktion och kommunikation, dialog

Etiska rekommendationer och principer

Klientens/patientens delaktighet, självbestämmanderätt och autonomi

Professionellt bemötande

Personcentrering som vårdvetenskaplig grund

Olika kulturer, och subkulturer

Olika religioner

Tid och plats

Våren-hösten 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Martin L (red). 2021. Kommunikation i vården.
Arman M. 2022. Teoretiska grunder för vårdande.
Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet.
Scherman, M.H, Runesson, U. (red) 2009. Den lärande patienten.
SHM https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning.
Sandman L. & Kjellström S. 2018. Etik för vårdande yrken.
Wellman E. 2017. Eri kultturien tuntemus hoitotyössä.
Lorentz H. & Bergstedt B. 2017. Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer.
Larsson, I. m.fl. 2016. Patient kommunikation i praktiken - information, dialog, delaktighet.
Artiklar och databaser
Övrig material som ges under kursen

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Kursstart 4.6.2025 Obligatorisk närvaro
Övningar/ workshop/ gruppuppgift Obligatorisk närvaro
Skriftlig uppgift med seminarium 13.8. Obligatorisk närvaro
Möjlighet att kontakta läraren via Teams den 9.7 kl. 10-14.00 gällande uppgifterna.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell bokuppgift, inlämning 17.8.2025 1,5 sp (GK/ UK)
Seminarium och rapport 13.8.2025 1,5 sp (1-5)
Kursstart och workshop/ gruppuppgift 4.6.2025 (GK/ UK) +
Reflektion kring kommunikationssvårigheter på Moodle (GK/UK) 1 sp

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Föreläsningar PowerPoint på Moodle
Workshop
Examinationer

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, workshops och självstudier 54 h
Individuell uppgift 27 h
Seminarie med rapport 27 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Jaana-Sofia Tengström

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Rapporten/ uppgiften fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.
Workshop/ gruppuppgift GK/ UK
Reflektion kring kommunikationssvårigheter GK/ UK
Kulturuppgift med seminarium 1-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Rapporten/ uppgiften svarar endast delvis eller ytligt på de ställda frågorna. Källorna har använts knappt. Rapporten/ uppgiften har delvis relevant innehåll. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Rapporten/ uppgiftne svarar på de ställda frågorna med stöd av relevanta källor. Rapporten/ uppgiften har relevant innehåll. Egna reflektioner beskrivs. Rapporten/ uppgiften är är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Rapporten/ uppgiften svarar mångsidigt och brett på frågeställningarna och baserar på relevanta källor. Egna reflektioner beskrivs väl. Rapporten/ uppgiften är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Förkunskapskrav

Inget