Hoppa till innehåll

Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på professionell teater: Konstnärligt ledarskap 1 (5 sp)

Kod: DI17PD07-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2020 - 07.03.2021

Tajmning

08.03.2021 - 16.05.2021

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

6 - 14

Utbildning

  • Utbildning i musik och scenkonst

Lärare

  • Gabriele Alisch

Lärare

Gabriele Alisch

Grupper

  • UMS19DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht19, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse
- Ha kännedom om olika ledarskaps-/registilar
- Kunna beskriva vad som påverkar en fungerande relation mellan ledaren/regissören och deltagaren/skådespelaren
- Kunna definiera ledarens/regissörens ansvarsområde
- Kunna beskriva ledarskapets betydelse för kvalitet
- Ha kunskap om kommunikation och inlärningsmönster

Färdighet och förmåga
- Kunna motivera sig själv och andra
- Kunna ge konkret feedback och feedforward
- Kunna analysera sin egen ledarroll och formulera personliga utvecklingsmål
-
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Ställa gruppen och deltagarnas behov i centrum
- vara medveten om vikten av en harmonisk arbetsatmosfär för kreativt skapande
- Sätta vikt på fungerande interagerande i gruppen

Innehåll

Relation mellan deltagare/skådespelare och ledare/regissör
Motivationens betydelse för konstnärligt skapande och inlärning
Forskning i den egna ledarrollen
Balans mellan konstnärliga och pedagogiska mål

Tid och plats

8.3.2021-16.5.2021

Studiematerial och rekommenderad litteratur

-Regikompendium
-Regi av Kaisa Korhonen

Undervisningsmetoder

Studieperiodens (kursens) innehåll
Relation mellan deltagare/skådespelare och ledare/regissör
Motivationens betydelse för konstnärligt skapande och inlärning
Forskning i den egna ledarrollen
Balans mellan konstnärliga och pedagogiska mål

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Regi-demo 6.5. och 7.5.2021

Studerandes tidsanvändning och belastning

200 timmar

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Tilläggsuppgifter för studerande

Kunskap och förståelse
- Ha kännedom om olika ledarskaps-/registilar
- Kunna beskriva vad som påverkar en fungerande relation mellan ledaren/regissören och deltagaren/skådespelaren
- Kunna definiera ledarens/regissörens ansvarsområde
- Kunna beskriva ledarskapets betydelse för kvalitet
- Ha kunskap om kommunikation och inlärningsmönster

Färdighet och förmåga
- Kunna motivera sig själv och andra
- Kunna ge konkret feedback och feedforward
- Kunna analysera sin egen ledarroll och formulera personliga utvecklingsmål
-
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Ställa gruppen och deltagarnas behov i centrum
- vara medveten om vikten av en harmonisk arbetsatmosfär för kreativt skapande
- Sätta vikt på fungerande interagerande i gruppen

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närvaro minst 85%
Regiplan och analys av processen
Regiscener

Underkänd (0)

Den Studerande
-deltar inte aktivt i undervisningen
-Utför inte uppgifterna
-returnerar skriftliga uppgifter inte i tid
-förmådde inte att lära sig studieavsnittets innehåll

Förkunskapskrav

Alla kurser under årskurs 1