Hoppa till innehåll

Grunder i socialpedagogik (3 sp)

Kod: SO20SOP1-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2020 - 04.01.2021

Tajmning

04.01.2021 - 07.02.2021

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Carolina Silin

Lärare

Eva Juslin

Grupper

  • USO20F-Å
    Socionom (YH), h20, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande
- förstår de mest centrala teorierna och verksamhetsprinciperna inom socialpedagogiken
- kan reflektera kring hur värdegrunden, valet av mål och arbetssätt påverkar arbetets karaktär och resultat

Innehåll

- Socialpedagogikens utvecklingslinjer och uppgifter
- Socialpedagogikens centrala begrepp och verksamhetsprinciper
- Den socialpedagogiska verksamhetens tre inriktningar
- Socialpedagogikens verksamhetsområden
- Socialpedagogikens värdegrund

Tid och plats

Moodle
4.1-7.2.2021

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Berglund, S-A. 2000. Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.

Carlander, C.2017. Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning.

Cederlund. C. & Berglund. S-A. 2014. Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.

Cedersund, E. & al. 2019. Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur.

Eriksson, l & Markström, A-M. 2000 eller nyare upplaga. Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.

Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L red. 2013. Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS (Hämäläienens artikel i Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)

Hämäläinen, J. & Kurki, L. 1997. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY.

Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.

Madsen, B. 2000.. Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.

Madsen, B. 2006. Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.

Molin, M & Bolin, A. (2018). Socialpedagogisk handling i teori och praktik. https://docplayer.se/104969792-Socialpedagogisk-handling.html

Nivala, E. & Ryynänen, S.2019. Sosiaalipedagogiikka : Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus


Artiklar
Sosiaalipedagogiikan aikakausikirja https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/issue/archive
International Journal of Social Pedagogy https://www.uclpress.co.uk/pages/international-journal-of-social-pedagogy

Undervisningsmetoder

Litteraturstudier
Debattuppsats parvis
Videosnuttar om teori

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Debattuppsats 3 sp
- motsvarar en arbetsmängd som omfattar 81 h/person
- observera att paret sammanlagt förväntas använda ca 162 h på debattuppsatsen

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Debattuppsats 3 sp

- Studerande skriver parvis en debattuppsats utgående från frågan ”Vad är socialpedagogik?”. Studerande delar själva in sig i par.
- Syftet med debattuppsatsen är att studerande lär sig vad som är centralt inom socialpedagogik och att studerande förstår att olika teoretiker uppfattar socialpedagogiken på olika sätt
- Skribenterna för debatt genom att de skriver vart annat stycke i uppsatsen och styckena innehåller olika perspektiv på samma teman. Ofta hänvisar skribenterna till olika källor för att visa på hur olika samma tema kan uppfattas.
- Uppsatsenen ska bilda en fungerande helhet.
- I texten ska det framgå vem som har skrivit vilket stycke. Inledningen och avslutningen skrivs gemensamt. Det finns möjlighet till individuell bedömning
- Texten ska vara löpande och bearbetad
- Omfattning 9-12 sidor
- Minst 6 relevanta socialpedagogiska källor sammanlagt. Minst 3 olika källor per studerande.
- Studerande skall tillämpa YH Novias skrivanvisningar
- Mer ingående anvisningar för debattuppsatsen publiceras på Moodle
- Bedöms med skalan 0-5
- Inlämning på Moodle senast den 7.2.2021
- Feedback per e-post

Studerandes tidsanvändning och belastning

Debattuppsats 3 sp
- motsvarar en arbetsmängd som omfattar 81 h/person
- observera att paret sammanlagt förväntas använda ca 162 h på debattuppsatsen

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Debattuppsats
- Att skribenterna har följt anvisningarna
- Att innehållet är täckande i relation till de teman som nämns i anvisningarna
- Att skribenterna argumenterar i texten genom att hänvisa till relevanta källor
- Att debattuppsatsen innehåll utgör en fördjupning
- Tydlighet
- Bedöms med skalan 0-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav