Hoppa till innehåll

Socialpedagogik (5 sp)

Kod: SOV13TM01-3008

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.06.2021 - 30.09.2021

Tajmning

01.08.2021 - 31.12.2021

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Pia Höglund-Ingo

Grupper

  • SO20A
    SO20A
  • USO20D-V
    Socionom (YH), h20, dagstudier, Vasa
  • SO20B
    SO20B

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har fördjupade kunskaper om socialpedagogiska förklaringsmodeller och teorier
- kan använda sig av en socialpedagogisk tolkningsram och ett livscykelperspektiv för att förstå människan i hennes sociala sammanhang
- förstår betydelsen av socialpedagogiskt arbete för olika klientgrupper

Innehåll

Socialpedagogisk teori och metoder samt tillämpningar av dessa i integrationen av olika grupper i samhället

Tid och plats

Kursen förverkligas utgående från följande tider och teman:
8.10 - kl. 8.15-12.00 - Kurspresentation och introduktion. Instruktioner för självstudiearbetet (obligatorisk närvaro)
12.10 - kl. 13-16 - Diagnosticering - hjälp eller stigma=Det socialpedagogiska alternativet
14.10 -kl. 13-16 - Socialpedagogiska värderingar och socialpedagogiskt förhållningssätt (obligatorisk närvaro)
1.11 - kl. 14-16.15 - En första försmak av metoderna (obligatorisk närvaro)
3.11 -kl. 8.30 - 11.00 - Teori kring gruppbaserade socialpedagogiska metoder
9.11 - kl. 13-16 - Vardagen som utgångspunkt i socialpedagogiskt arbete
11.11 - kl. 13-16 - Övningar på vardagens som utgångspunkt (obligatorisk närvaro)
16.11 - kl. 13-16 - Framförande av självstudiearbeten (obligatorisk närvaro vid det tillfälle där man själv redogör för sitt självstudiearbete)
18.11 - kl. 13-16 - Framförande av självstudiearbeten(obligatorisk närvaro vid det tillfälle där man själv redogör för sitt självstudiearbete)
24.11 - 13-17 - första tentamenstillfälle

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Cederlund, C. & Berglund, S-A. (2017) Socialpedagogik. Pedagogiskt socialt arbete.Liber (ingår i tentamen)
Nivala, E. & Ryynänen, S(2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskunta. GAudeamus (valda delar, ingår ej i tentamen och fås av kursansvarige)
Övrigt material av kursansvarige hänvisade artiklar och källor

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, gästföreläsning, övningar, självstudiearbete samt tentamen

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsning från arbetslivet på temat socialpedagogisk metoder

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Första tentamenstillfället sker inom ramen för kursen 24.11 - kl. 13-17 samt 2 omtentamenstillfällen sker inom
ramen för de allmänna tentamenstillfällena vid två tilläggsdatum. Kursansvarige meddelar vilka dessa två datum är i samband med kursstart

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkänd närvaro
Godkänt självstudiearbete samt
Godkänd tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

30 timmar föreläsning och övningar
100 timmar eget arbete

Periodisering av innehållet

Inga förverklingsdelar - Kursen förverkligas i en del

Tilläggsuppgifter för studerande

I kursen medverkar en läraruskultant som ansvarar för merparten av föreläsningarna och bedömer även en del av självstudieuppgifterna.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkänd närvaro
Godkänt självstudiearbete samt
Godkänd tentamen

Underkänd (0)

Studerande förståelse av ämnet är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Uppvisar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

1 - Studerande visar ytlig kunskap om sitt ämnesområde. Arbetet består av referat och tillämpning och reflektioner kring ämnet saknas. Det finns brister i källanvändning men adekvat litteratur har använts om än i begränsad utsträckning.
2 - Studerande har till stora delar följt anvisningarna för det skriftliga arbetet men har en grundläggande förståelse och kunskap om ämnet. Användningen av olika källor är god och adekvat litteratur har använts om än i något begränsad utsträckning.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

3 - Studerande har till stora delar följt anvisningarna för det skriftliga arbetet men visar en till vissa delar ytlig kunskap om sitt ämne. Förståelsen är överlag god. Tillämpningen av den litteraturbaserade kunskapen är något begränsade men källkritiken är god.
4 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar goda ämneskunskaper. Vald litteratur är adekvat om än det finns vissa marginella brister. Källkritiken är god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

5 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar synnerligen goda ämneskunskaper. Omfattningen av litteratur är berömlig och källkritiken är god. Den studerande kan ställa relevanta frågor. Det skriftliga arbetet visar på något utöver det vanliga (tekniskt utförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav