Kulturkännedom och olika marknadsområden (5 sp)
Kod: FEK22VIA02-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
13.12.2025 - 18.01.2026
Tajmning
12.01.2026 - 26.04.2026
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Englanti
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Rosmeriany Nahan-Suomela
Grupper
- FEK24-I (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
FEK24D-VTradenom (YH), h24, dagstudier, Vasa
Smågrupper
- FEK24-I
Lärandemål
Studerande
-förstår affärskulturens och organisationskulturens betydelse för mångkulturella affärsrelationer
-har färdighet att tillägna sig främmande kulturer
-är förtrogen med handeln inom några utvalda marknadsområden
-känner till de handelspolitiska organisationerna och dess inverkan på världshandeln
Innehåll
- affärskulturens och organisationskulturens betydelse för mångkulturella affärsrelationer
- främmande kulturer
- handeln inom några utvalda marknadsområden
- handelspolitiska organisationer och dess inverkan på världshandeln
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till handeln inom något marknadsområde
Har en helhetsbild av hur olika kulturer och områden kan grupperas in
Förstår hur handelspolitiska organisationer inverkar på världshandeln
Studerande har förmåga att hämta information från olika källor och förstår betydelsen av informationens korrekthet och tillförlitlighet.
Studerande kan agera etiskt och kommunicera professionellt.
Studerande är medveten om frågor kring hållbarhet och ansvarsfullt agerande vid affärsrelationer.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Har goda kunskaper om olika marknadsområden
Har en god förståelse av främmande kulturer
Förstår hur handelspolitiska organisationer inverkar på världshandeln och känner väl till några handelspolitiska organisationer
Studerande har förmåga att bedöma informationens korrekthet och tillförlitlighet. Studerande kan agera etiskt och kommunicera professionellt. Studerande kan resonera kring frågor om hållbarhet och ansvarsfullt agerande vid affärsrelationer.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Har fördjupad kunskap om olika marknadsområden
Har en fördjupad förståelse av främmande kulturer och vet hur man kan tillämpa denna kunskap
Har en fördjupad förståelse av de olika handelspolitiska organisationerna
Studerande har en utmärkt insikt i samband mellan teori och praktik. Studerande tar initiativ, agerar etiskt och kommunicerar professionellt i olika situationer. Studerande kan resonera kring och använda sig av förståelsen för frågor om hållbarhet och ansvarsfullt agerande vid affärsrelationer.
Förkunskapskrav
FEK22AK Affärskunnande