Hoppa till innehåll

Style (5 sp)

Kod: BC25BK03-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2025 - 06.01.2026

Tajmning

07.01.2026 - 20.02.2026

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Englanti

Utbildning

  • Degree Programme in Beauty Care

Lärare

  • Vasa Estenom
  • Johanna Nykamb

Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper

  • BC25D-V
    Beauty Care, full-time studies, 2025

Lärandemål

• The students have knowledge of anatomical conditions and can apply style consultation
• The students have knowledge about theory of shapes as the basis of style consultation and have the ability to do style consultation
• The students have knowledge about body shapes from a body positive perspective
• The students are able to carry out style analysis and style planning within style consultation
• The students have knowledge about underwear and its importance for the overall look
• The students are familiar with different shapes on clothing
• The students are familiar with basic clothing styles and can create different looks
• The students are familiar with different accessories and can use them
• The students are familiar with the fashion and trends of the season
• The students can apply, analyze and develop an approach that promotes economic, ecological and social sustainability and consumption when creating looks

Innehåll

Theory of Shapes
Style Consultation
Shapes on Clothing and Body Shapes
Body Positivity
Woman´s and Men´s Underwear
Fashion and Trends of the Season
Suitable Clothing and Clothing Styles
Accessories
Looks for the Client

Tid och plats

7.1-18.2.2026 Campus Alere.

LEKTION 1
Introduktion, formteori & grundläggande stylingtänk
LEKTION 2
Style Consultation – Att jobba professionellt med kund
LEKTION 3
Body Shapes – Att se proportioner utan värderingar
LEKTION 4
Body Positivity & Etik – Hur stylister kommunicerar
LEKTION 5
Underkläder för kvinnor & män – Grunden för bra styling
LEKTION 6
Fashion & Trends – Säsongens stil och modeanalys
LEKTION 7
Klädstilar & klädkoder – Vad passar vem och när
LEKTION 8
Förberedelse för slutprojekt: Look creation
LEKTION 9
Slutpresentationer – Styling för klient

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:

- Chan, C., & Chow, S. (2018). The fashion business manual: An illustrated guide to building a fashion brand. Fashionary International Limited.
- Entwistle, J. (2000). The fashioned body: Fashion, dress and modern social theory. Polity Press.
- Kawamura, Y. (2005). Fashion-ology: An introduction to fashion studies. Berg.
- Petersson McIntyre, M., Johansson, B., & Sörum, N. (Red.). (2019). Konsumtionskultur: Innebörder och praktiker – en vänbok till Helene Brembeck. Makadam Förlag.


Akademiska artiklar / forskningsstudier

- Sattar, H., Pons‑Moll, G., & Fritz, M. (2018). Fashion is taking shape: Understanding clothing preference based on body shape from online sources.
- Karessli, N., Guigourès, R., & Shirvany, R. (2019). SizeNet: Weakly supervised learning of visual size and fit in fashion images
- Hsiao, W.-L., Katsman, I., Wu, C.-Y., Parikh, D., & Grauman, K. (2019). Fashion++: Minimal edits for outfit improvement.

Undervisningsmetoder

Lektioner, berättande metod, workshops, Moodboards, undersökningar, diskussioner, övningar och studiebesök

Praktik- och arbetslivssamarbete

For course assignments/workshops are the aim to collaborate with working life.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationen består av inlämnade uppgifter. Examination våren 2026. Alla uppgifter i alla kursdelar måste vara genomförda för att kursen ska godkännas.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Suderandes egna insats 27 timmar/ sp
I klass ca: 50h
Självstudier: 85h
Total: 135h

Periodisering av innehållet

Mera information ges vid introduktion och vid varje kursdel i Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subject

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

The student demonstrates a competence that is related and linked to the literature
The student can reflect and motivate from own point of view

Bedömningskriterier, berömliga (5)

The student has an immerse competence and shows a deeper understanding of the subject in relation to the upcoming profession

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms med betyg (0–5) på uppgifter (enskilda, par- och/eller gruppuppgifter). Kursens totala poäng ger slutbetyget.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subject

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

The student demonstrates a competence that is related and linked to the literature
The student can reflect and motivate from own point of view

Bedömningskriterier, berömliga (5)

The student has an immerse competence and shows a deeper understanding of the subject in relation to the upcoming profession

Förkunskapskrav

No prior prerequisites