Hoppa till innehåll

Klinisk farmakologi (5 sp)

Kod: SHV14AK04-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

16.08.2019 - 31.10.2019

Tajmning

09.09.2019 - 29.05.2020

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

40 % Kontaktundervisning, 60 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 20

Utbildning

  • Utbildning inom social- och hälsovård

Lärare

  • Camilla Ribacka

Grupper

  • SHV18H-V
    Social- och hälsovårdsområdet h18 hyh, Vasa
  • SHV19H-V
    Social- och hälsovård, 2019, högre yh, Vasa

Lärandemål

Studerande:
Kan redogöra för farmakodynamiska och farmakokinetiska principer, samt generella verkningsmekanismer för läkemedel på molekylär och cellulär nivå
Kan redogöra för och dra slutsatser av individuella variationer, interaktionsmekanismer och biverkningar hos läkemedelssubstanser
Kan redogöra för verkningsmekanismer på molekylär nivå, samt redogöra för effekter, användningsområde och biverkningar för olika läkemedelsgrupper
Kan relatera farmakologiska verkningsmekanismer med behandling av patologiska tillstånd
Har beredskap att utvärdera den eventuella nyttan av och risken med multipel läkemedelsanvändning (polyfarmaci)
Har beredskap identifiera hälsoproblem som beror på läkemedels biverkningar och samverkan
Har beredskap att tillämpa olika pedagogiska teorier vid undervisning av patienter som blir ordinerade läkemedel

Innehåll

Farmakodynamik och farmakokinetik
Läkemedelsinteraktion och -biverkningar
Läkemedlens verkningsmekanismer
Polyfarmaci

Tid och plats

Hösten 2019 och våren 2020, enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Nordeng H. och Spigset O. (2014) Farmakologi och läkemedelsanvändning. 2 uppl. Studentlitteratur.
Rang, H.P., Dale, M.M., Ritter, J.M., Flower R.J. och Henderson G.(2012). Pharmacology. (7th ed.) Elsevier.
Vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner och självstudier.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 24.01.2020. Möjlighet till omtentamen våren 2020
Skriftliga arbeten

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Skriftlig examination, samt individuella inlämningsuppgifter

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar och examination 16 h.
Självstudier och individuella, skriftliga arbeten 119 h.

Tilläggsuppgifter för studerande

Mera information på kursens Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination motsvarande 2 sp, samt skriftliga arbeten motsvarande 3 sp

Underkänd (0)

Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik.
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt nöjaktiga kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har goda kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt goda kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt utmärkta kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik

Förkunskapskrav

Grundläggande farmakologi och läkemedelslära