Redovisning och ekonomistyrning (3 sp)
Kod: BE16EF01-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
11.06.2021 - 24.10.2021
Tajmning
25.10.2021 - 19.12.2021
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Verksamhetspunkt
Ekenäs, Raseborgsvägen 9
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Veronika Bäckman
Grupper
-
BE20DA-EAgrolog (YH), h20, Bioekonomi, dagstudier
-
BE20DS-ESkogsbruksingenjör (YH), h20, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- känner till vad god bokföringsetik betyder
- kan grunderna i att bokföra och följa upp naturbrukets penningströmmar
- känner till kraven på skattebokföring
- känner till företagarens skyldigheter att anmäla och betala moms, arbetsgivarprestationer och lagstadgade försäkringar
- kan utvärdera företagets bokslut (balans- och resultaträkning) och bedöma behovet av ändringar i verksamhetsstrategin
- känner till ekonomistyrningens övergripande syfte
- kan utföra och utvärdera olika kostnads- och intäktsanalyser med beaktande av hållbarhet, lönsamhet och effektivitet
- förstår betydelsen av att använda nyckeltal i utvärdering av verksamheten
- känner till hur man kan bedöma och beakta riskerna i verksamheten
- kan göra upp en ändamålsenlig budget för verksamheten
Innehåll
Grunder i bokföring enligt bokföringslagen och gällande skattelagar:
- Bokföringsetik
- Grunder i dubbelbokföring
- Anmälning och betalning av moms, arbetsgivarprestationer och lagstadgade försäkringar
- Bokslutet (balans- och resultaträkning) samband med inkomstbeskattningen
Grunder i ekonomistyrning för små företag
- Syftet med ekonomistyrningen
- Ekonomistyrningens viktigaste metoder och verktyg
- Kostnads- och intäktsanalyser med beaktande av hållbarhet, lönsamhet och effektivitet
- Viktiga ekonomiska nyckeltal
- Risker med affärsverksamheten
- Övning i budgetering och kalkylering
Tid och plats
Campus Raseborg, höst 2021 (P2)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial fås av läraren och finns i moodle
Undervisningsmetoder
Närundervisning
Övningar (individuella eller i små grupper) och inlämningsuppgifter
Egen projektuppgift
Studerandes tidsanvändning och belastning
Ca 28 timmar av närlektioner och motsvarande mängd av självstudier och arbete på egen hand
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämningsuppgifter (godkända)
Deltagande i övningar i klass (godkänt)
Deltagande i lektioner (åtminstone 70%)
Egen projektuppgift (godkänd)
Tentamen (bedöms med vitsord)
Underkänd (0)
Uppgifter är inte inlämnade, studerande inte deltar i lektioner och tentamen är underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Brister i inlämningsuppgifter, lågt deltagande i lektioner samt låga poäng i tentamen
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
alla uppgifter är inlämnade i tid och är väl utförda, aktivt deltagande i lektioner och god prestation i tentamen
Bedömningskriterier, berömliga (5)
alla uppgifter är inlämnade i tid och är mycket väl utförda, aktivt och konstruktivt deltagande i de flesta lektioner och mycket hög prestation i tentamen
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Tilläggsuppgifter
På bedömningen inverkar:
Inlämnade och godkända självständiga uppgifter
Inlämnade och godkända gruppuppgifter
Tentamen