Hoppa till innehåll

Välfärd, välbefinnande och lycka (5 sp)

Kod: VAL25009-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 07.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 30.11.2026

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

20 - 30

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Susanne Jungerstam

Lärare

Susanne Jungerstam

Lärandemål

Studerande
- känner till centrala begrepp i tvärvetenskapliga perspektiv inom ramen för kursens tematik
- är bekant med ny forskning inom välbefinnande och lycka
- kan identifiera centrala faktorer som främjar välfärd, välbefinnande och lycka i vardagen på både individuell och kollektiv nivå

Innehåll

Grundläggande teorier om sambandet mellan välfärd, välbefinnande och lycka
Begreppsförståelse välbefinnande och lycka
Forskning om lycka och välbefinnande
Faktorer som främjar lycka och välbefinnande
Faktorer som bidrar till minskad lycka och välbefinnande

Tid och plats

Se schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Helliwell, J. F., Layard, R., Sachs, J. D., De Neve, J.-E., Aknin, L. B., & Wang, S. (Eds.). (2025). World Happiness Report 2025. University of Oxford: Wellbeing Research Centre
samt övrigt material i enlighet med anvisningar under kursens gång.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, par- och grupparbeten, smågruppsdiskussioner, inlämningsarbete, slutseminarium samt egna studier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utgår ifrån aktivt deltagande samt en examinationsuppgift som presenteras vid kursens första närstudietillfälle. Examinationsuppgiften kan sammanställas under kursens gång, antingen som paruppgift eller individuellt enligt egen tidtabell. Uppgiften presenteras för samtliga kursdeltagare i november under slutseminariet.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursens arbetsinsats motsvarar ca 135h (5sp) varav 24h utgörs av närstudietillfällen och ca 110 eget arbete.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Studerande kan reflektera kring kursens tematik samt motivera egna synpunkter.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens bedömning utgår ifrån aktivt deltagande i närstudietillfällen (1 sp) och en större examinationsuppgift som presenteras för samtliga deltagare (4sp). Med avseende på examinationsuppgiftens bedömning, se Uppgifter om studieperioden (kursen).

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav