Strategi och organisationskultur (5 sp)
Kod: FEK24LF02-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2025 - 06.03.2026
Tajmning
11.03.2026 - 06.05.2026
Antal studiepoäng
5 sp
Andel virtuell undervisning
5 sp
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 70
Lärare
- Johan Back
Grupper
-
ÖH25FEK-FLEXÖppna YH, Flexibelt till tradenom
-
ÖH23FEK-FLEXÖppna YH, Flexibelt till tradenom
Lärandemål
Studerande
- Kan definiera och förklara grundläggande begrepp inom strategi, som vision, mission, mål och strategisk planering
- Kan tillämpa strategiskt tänkande på olika scenarier och affärsutmaningar
- Klarar av att identifiera och förklara grundläggande element i organisationskultur, inklusive värderingar, normer och symboler
- Kan identifiera och analysera olika typer av organisationskulturer och deras särdrag
- Vet hur man analyserar sambandet mellan ledarskap, kommunikation och organisationskultur
- Förstår processerna för skapande och förändring av organisationskultur
- Kan utvärdera strategier för att främja en inkluderande kultur och hantera kulturella konflikter
utvecklar förmågan till reflektion över den egna organisationskulturen och hur den påverkar ens eget beteende och arbetsprestation
Innehåll
Definitioner, exempel och analyser av strategiska begrepp och organisationskulturer
Strategier och strategiprocesser / organisationskulturer i förhållande till strategier
Utveckling av företagsstrategi och - kultur
Tid och plats
mars-maj 2026
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Strategi:
- Blue Ocean Strategy av W. Chan Kim & Renée Mauborgne
Organisationskultur:
- Organisationsteori av Lars Lindkvist, Jörgen F Bakka och Egil Fivelsdal
Ytterligare kurslitteratur presenteras vid kursstart
Undervisningsmetoder
Distansföreläsningar, gruppuppgifter och presentationer
Litteraturstudier
LinkedIn Learning
Praktik- och arbetslivssamarbete
Självstudier och analys av organisationer och företag
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Key Learning Notes xx.xx.xxxx
Studerandes tidsanvändning och belastning
135 h fördelat på:
- föreläsningar
- litteraturstudier
- LinkedIn learning
- Företagsanalys
- Key Learning Notes
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Aktivt deltagande i tillfällena 20 %
Analys av företag enskilt eller i par 40 %
Key Learning Notes 40 %
Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)
Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestations datumet enligt yrkeshögskolans anvisningar.
Underkänd (0)
Oinlämnade eller underkända inlämningsuppgifter
Mer än 20 % frånvaro från tillfällen eller mer
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Betydelsen av den teoretiska grunden framgår inte eller används knapphändigt.
Facklitteratur har använts ensidigt och inkonsekvent samt det finns brister i tillförlitligheten.
Källmaterial (inkl. facklitteratur) används utan motivering och begränsat.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår inte eller är bristfälliga.
Det kritiska tänkandet saknas eller är svagt.
Arbete i grupp medför svårigheter.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den teoretiska grunden framgår tydligt och stöder det som ska ges svar på.
Facklitteraturen är tillförlitlig, mångsidigt, ändamålsenlig och konsekvent.
Källmaterialet (inkl. facklitteratur) är mångsidigt men används aningen okritiskt och utan att till alla delar motiveras.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår och är relevanta.
Det kritiska tänkandet är på en god nivå.
Arbete i grupp går enkelt och ett mervärde ges till gruppen
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den teoretiska grunden framgår tydligt, är logisk och bildar en utmärkt helhet.
Facklitteraturen är senaste nytt, tillförlitlig, mångsidigt, ändamålsenlig och konsekvent.
Källmaterialet (inkl. facklitteratur) är mångsidigt, används kritiskt och motiveras väl.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår och förklaras på ett utmärkt sätt och är mycket relevanta.
Det kritiska tänkandet är på en hög nivå.
Arbete i grupp går enkelt, ett stort ansvar tas och ett stort mervärde ges till gruppen.
Förkunskapskrav
Grundstudier i organisation och ledarskap