Familjearbete och metodik (10 sp)
Kod: SOV13AL01-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2021 - 31.12.2021
Tajmning
01.09.2022 - 31.12.2022
Antal studiepoäng
10 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Vasa Socionom
- Carita Blomström
Lärare
Carita Blomström
Grupper
-
USO20F-VSocionom (YH), h20, flerform, Vasa
-
USO20D-VSocionom (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- förstår betydelsen av tidig interaktion och kan stöda anknytningsprocessen mellan barn och vårdnadshavare med arbetsmetoder som befrämjar interaktion och dialog
- har goda kunskaper om barnskyddets mål och metoder
- har beredskap att med familjearbetets metoder stöda familjer i krävande livssituationer och att samarbeta med myndigheter och nätverk i förebyggande arbete och familjecentrerat socialpedagogiskt arbete
- har tillägnat sig en arbetsorientering som är präglad av ett barn- och familjecentrerat synsätt
Innehåll
Familjearbetets centrala mål, innehåll och arbetsmetoder
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Borge, A. I. H. & Larson, P. (2011). Resiliens: Risk och sund utveckling (2., rev., uppdaterade och utök. uppl.). Studentlitteratur.
Eriksson, E., Arnkil, T. E. & Bergman-Pyykkönen, M. (2012). Ta upp oron: En handbok i tidiga dialoger (7. uppl.). Institutet för hälsa och välfärd.
Helminen, M., & Rautiainen, M. (2000). Föräldraskapet som rollkarta: En handbok. Helsingfors: Finlands kommunförbund.
Karlsson, K. (2012). Anknytning: Om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn (2., [utök.] uppl.). Gothia.
Lankinen, A., Taajamo, T., Veistilä, M., Virolainen, A. & Järvinen, R. (2012). Perheen parhaaksi: Perhetyön arkea (2. uud. p.). Edita.
Mattila, L. (2012). Att förebygga livslångt utanförskap: En handbok för vuxenvärlden runt utsatta barn och ungdomar. Ungdomar AB.
Mattila, L. (2015). Att bygga bärande relationer: Om vuxenvärldens möjligheter i arbetet med utsatta barn och ungdomar (1. uppl.). Uddevalla: Lasse Mattila.
Tingberg, B. & Fridh, A. (2021). När små barn far illa: Fysiskt våld, sexuella övergrepp, försummelse (Första upplagan.). Gothia kompetens AB.
Øvreeide, H. (2010). Samtal med barn: Metodiska samtal med barn i svåra livssituationer (3., [rev.] uppl.). Studentlitteratur
Lagstiftning som berör familjearbete.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, simuleringsövningar, expertföreläsningar och studiebesök. Hemgrupper.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Österbottens Välfärdsområde - familjearbete och barnskydd
Privata barnskyddsenheter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tid för kursens förverkligande 01.09.2022 - 31.12.2022.
Deadline för loggbok och hemtentamen 16.01.2023.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Moodleplattform används för uppgiftsbeskrivningar och inlämningsplattform.
Studerandes tidsanvändning och belastning
10 sp = 270 h
Studerandes arbetsinsats förväntas motsvara 27 h per studiepoäng
Undervisning sammanlagt 32 h
32 timmar närstudier
Eget arbete 238 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Obligatorisk närvaro vid närstudier
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Underkänd (0)
Studerande visar förståelse på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Studerande har inte fullgjort delexaminationerna och varit frånvarande och inte kompletterat frånvaro (föreläsningar, grupp-arbeten samt studiebesök). Studerande har varit oengagerad i samband med grupparbeten. Studerande har inte lämnat in hemtentamen och loggbok.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1- Studerande har till väsentliga delar följt anvisningarna för arbetet ifråga, har genomfört observation och analys, men visar ytlig kunskap om sitt ämnesområde. Det finns brister i källanvändning men adekvat litteratur har använts om än i begränsad utsträckning. Studerande har svårigheter att delta i diskussionen kring arbeten och visar bristfällig förmåga att granska och kommentera andras arbeten. Studerande har dock klart besvarat frågan/frågorna
2 - Studerande har till stora delar följt anvisningarna för de skriftliga arbeten men visar allmän kunskap om sitt ämnesområde. Användningen av olika källor är god och adekvat litteratur har använts om än i något begränsad utsträckning.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3 - Studerandande har till stora delar följt anvisningarna för de skriftliga arbeten och genomfört observation och analys och visar klarhet över centrala begrepp och definitioner. Tillämpningen av den litteraturbaserade kunskapen är något begränsad men källkritiken är god.
4 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbeten och visar goda ämneskunskaper och klarhet över centrala begrepp och definitioner. Vald litteratur är adekvat om än det finns vissa marginella brister. Källkritiken är god.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
5 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar synnerligen goda ämneskunskaper. Omfattningen av litteratur är berömlig och källkritiken är god. De skriftliga arbeten visar på något utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
Mänskligt lärande, utveckling och tillväxt
Socialhandledning och social service