Hoppa till innehåll

Kulturkännedom och olika marknadsområden (5 sp)

Kod: FEK22VIA02-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

13.12.2025 - 18.01.2026

Tajmning

12.01.2026 - 26.04.2026

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Englanti
  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Rosmeriany Nahan-Suomela

Grupper

  • FEK24-I (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • FEK24D-V
    Tradenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Smågrupper

  • FEK24-I

Lärandemål

Studerande
-förstår affärskulturens och organisationskulturens betydelse för mångkulturella affärsrelationer
-har färdighet att tillägna sig främmande kulturer
-är förtrogen med handeln inom några utvalda marknadsområden
-känner till de handelspolitiska organisationerna och dess inverkan på världshandeln

Innehåll

- affärskulturens och organisationskulturens betydelse för mångkulturella affärsrelationer
- främmande kulturer
- handeln inom några utvalda marknadsområden
- handelspolitiska organisationer och dess inverkan på världshandeln

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Känner till handeln inom något marknadsområde
Har en helhetsbild av hur olika kulturer och områden kan grupperas in
Förstår hur handelspolitiska organisationer inverkar på världshandeln
Studerande har förmåga att hämta information från olika källor och förstår betydelsen av informationens korrekthet och tillförlitlighet.
Studerande kan agera etiskt och kommunicera professionellt.
Studerande är medveten om frågor kring hållbarhet och ansvarsfullt agerande vid affärsrelationer.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Har goda kunskaper om olika marknadsområden
Har en god förståelse av främmande kulturer
Förstår hur handelspolitiska organisationer inverkar på världshandeln och känner väl till några handelspolitiska organisationer
Studerande har förmåga att bedöma informationens korrekthet och tillförlitlighet. Studerande kan agera etiskt och kommunicera professionellt. Studerande kan resonera kring frågor om hållbarhet och ansvarsfullt agerande vid affärsrelationer.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Har fördjupad kunskap om olika marknadsområden
Har en fördjupad förståelse av främmande kulturer och vet hur man kan tillämpa denna kunskap
Har en fördjupad förståelse av de olika handelspolitiska organisationerna
Studerande har en utmärkt insikt i samband mellan teori och praktik. Studerande tar initiativ, agerar etiskt och kommunicerar professionellt i olika situationer. Studerande kan resonera kring och använda sig av förståelsen för frågor om hållbarhet och ansvarsfullt agerande vid affärsrelationer.

Förkunskapskrav

FEK22AK Affärskunnande