Budgetering, strategisk ledning och uppföljning (5 sp)
Kod: SHV20UL03-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
08.08.2022 - 18.09.2022
Tajmning
19.10.2022 - 07.12.2022
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Maria Westerlund
Lärare
Camilla Pitkänen
Lärandemål
Studerande:
Har fördjupade insikter i lagstiftning beträffande social- och hälsovård
Förstår social- och hälsovårdens ekonomi som en del av samhällsekonomin och organisationens verksamhet
Beskriva budgeteringens och budgetuppföljningens grundläggande idé
Förklara samband mellan verksamhet och budget
Har utökade insikter i konkurrensutsättning inom offentlig och privat social- och hälsovård
Innehåll
Social- och hälsovårdslagstiftning
Social- och hälsovårdsekonomi
Budgetering
Konkurrenslagstiftning
Tid och plats
Höstterminen 19.10 - 7.12.2022
via Teams
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteraturförslag:
Social- och hälsovårdens ekonomi:
- Anell: Hälsoekonomi (2009)
- Berlin & kastberg Weichselberger: Styrning av hälso- och sjukvård (2021)
- Ferraz-Nunes & Karlberg: Hälsoekonomi - begrepp och tillämpningar (2012)
- Laaksonen & Ollila: Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa (2017)
- Sintonen & Pekurinen: Terveystaloustiede (2006)
Budgetering och ekonomisk styrning:
- Ax, Johansson, Kullvén: Den nya ekonomistyrningen (olika upplagor)
- Almqvist, Graf, Jannesson: Boken om ekonomistyrning
- Kullvén: Budget och budgetering (2015)
- Greve: Budget (olika upplagor)
- Andersson: Kalkyler som beslutsunderlag (2008)
Konkurrensutsättning och upphandling:
- Finlex: Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016
- Lukkarinen: Julkiset hankinnat sosiaali- ja terveydenhuollossa (2007) OBS!
behandlar den gamla lagen
- Pekkala, Pohjonen: Hankintojen kilpailuttaminen ja sopimusehdot (2015)
Undervisningsmetoder
Föreläsning, självstudier, handledning, projektpresentationer och opponens.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135 timmar studier
Föreläsning (4 h)
Seminarie (4 h)
Självstudier (127 h)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav