Forskningsmetodik (3 sp)
Kod: BYE14FM01-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2020 - 28.02.2021
Tajmning
01.03.2021 - 23.04.2021
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Ekenäs, Raseborgsvägen 9
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
1 - 30
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
Lärare
- Kim Roos
Grupper
-
BYB18D-EKByggmästare (YH), h18, dagstudier
-
BYS18D-EKByggnads- och samhällsteknik (ingenjör) h18, dagstudier, Ekenäs
Lärandemål
Den studerande skall känna till att det finns olika former av kunskapssyn och de vanligaste forskningsmetoder inom några olika vetenskapsområden. Den studerande ska kunna utveckla och precisera problemställningar, och förankra detta i en ingenjörsmässig referensram av tidigare praktisk och teoretisk kunskap inom sitt kompetensområde. Dessutom ska den studerande kunna göra upp en plan för ett eget forsknings- eller utvecklingsarbete och bedöma dylika arbetens och forskningsrapporters kvaliteter.
Innehåll
Introduktion till forskningsmetodiken
Vetenskapens historia och metodutveckling
Grundbegrepp inom modern forskningsmetodik
Forskningsprocessens olika delar
Kvalitativ och kvantitativ metod
Forskningsetiska krav
Examensarbetets betydelse i högskolestudierna
Analys av tidigare examensarbeten
Novias regler för examensarbetet
Att genomföra lärdomsprovet i praktiken
Informationssökning och källor
Skrivanvisningar
Bedömningsgrunder för lärdomsprovet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material som finns tillgängligt på Moodle.
Undervisningsmetoder
Lektioner, inlämningsuppgifter, presentationer
Studerandes tidsanvändning och belastning
81 h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt slutvitsord på av tentamen. 50% för godkänt vitsord samt samtliga övningar godkända och presentationen är godkänd.
Periodisering av innehållet
- Introduktion till forskningsmetodiken
- Vetenskapens historia och metodutveckling
- Grundbegrepp inom modern forskningsmetodik
- Forskningsprocessens olika delar
- Kvalitativ och kvantitativ metod
- Forskningsetiska krav
- Examensarbetets betydelse i högskolestudierna
- Analys av tidigare examensarbeten
- Novias regler för examensarbetet
- Att genomföra lärdomsprovet i praktiken
- Informationssökning och källor
- Skrivanvisningar
- Bedömningsgrunder för lärdomsprovet
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
50% i tentamen för godkänt vitsord samt samtliga övningar godkända och presentationen är godkänd.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen, övningsuppgifter och muntlig presentation.
Förkunskapskrav
Kurserna Introduktion till högskolestudier och Svenska eller motsvarande kunskaper