Hoppa till innehåll

Forskningsmetodik (3 sp)

Kod: BYE14FM01-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2020 - 28.02.2021

Tajmning

01.03.2021 - 23.04.2021

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Ekenäs, Raseborgsvägen 9

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

1 - 30

Utbildning

  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare

Lärare

  • Kim Roos

Grupper

  • BYB18D-EK
    Byggmästare (YH), h18, dagstudier
  • BYS18D-EK
    Byggnads- och samhällsteknik (ingenjör) h18, dagstudier, Ekenäs

Lärandemål

Den studerande skall känna till att det finns olika former av kunskapssyn och de vanligaste forskningsmetoder inom några olika vetenskapsområden. Den studerande ska kunna utveckla och precisera problemställningar, och förankra detta i en ingenjörsmässig referensram av tidigare praktisk och teoretisk kunskap inom sitt kompetensområde. Dessutom ska den studerande kunna göra upp en plan för ett eget forsknings- eller utvecklingsarbete och bedöma dylika arbetens och forskningsrapporters kvaliteter.

Innehåll

Introduktion till forskningsmetodiken
Vetenskapens historia och metodutveckling
Grundbegrepp inom modern forskningsmetodik
Forskningsprocessens olika delar
Kvalitativ och kvantitativ metod
Forskningsetiska krav
Examensarbetets betydelse i högskolestudierna
Analys av tidigare examensarbeten
Novias regler för examensarbetet
Att genomföra lärdomsprovet i praktiken
Informationssökning och källor
Skrivanvisningar
Bedömningsgrunder för lärdomsprovet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material som finns tillgängligt på Moodle.

Undervisningsmetoder

Lektioner, inlämningsuppgifter, presentationer

Studerandes tidsanvändning och belastning

81 h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt slutvitsord på av tentamen. 50% för godkänt vitsord samt samtliga övningar godkända och presentationen är godkänd.

Periodisering av innehållet

- Introduktion till forskningsmetodiken
- Vetenskapens historia och metodutveckling
- Grundbegrepp inom modern forskningsmetodik
- Forskningsprocessens olika delar
- Kvalitativ och kvantitativ metod
- Forskningsetiska krav
- Examensarbetets betydelse i högskolestudierna
- Analys av tidigare examensarbeten
- Novias regler för examensarbetet
- Att genomföra lärdomsprovet i praktiken
- Informationssökning och källor
- Skrivanvisningar
- Bedömningsgrunder för lärdomsprovet

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

50% i tentamen för godkänt vitsord samt samtliga övningar godkända och presentationen är godkänd.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen, övningsuppgifter och muntlig presentation.

Förkunskapskrav

Kurserna Introduktion till högskolestudier och Svenska eller motsvarande kunskaper