Hoppa till innehåll

Forsknings- och utvecklingsmetodik (5 sp)

Kod: SO20SAII1-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

16.06.2022 - 05.09.2022

Tajmning

05.09.2022 - 18.11.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Pia Liljeroth
  • Emilia Kielo-Viljamaa

Lärare

Emilia Kielo-Viljamaa

Grupper

  • USO20F-Å
    Socionom (YH), h20, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande
- känner till utvecklingsarbetets grunder
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt

Innehåll

- Utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
- Forskningsmetodiska grundbegrepp
- Kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
- Vetenskaplig rapportering
- Forskningsetiska principer
- Vetenskapligt skrivande och resonemang

Tid och plats

Åbo 5.9.2022-11.18.2022

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.

Henricson, M. (2012). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.

Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.

Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.

Nyquist, H. (2017). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Upplaga 1.). Studentlitteratur AB.

Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.

Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.

TENK: https://www.tenk.fi/sv

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Workshoppar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design
- Quiz, deadline 14.9.2022
Modul 2: Etik och dataskydd
- Quiz, deadline 14.9.2022
Modul 3: Datainsamlingsmetoder
- Workshop
Modul 4: Dataanalys
- Workshoppar (kvantitativ + kvalitativ)
Modul 5: Tillförlitlighet
- Quiz (granskning av artiklar), deadline 28.10.2022

Examinationsuppgift (artikelanalys), deadline 4.11.2022
Grupprapport, deadline 18.11.2022

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Föreläsningar och självstudier
Grupparbete (Workshoppar)

Studerandes tidsanvändning och belastning

5sp=135h

Föreläsningar: 11h
Workshoppar: 15h
Självstudier: 70h
Grupparbete: 39h

Periodisering av innehållet

Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design
Modul 2: Etik och dataskydd
Modul 3: Datainsamlingsmetoder
Modul 4: Dataanalys
Modul 5: Tillförlitlighet
Modul 6: Funktionellt arbete

Tilläggsuppgifter för studerande

Workshoppar: obligatorisk närvaro
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Modulerna bedöms enligt skalan GK/UK
Examinationsuppgift (artikelanalys) bedöms enligt skalan 0-5, ger 2/3 (67%) av vitsordet
Grupprapport bedöms enligt skalan 0-5, ger 1/3 (33%) av vitsordet

Bedömning av gruppuppgiften och individuell uppgiften baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar

Bedömningen av examinationsuppgift i kvantitativ metod (modul 4) kommer att finnas på Moodle

För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända

Underkänd (0)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete

Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras och kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
- Studerande har varit ansvarstagande och bidragit till grupparbete framskridit enligt instruktioner
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav