Hoppa till innehåll

Familjearbete och metodik (10 sp)

Kod: SOV13AL01-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.06.2021 - 10.09.2021

Tajmning

23.09.2021 - 19.12.2021

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Viktor Matintupa

Grupper

  • USO19D-V
    Socionom (YH), h19, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- förstår betydelsen av tidig interaktion och kan stöda anknytningsprocessen mellan barn och vårdnadshavare med arbetsmetoder som befrämjar interaktion och dialog
- har goda kunskaper om barnskyddets mål och metoder
- har beredskap att med familjearbetets metoder stöda familjer i krävande livssituationer och att samarbeta med myndigheter och nätverk i förebyggande arbete och familjecentrerat socialpedagogiskt arbete
- har tillägnat sig en arbetsorientering som är präglad av ett barn- och familjecentrerat synsätt

Innehåll

Familjearbetets centrala mål, innehåll och arbetsmetoder

Tid och plats

23.09.2021 09.00 - 12.00
28.09.2021 09.00 - 16.00
13.10.2021 08.15 - 14.15
26.10.2021 09.00 - 16.00
01.11.2021 09.00 - 15.30
05.11.2021 08.15 - 15.30
10.11.2021 08.30 - 16.00
18.11.2021 09.00 - 14.15
25.11.2021 09.00 - 16.00
02.12.2021 09.00 - 16.00

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lista över rekommenderad kurslitteratur publiceras på kursens Moodle-sida.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, gästföreläsningar, övningar, studiebesök, diskussioner.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursens olika teman presenteras främst av olika gästföreläsare/ experter från arbetslivet. Under kursen görs även studiebesök till olika arbetsplatser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Deadline för kursportfolio 7.12.2021.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursportfolio (0-5)

Information, instruktioner samt anvisingar gällande kursportfolion publiceras på kursens Moodle-sida.


Närvaro vid föreläsningar och studiebesök åtminstone 7/10 tillfällen (GK/UK)

Ifall närvarokravet ej uppfylls kontaktar studerande kursansvariga och ger förslag på hur det uteblivna lärandet kan kompenseras.

Studerandes tidsanvändning och belastning

10 sp = 270h

Närstudier ca 90h
Självstudier ca 180h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerandes förståelse för ämnet är bristfälligt och/ eller studerande har inte lämnat in kursens kursportfolio med alla dess deluppgifter och/eller närvarokravet på 7/10 närstudietillfällen uppfylls inte.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.

Studerande har lämnat in kursportfolion inklusive alla dess deluppgifter samt uppfyller närvarokravet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten i examinationsuppgifter visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.

Studerande har lämnat in kursportfolion inklusive alla dess deluppgifter samt uppfyller närvarokravet.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande visar engagemang i sina examinationsuppgifter.

Studerande har lämnat in kursportfolion inklusive alla dess deluppgifter samt uppfyller närvarokravet.

Förkunskapskrav

Mänskligt lärande, utveckling och tillväxt
Socialhandledning och social service