Hoppa till innehåll

Company Internationalization (5 sp)

Kod: FEV18IFI01-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 11.09.2022

Tajmning

29.08.2022 - 18.12.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk

  • Englanti

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Kajsa From

Lärare

Anna-Lena Berglund

Grupper

  • FEK20-V-I (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • FEK20D-V
    Tradenom (YH), h20, dagstudier, Vasa

Smågrupper

  • FEK20-V-I

Lärandemål

Studerande
-känner till grunderna för ett företags internationalisering
-känner till olika internationaliseringsstrategier och – metoder
-känner till hur man använder land analys/ PEST analys vid företagsinternationaliseringsprocess

Innehåll

Orsak til företagets internationalisering
Hinder, utmaningar i internationaliseringsprocessen
Internationaliseringsstrategier, etableringsformer
Val av marknader och land analys
Omvärldsanalys eller PEST analys

Tid och plats

Hösttermin 2022. Föreläsningar enligt schema, case, grupparbeten och individuellt arbete. Vasa Campus.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Course Materials:

Buckley, Peter J. & Ghauri, Pervez N. 2006 (or an earlier edition). The internationalization of the firm. International Thomson Business Press.
Griffin, Ricky W. & Pustay, Michael W. 2017. International Business: A Managerial Perspective. 6th edition or newer. Upper Saddle River, NJ : Pearson/Prentice Hall
- Articles and other material provided by the teacher.

Undervisningsmetoder

Mål:
Studerande är införstådd i ett företags internationalisering ur både teoretiskt och praktiskt perspektiv, har kunskap om barriärer och stödfaktorer inom internationalisering, strategier inom internationalisering, etableringar och olika etableringssätt.

Bedömning:
Del I: Tentamen 60%
Del II: Individuella- och gruppövningar: 40 %
Båda delarna bör vara godkända för kursvitsord. Försenad inlämning av företagscase leder till maximalt vitsord 2.

GRADING(MAX.40 POINTS)
Grade1(20-24), 2(25-28), 3(29-32), 4(33-36), 5(37-40)

Attention:
The specific criteria and emphasis for the presentation of the case company report are:
–Knowledge 40 %: Understanding and using various sources of information, Relevance of information.
–Discussion 40 %: Reasoning and argumentation, Practical suggestions, Own thinking.
–Sources/style 20 %: Referencing and citations within text marked, style of writing and overall quality.
To fail means that the report does not show sufficient use of information and analysis of the case or text is directly copied without marking the references.

Late delivery of the case company report is capped to grade 1 or maximum grade 2

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen: 17.11.2022 kl. 12.30-14.00.
Omtagningsdatum: 9.12.2022 och 20.1.2023.

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 timmar individuellt arbete per 1 sp, inkluderande lektioner, grupparbeten och litteraturstudier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande förstår begreppet internationalisering och har förmågan att arbeta själsvstänidgt och i grupp.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande förstår begreppet internationalisering och kan anpassa det till ett exempel. Studerande kan söka information, arbeta framgångsrikt självständigt och i grupp, använda vissa webbverktyg och rapportera egen inlärningsprocess

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har djupare förståelse för begreppet internationalisering och dess parametrar och kan tillämpa det på ett innovativt sätt. Studerande kan arbetasjälvstädnigt och i grupp, använda flera olika webbverktyg och återspegla egen inlärningsprocess.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Underkänd: Kriterierna för vitsord 1-2 uppfylls ej.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Grading system:(numerical 1-5)
5 Student understands deeply the concept of internationalization and its parameters and can utilize it innovatively in a case example. Student can work fluently in a group, utilize several different web tools and reflect own learning process
3-4 Student understands the concept of internationalization and can adapt it into a case example. Student can search information, work successfully in a group, utilize some web tools and report own learning process
1-2 Student understands the concept of internationalization and has the ability to work in a group
0 FAIL: fail in examination and no submission in group task

Underkänd (0)

0 FAIL: fail in examination and no submission in group task

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

1-2 Student understands the concept of internationalization and has the ability to work in a group

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

3-4 Student understands the concept of internationalization and can adapt it into a case example. Student can search information, work successfully in a group, utilize some web tools and report own learning process

Bedömningskriterier, berömliga (5)

5 Student understands deeply the concept of internationalization and its parameters and can utilize it innovatively in a case example. Student can work fluently in a group, utilize several different web tools and reflect own learning process

Förkunskapskrav

Internationell affärsverksamhet