Hoppa till innehåll

Scenframställning 3 (4 sp)

Kod: DI17TE09-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 30.11.2022

Tajmning

01.12.2022 - 03.03.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

6 - 14

Utbildning

  • Utbildning i musik och scenkonst

Lärare

  • Gabriele Alisch

Lärare

Gabriele Alisch

Grupper

  • UMS21DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht21, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse:
- Förstå syftet med ett TIU-projekt
- Känna till olika TIU-projekt och deras material
- Ha fördjupat sig i forskningen av projektets teman
- Kunskap om vad en turné innebär

Färdighet och förmåga:
- Kunna använda devising-metoden
- Kunna utveckla en konstnärlig föreställning utgående från pedagogiska målsättningar
- Kunna skriva ett manuskript för ett TIU-projekt
- Kunna förena dramakonventioner med föreställningens dramaturgi på ett fungerande sätt
- Kunna genomföra en turné

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Vara medveten om vikten av källforskning
- Ha tydliga pedagogiska målsättningar i det konstnärliga skapandet
- Sträva efter hög konstnärlig kvalitet för att skapa atmosfär för deltagarna
- Inse vikten av att kontinuerligt vidareutveckla föreställningen på basen av publikreaktioner

har förståelse för hållbarhetsfrågor inom teaterbranschen

Innehåll

Produktion av en TIU-föreställning (TIU=Teater i undervisning)

Produktionsarbete som tar hänsyn till hållbarhetsfrågor gällande scenframställning, rekvisita, kläder och smink.

Tid och plats

1.12.2022-25.2.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

-Källitteratur beroende på teman
-John Perry, The rehearsal handbookfor actors and directors, (2001), Ramsburry, Crowoodpress LT

Undervisningsmetoder

-Utveckling av en TIU föreställning i två grupper (en svensk/en finsk)
-Handledning av läraren
-Kursen är förknipad med Kursen "Dramaturgisk skrivande" och Dramapedagogik-kursen om tillämpad teater

Praktik- och arbetslivssamarbete

föreställnings-turnè till högstadier och gymnasier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

25.1.-9.2.2021

Studerandes tidsanvändning och belastning

100 timmar

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
-retunerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Tilläggsuppgifter för studerande

Studerande skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse:
- Förstå syftet med ett TIU-projekt
- Känna till olika TIU-projekt och deras material
- Ha fördjupat sig i forskningen av projektets teman
- Kunskap om vad en turné innebär

Färdighet och förmåga:
- Kunna använda devising-metoden
- Kunna utveckla en konstnärlig föreställning utgående från pedagogiska målsättningar
- Kunna skriva ett manuskript för ett TIU-projekt
- Kunna förena dramakonventioner med föreställningens dramaturgi på ett fungerande sätt
- Kunna genomföra en turné

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Vara medveten om vikten av källforskning
- Ha tydliga pedagogiska målsättningar i det konstnärliga skapandet
- Sträva efter hög konstnärlig kvalitet för att skapa atmosfär för deltagarna
- Inse vikten av att kontinuerligt vidareutveckla föreställningen på basen av publikreaktioner

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
-retunerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

insats under undervisningen
-praktisk tent
-skriftlig hemuppgift

Underkänd (0)

Den studerande
-deltar inte i undervisningen 85% eller 60% plus kompensation
-Lämnar givna uppgifter inte in
-Behärskar inte studieavsnittets innehåll

Förkunskapskrav

Scenframställning 1
Scenframställning 2
Ämnespedagogik med fokus på drama