Hoppa till innehåll

Socialpedagogiskt arbete bland unga (5 sp)

Kod: SO20SOP6-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2020 - 03.03.2021

Tajmning

03.03.2021 - 12.04.2021

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Peter Edelsköld

Lärare

Eva Juslin

Grupper

  • USO20D-Å
    Socionom (YH), h20, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har kunskap om ungas livsvillkor, resurser och stöd i vardagen
- har kunskap om det sociala ungdomsarbetets former
- kan tillämpa socialpedagogikens verksamhetsprinciper i arbete bland unga
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet för unga
- kan stöda utvecklingen och främja delaktighet bland unga genom att tillämpa resursförstärkande metoder

Innehåll

- Ungdom som fenomen
- Ungas identitetsutveckling
- Ungas livsvillkor
- Det socialpedagogiska ungdomsarbetets former
- Ungdomslagen, delaktighet
- Digitalisering och sociala medier
- Lösningsfokuserade samtal med unga
- Kulturella uttryck
- Sexualhandledning
- Planering, förverkligande och utvärdering av socialpedagogisk verksamhet för unga

Tid och plats

Veckorna 9-14 / 2021
All undervisning är online i Teams

De schemalagda närstudierna infaller:
3/3 2021, obligatorisk föreläsning (Introduktion, ungas livsvillkor), Peter Edelsköld
4/3 2021, obligatorisk föreläsning (Socionomer i ungdomsarbete), Peter Edelsköld
9/3 2021, obligatorisk föreläsning (Den självständiga ungas rollkarta, Ungdomslagen) och obligatorisk smågruppsträff, Peter Edelsköld
10/3 2021,obligatorisk föreläsning (Sociala medier) och obligatorisk smågruppsträff, Peter Edelsköld
16/3 2021, obigatorisk föreläsning (Lösningsfokuserade samtal, RUNGPO, kompetenscentren) och obligatorisk smågruppsträff, Peter Edelsköld
17/3 2021, obligatorisk föreläsning (Framtidsverkstad), Peter Edelsköld
23/3 2021, obligatorisk smågruppsträff, Peter Edelsköld
23/3 eller 24/3, föresläsning/workshop, sexualhandledning, Suss Åhman
31/3 2021, obligatorisk föresläsning (Ungdomskulturer) Peter Edelsköld

Studiematerial och rekommenderad litteratur

LAGSTIFTNING

Ungdomslagen (1285/2016)

Kommunallagen (410/2015): I lagen föreskrivs bl.a. om ungdomsfullmäktige i kommunen. Ungas delaktighet, påverkan och hörande av unga ingår i både lagarna (kommunlagen 26 § och ungdomslagen 24 §)

Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik (211/2017) trädde i kraft den 13 april 2017.

STYRDOKUMENT

Riksomfattande program för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken (RUNGPO) 2020-2023. UKM 2020:3
(Nätpublikation)


OBLIGATORISK ELLER VALFRI LITTERATUR

En utredning om det finlandssvenska ungdomsarbetet 2017, sammanställt av Jessica Lerche, Greta Storlund och Oscar Ohlis, Luckan rf. (Nätpublikation)

Hoikkala T & Sell A (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsningar och möjligheter (Nätpublikation)

Nivala E & Ryynänen S (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus Oy

Nivala E & Saastamoinen M (red) (2010) Ungdomsfostrans teori och utgångspunkter och inlägg
(Nätpublikation)

Nuorista Suomessa. Tietoa nuorista, heidän elinoloistaan sekä nuorisotyöstä 2016. En del av publikationen, bland annat statistik, finns uppdaterad 2018
(Nätpublikationer)

Ålands Landskapsregering (2014) Ungdomspolitiskt program för landskapet Åland (Nätpublikation)


ÖVRIG REFERENSLITTERATUR

Barnavårdsföreningen i Finland, Högklasser
https://bvif.fi

Den svenskspråkiga ungdomsbarometern, del 1 2020, del 2 2021, Magma. (Nätpublikation)

Den sökandes blick (Uppsökande verksamhet)
(Nätpublikation)
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/den_sokandes_blick.pdf

Digitalisering och ungdomsarbete (2019) Lauha H & Nolvak K (red.). Verke - Kompetenscentret för digitalt ungdomsarbete i Finland. Nätpublikation www.verke.org

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2013
Nuorten syrjäytyminen, tietoa, toiminta ja tuloksia?
(Nätpublikation)

Ehyt,ry

Finlands ungdomsarbete Allianssi rf
http://www.alli.fi/etusivu

Folkhälsan, Verksamhet för unga
https://www.folkhalsan.fi/unga/

Friendsrapporten 2019, friends.se

Harkko, J, Lehikoinen T, Lehto S & Ala-Kauhaluoma (2016), Onko osa nuorista vaarassa syrjäytyä pysyvästi? Nuorten syrjäytymisriskit ja aikuisuuteen siirtyminstä tukeva palvelujärjestelmä. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia, 144/2016 (Nätpublikation)

Kompetenscenter Nuoska

Linnakangas, R & Suikkanen A. Varhainen puuttuminen Mahdollisuus nuorten syrjäytyminsen ehkäisemisessä (2004) Sosiaaali- ja terveyrministeriön selvityksiä.
(Nätpublikation)

Luckan Unginfo

Maahanmuuttajataustaisten nuorten
terveys ja hyvinvointi.
(Nätpublikation)

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, www.mucf.se

Nuoret luupin alla 2014 - Teemana kuluttajuus ja todellinen eriarvoisuus. Haanpää, Leena & Roos, Sanna (red.)
(Nätpublikation)

Nuorisotutkimus-lehti. Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry. ISSN 0780-0886
(Nätpublikation)

Nuorisotyö. Julkaisija: Suomen Nuorisotyö ry.
(Nätpublikation)

Nuorisotyö-lehti. Julkaisija: Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi. ISSN 0355-7553
(Nätpublikation)

Nuorisotyön käsikirja, 2005, Tuominen H & Paananen, T (toim.). Det finns ett kapitel av Pokka som behandlar specifikt kyrkans ungdomsarbete ur ett socialpedagogiskt perspektiv.

Nuorten perheet ja läheissuhteet. Nuorten elinolot -vuosikirja 2020
Tiina Valkendorff & Ella Sihvonen (toim.)

Nuoruus hallitusohjelmassa, 2016, Pekkarinen E & Aapola-Kari S (toim.)
(Nätpublikation)

Statens ungdomsråd, tietoanuorista.fi (Nätet)

ULA nätverket
www.ula.fi

Undersökning om barns och ungas fritid: möjligheterna till hobbyverksamhet är fortfrande långt från jämlika. Statens ungdomsråds publikationer. Statens idrottsråd

Unga i församlingen, 2013, Helsingfors:Kyrkostyrelsen
(Nätpublikation)
http://sakasti.evl.fi/sacrista

Unga röster 2017. En rapport där unga ger sin syn på framtid, jobb, skola och politik, mentor.se
ungdomar.se, Fryshuset (Nätpublikation)

Ungdomsbarometern (görs årligen). Statens ungdomsrård, tietoanuorista.fi
(Nätpublikation)

Verke.org

www.ungdomsarbete2030.fi


TIPS

Dunkels, Elza. Kolla t.ex. Dunkels forskningblogg www.kulturer.net/ eller hennes böcker, en del av dem finns tillgängliga på nätet. Dunkels är pedagogisk forskare från Umeå universitet och intresserar sig bland annat för digitalisering, unga och nätet, nätkulturer, skärmtid m.m.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, grupparbete inklusive studiebesök, smågruppsarbete, självstudier.

Praktik- och arbetslivssamarbete

I kursen ingår studiebesök och intervjuer med professionella inom branschen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

9/4 2021: Obligatoriskt seminarium (gruppexamination), 2 sp, deadline även för grupprapport

12/4 2021: Deadline för individuell skriftlig litterurrecension, 1,5 sp, individuell inlärningsuppgift, 1 sp samt för eventuella kompensationsuppgifter för frånvaro från obligatorisk undervisning, 0.5 sp

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1 Individuell skriftlig litteraturrecension, 1,5 sp
2 Skriftlig grupprapport och seminarium, 2 sp
3 Individuell inlärningsuppgift (Planering, förverkligande och utvärdering), 1 sp,
4 Aktivt deltagande i obligatorisk undervisning, 0,5 sp

Mer instruktioner om examinationerna finns i Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 27 h x 5 = 135 h
Schemalagda obligatoriska eller frivillga närstudier 28 h (dvs 1/5 av den beräknade tidsåtgången)
Självstudier i smågrupp eller individuellt 107 h (dvs 4/5 av den beräknade tidsåtgången)

Tilläggsuppgifter för studerande

Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1 Individuell skriftlig litteraturrecension, 1,5 sp, bedömning enligt skalan 0-5
-Studerandes förmåga att sammanfatta och återge innehållet i texterna.
-Förmåga till kritisk granskning av texterna.
Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där recensionen inlämnats
Examinator: Peter Edelsköld

2 Skriftlig grupprapport och seminarium, 2 sp, bedömning enligt skalan 0-5
-Rapportens relevans för yrkesområdet
-Relevanta källor
Aktivt deltagande i seminariet.
Kort feedback ges i samband med seminariet.
Examinator: Peter Edelsköld

3 Individuell inlärningsuppgift (Planering, förverkligande och utvärdering), 1 sp, bedömning enligt skalan GK/UK
-Studerande kan tillämpa socialpedagogiska principer
-Studerande har en tydlig pedagogisk planering och kan utvärdera enligt given modell
Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där rapporten inlämnats.
Examinator: Peter Edelsköld

4 Aktivt deltagande i obligatorisk undervisning (14 h) , 0,5 sp

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav