Hoppa till innehåll

Funktionella metoder (3 sp)

Kod: SO22SOP3-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2025 - 31.12.2025

Tajmning

06.01.2026 - 30.04.2026

Antal studiepoäng

3 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Susanne Davidsson
  • Tommy Björklund

Lärare

Susanne Davidsson

Grupper

  • USO25F-Å
    Socionom (YH), h25, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper.
- kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder.

Innehåll

- processhandledning och gruppdynamik
- resursförstärkande arbetssätt
- skapande metoder
- rörelsebaserade metoder
- kommunikation, delaktighet och reflektion
- handledning genom funktionella metoder

Tid och plats

Våren 2026 enligt schemat. Åbo, Gripen

Tidpunkter för närstudier:
17.1 kl 9-15
26.2 kl 13.15-16
27.3 kl 9.15-12
23.4 kl 9.15-12 Examination: workshops
24.4 kl 13.15-17 Examination: workshops & kursavslutning

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk litteratur för förhandsuppgiften:
Hwang, P & Nilsson, B. (2014). Gruppsykologi för skola, arbetsliv och fritid. Ur verket läses Kapitel 3. Gruppens utveckling; sidorna 67-80.
Olsson, M & Martin, I. (2012) . Ur verket läses Kapitel 2. Olsson, E. Vad pågår i grupper; sidorna 35-55.

Ytterligare rekommenderad litteratur:
Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och
välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Freire, P. 1993. Pedagogy of the oppressed. New York: Continum.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita: Ilmaisua, leikillisyyttä ja
luovaa toimintaa ryhmässä.Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa
Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PSkustannus. Otavan kirjapaino.
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karlsson, L. Barnen berättarprojektet
https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri. Förverkligande.
Mihaly Csikszentmihalyi. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience / Flow: Den optimala
upplevelsens psykologi.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Sjøvold, E. 2023 (2uppl. ). Teamet - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Stockholm: Liber.
Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och
självkänsla. Ica bokförlag.
Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.

Undervisningsmetoder

Förhandsuppgift, närundervisning, praktiska övningar, grupp- och självständigt arbete.
Anhållan om validering ska vara inlämnad på kursens Moodlesida senast den 10.1.2026.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Förhandsuppgiften lämnas in 10.1.2026 på utsatt plats på Moodle.
Planen för examination/workshop lämnas in 9.4.2026 på utsatt plats på Moodle.
Den slutliga grupprapporten för examination 2 lämnas in på utsatt
plats på Moodle den 5.5.2026.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Schemalagda studier (obligatorisk närvaro) och förhandsuppgift (1 sp = 27 h /studerande)
2. Grupparbete: rapport, workshop och reflektion (2 sp = 54 h/studerande)

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Lärare:Tommy Björklund, tommy.bjorklund@novia.fi
Observera att kursen innehåller en förhandsuppgift med inlämning 10.1.2026.
Kursen uppdateras fram till kursstarten!

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Schemalagda närstudier (obligatorisk närvaro) och förhandsuppgift (1 sp = 27 h /studerande)
Observera att kursen innehåller en förhandsuppgift . Inlämning 10.1.2026 på Moodle.
Förhandsuppgiften är viktig vid inledningen av kursen. Den ger en förståelse för grupprocesser och
hur gruppdynamik påverkar både individen och gruppen som helhet. Mer info finns på Moodle. Obs! Du måste vara anmäld till kursen för att få tillgång till Moodle i januari.
Bedömning enligt skala Godkänd/underkänd.
.
Bedömningskriterier:
- Förmåga att reflektera kring rollerna gällande gruppmedelmmar och grupphandledare och hur de
påverkar varandra
- Förmåga att definiera faktorer som kan påverka gruppdynamiken samt förmåga att analysera och
reflektera kring hur dessa faktorer påverkar gruppens process och dynamik.
- Förmåga att koppla teori och reflektera över hur teorin kan tillämpas i praktiken för att förbättra
handledning och gruppens process och dynamik.
.
2.Grupparbete: rapport, workshop och reflektion (2 sp = 54 h/studerande)
Gruppexaminationen utgörs av att hålla en workshop, en grupprapport samt utvärdering kring
tillämpning av funktionella metoder. Planen för examination/workshop lämnas in 9.4.2026 på utsatt plats på Moodle.
Mer info fås under kursen. Individuell reflektion lämnas in efter att gruppen hållit sin workshop.
Den slutliga grupprapporten för examination 2 lämnas in på utsatt plats på Moodle den 5.5.2026.
Bedömning enligt skala 0-5.

Bedömningskriterier:
Workshop & reflektion:
- Övningarnas relevans för workshopens syfte och tydligt uttalade målsättningar.
- Förmåga till pedagogisk planering och förmåga att fylla den tid som gruppen har till förfogande.
- Deltagarnas möjligheter att få vara aktiva under workshopen och ledarnas förmåga att handleda.
professionellt och stöda varje deltagares delaktighet och trygghet.
- Workshopsledarnas engagemang, ansvarsfördelning och praktiska planering.
- Förmåga att etiskt och hållbart kunna utvärdera den egna ínsatsen, engagemanget och ansvarstagandet i examinationen.
- Förmåga att reflektera kring tillämpningen av professionellt förhållningssätt i gruppen.

Grupprapport:
- Motiverade val och tillämpning av metoden med stöd av källor.
- Plan för utförande men ett förtydligat pedagogiskt upplägg.
- Förmåga att reflektera kring tillämpningen av funktionella metoder.
- Förmåga att reflektera kring tillämpningen av professionellt förhållningssätt i gruppen.

En eventuell anhållan om validering ska vara inlämnad på kursens Moodlesida senast den 10.1.2026. Bedömning enligt skala Godkänd/underkänd.

Förkunskapskrav

Inga