Hoppa till innehåll

Fördjupad marknadsföring (5 sp)

Kod: FEV18AF201-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 11.09.2022

Tajmning

29.08.2022 - 18.12.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Jörgen Strid

Lärare

Anna-Lena Berglund

Grupper

  • FEK21D-V
    Tradenom (YH), h21, dagstudier, Vasa

Lärandemål

-känner till olika verktyg inom digital marknadsföring
-känner till tjänste- och relationsmarknadsföring
-förstår kundrelationens betydelse för lönsamheten (CRM)
-kan uppgöra strategier, säljprognoser och kalkyler som behövs inom marknadsföringen

Innehåll

Olika verktyg inom digital marknadsföring
Tjänste- och relationsmarknadsföring
Kundrelationens betydelse för lönsamheten (CRM)
Strategier, säljprognoser och kalkyler som behövs inom marknadsföringen"

Tid och plats

Ht2022, Campus Vasa
Schema enligt Peppi

Studiematerial och rekommenderad litteratur

HUVUDLITTERATUR

1. Ström & Vendel (2021 eller 2018): Digital marknadsföring

2. Svensson & Östberg (2016): Marknadsföring, människor och interaktion

REFERENSLITTERATUR

3. Kotler, Amstrong, Parment (2018): Marknadsföring. Teori, strategi och praktik
ELLER
Wildenstam (2018). Marknadsföring - Modeller och Principer

4. Annat material som hänvisas till av läraren

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, litteraturdiskussioner, gruppdiskussioner, skrifliga inlämningsuppgifter, tentamen

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare och inlämningar kopplade till företag

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

tentamen, inlämningar och litteraturseminarier utifrån separat schema som redogörs för vid kursstart

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Litteraturtentamen och skriftligt inlämningsarbete

Studerandes tidsanvändning och belastning

Arbetsbelastning;
Totalt 27h/studiepoäng = 135 h. Av vilka;
50 h = schemalagt undervisning
85 h = självstudier

Periodisering av innehållet

Digital marknadsföring

CRM och kundrelationer

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Har grundläggande kunskap om digitala verktyg inom marknadsföringen
Känner till grundläggande teorier inom relations- och tjänstemarknadsföring
Känner till kundrelationens betydelse för lönsamheten
Känner till nyttan av säljprognoser och kalkyler som behövs inom marknadsföringen

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Har god kunskap om digitala verktyg inom marknadsföringen
Känner väl till olika teorier inom relations- och tjänstemarknadsföring
Känner väl till kundrelationens betydelse för lönsamheten och kan analysera lönsamheten hos olika kunder
Kan uppgöra enklare säljprognoser och kalkyler som behövs inom marknadsföringen

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Har fördjupad kunskap om digitala verktyg inom marknadsföringen
Känner väl till olika teorier inom relations- och tjänstemarknadsföring och kan tillämpa dessa i ett företags marknadsföringsarbete

Har fördjupad kunskap om kundrelationens betydelse för lönsamheten och kan analysera lönsamheten hos olika kunder

Kan uppgöra säljprognoser och kalkyler som behövs inom marknadsföringen

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Underkänd: Kriterierna för vitsord 1-2 uppfylls ej.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

bedömning kommer att ske både via skriftliga tentamen, litteraturseminarier samt inlämningsuppgifter

Alla delmoment bör vara godkända för godkänt resultat på kursen

Underkänd (0)

når inte upp till bedömningskriterierna för steg 1-2 på vitsordskalan

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Minimal input i litteraturdiskussioner eller minimal närvaro i klassdiskussioner och i företagsprojekt.
Studerande har läst teori och har förståelse om ämnet och kan använda rätt terminologi med tanke på kursens kompetenser.
Studerande kan använda olika källor för att hämta information om ämnet i både tal och skrift, har både källhänvisningar och källförteckning.
Projektet är utfört och godkänt. Projektet är dokumenterat och är av tillfredställande kvalitet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Input i litteraturdiskussioner , klassdiskussioner och i företagsprojekt.
Studerande har läst teori och har en god förståelse om ämnet och kan använda rätt terminologi, teorier och modeller med tanke på kursens kompetenser
Studerande kan använda olika källor för att hämta information om ämnet i både tal och skrift, har både källhänvisningar och källförteckning.
Studerande kan diskutera centrala frågor och teoretiska synpunkter
Studerande kan knyta teorin till praktiken och kan reflektera tillämpningen av teorin i praktiken
Projektet är utfört och godkänt. Projektet är dokumenterat och är av god kvalitet

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Aktivt engagemang i litteraturseminarier, klassdiskussioner och företagsprojekt.
Studerande har läst teori och har en god förståelse om ämnet och kan använda rätt terminolog, teorier och modeller med tanke på kursens kompetenser.
Studerande kan använda olika källor för att hämta information om ämnet i både tal och skrift, har både källhänvisningar och källförteckning.
Studerande kan diskutera centrala frågor och teoretiska synpunkter
Studerande kan knyta teorin till praktiken och kan reflektera tillämpningen av teorin i praktiken
Studerande bidrar med egen tolkning av ämnet och relaterar till större sammanhang.
Studerande bidrar med nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden.
Projektet är utfört och godkänt. Projektet är dokumenterat och är professionellt utfört.

Förkunskapskrav

Grunder i marknadsföring 5 sp