Cross Cultural Marketing (5 sp)
Kod: FEJ21MP01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 05.03.2023
Tajmning
06.03.2023 - 30.04.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Henrik Virtanen
Lärare
Rosmeriany Nahan-Suomela
Grupper
- FEK21-J-MF (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
FEK21D-JTradenom (YH), h21, dagstudier, Jakobstad
Smågrupper
- FEK21-J-MF
Lärandemål
Studerande förstår sammanhanget med internationell marknadsföring som en strategisk process och lär sig att utföra interna och externa analyser för att stödja internationell marknadsföring ur ett tvärkulturellt perspektiv.
Efter avslutad kurs:
- studerande förstår fördelar med att engagera sig på internationella marknader i förhållande till interna och externa marknadsmiljöer på globala marknader
- erkänner kulturella skillnader och deras effekt i olika globala regioner
- kan analysera dessa kulturella skillnader i termer av möjligheter och inneboende risker när man bedriver marknadsaktiviteter och segmenterar globala marknader
- kan utveckla strategier och planer för en produktlansering, marknadsinträde och implementering för ett företag utomlands
Innehåll
-intern och extern marknadsmiljö på globala marknader
-kulturella skillnader
-strategier och planer för en produktlansering, marknadsinträde och implementering för ett företag utomlands
Tid och plats
Vårterminen 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ghauri, P. N. & Cateora, P. (2021). International Marketing (5:e uppl.). McGraw-Hill Education. Eller tidigare upplaga.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gästföreläsningar, diskussioner, grupp- och övningsarbeten samt tent
Studerandes tidsanvändning och belastning
Totalt 135 h fördelat på:
-Schemalagd undervisning: 32 h
-Icke-schemalagt arbete: 103 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande visar begränsad förståelse för konceptet internationell marknadsföring och dess parametrar. Studerande visar bristfällig förmåga i att använda webbverktyg och i att reflektera över sin egen inlärningsprocess. Studenten kan arbeta i grupp.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande visar en förståelse för konceptet internationell marknadsföring och dess parametrar och visar ett bra grepp om ämnets bredd och djup. Studerande förstår kulturella skillnader och kan arbeta i grupp. Studerande använder olika webbverktyg och kan reflektera över sin egen inlärningsprocess
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande förstår begreppet internationell marknadsföring och dess parametrar och visar utmärkt förståelse för ämnens bredd och djup. Studerande kan använda sina kunskaper innovativt i ett fallföretagsprojekt. Studerande förstår kulturella skillnader och arbetar mycket bra i en grupp. Studerande använder olika webbverktyg och kan reflektera över sin egen inlärningsprocess
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
inget bidrag till kursen, inget deltagande
Förkunskapskrav
Grunder i marknadsföring