Hoppa till innehåll

Resursförstärkande hälsovårdararbete (4 sp)

Kod: UHV15HV01-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.06.2021 - 01.08.2021

Tajmning

01.08.2021 - 27.05.2022

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Pia Liljeroth
  • Daniel Nenonen
  • Christine Alm

Lärare

Christine Alm

Grupper

  • UHV18D-Å
    Hälsovårdare (YH) h18, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande baserar hälsovårdararbetet på lagstiftning, nationella och internationella styrdokument
Studerande fördjupar sin kunskap i promotivt och preventivt hälsovårdararbete i olika verksamhetsmiljöer
Studerande använder evidensbaserad kunskap vid planeringen, förvekligandet och utvärderingen av klientcentrerat hälsofrämjande arbete
Studerande kan använda resursförstärkande verksamhetsmodeller och metoder
Studerande kan med hjälp av uppsökande hälsovårdararbete stöda klienter, familjer och samfund som är i behov av specialstöd
Studerande beaktar kulturella faktorer för att stöda hälsan och funktionsförmågan hos klienter från olika kulturer
Studerande behärskar läkemedelsbehandlingen

Innehåll

Lagstiftningen inom social- och hälsovården, social- och hälsopolitiska program och rekommendationer
Promotivt och preventivt hälsovårdararbete
Hälsopolitiska linjedragningar inom EU och WHO
Resursförstärkande arbetssätt, klientens delaktighet, klientcentrering
Vårdvetenskap etiska principer och beslutsfattning inom hälsofrämjande arbete
Verksamhetsmodeller och arbetsmetoder i hälsovårdararbetet: dialog, att ta till tals, motiverande samtal, resursförstärkande handledning, funktionella arbetsmetoder, tidigt ingripande, gruppverksamhet, hembesök, mottagningsverksamhet, telefon- och näthandledning, sociala medier och elektronisk handledning och konsultation, videokonferens, dokumentation, uppsökande hälsovårdararbete, lågtröskel service
Mångprofessionellt hälsovårdararbete
Mångkulturellt hälsovårdararbete
Nätverksarbete
Läkemedelsräkning
Amningshandledning
Amningshandledningskursen motsvarar WHO:s/Unicefs 20 timmars amningshandledarutbildning. Kursen ger deltagarna grundläggande färdigheter att ge amningshandledning.

Tid och plats

Åbo 1.8-31.12.2021

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Amningshandledning obligatorisk litteratur:
Amning. THL. https://thl.fi/sv/web/handbok-for-barnradgivningar/amning
Hakulinen, T. M.fl. 2017. Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018–2022. THL.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135535/Ohjaus%20242017%20netti%2020.3.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Hannula, L m.fl. 2020. Raskaana olevan sekä imeväisikäisen lapsen äidin sekä perheen imetysohjaus HOTUS-hoitosuositus. https://www.hotus.fi/hotus-hoitosuositus-raskaana-olevan-seka-imevaisikaisen-lapsen-aidin-seka-perheen-imetysohjaus/
Kylberg, E., Westlund, M. & Zwedberg, S. 2014. Amning i dag. Gothia.
THL. 2019. Tillsammans kring matbordet - kostrekommendationer till barnfamiljer. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137769/URN_ISBN_978-952-343-263-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Referenslitteratur: amningshandledning
Deufel, M. & Montonen, E. 2010. Onnistunut imetys. Duodecim.
Koskinen, K. 2008. Imetysohjaus. Edita.
Pullonpyörittäjän opas. Väestöliitto.
https://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/46fe260998abe5b1cf3df0795bd95853/1589614861/application/pdf/9038279/Pullonp%C3%B6yritt%C3%A4jien%20opas%202018.pdf
Aktuella artiklar
Webbsidor som t.ex. Hälsobyn (https://www.terveyskyla.fi/naistalo/sv/graviditet-och-f%C3%B6rlossning/amning), Imetyksen tuki (https://imetys.fi/), Amningshjälpen (https://www.amningshjalpen.se/)

Litteratur resursförstärkande hälsovårdararbete
Kauhanen, J. mfl. 2018. Kansanterveystiede.
Andersson,I; & Ejlertsson.2013. Folkhälsa som tvärvetenskap, möten mellan ämnen. Studentlitteratur.
Brulde, B. 2011. Folkhälsoarbetets etik. Studentlitteratur.
Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2010. Etiikka hoitotyössä.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning,
https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus,
http://www.julkari.fi/handle/10024/79924,
Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke. Natur och kultur.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården. Studentlitteratur.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke. Liber
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet. Studentlitteratur.
Berglund,M. &Ekebergh, M. (red.).2015. Reflektion i lärande och vård, en utmaning för sjuksköterskor. Studentlitteratur.
Europa kommissionen. Sähköisen terveydenhuollon toimintasuunnitelma 2012–2020 innovatiivista terveydenhuoltoa 21-vuosisadalle.

Referenslitteratur metodböcker:
Barth, T; & Näsholm, C. 2006. Motiverande samtal. MI att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor. Studentlitteratur.
Dolfe, A. 2007. Konsten att få människor att vilja anstränga sig. Om salutogent motivationsarbete.
Eriksson,E & Arnkil, T.2006 Ta upp oron. En handbok i tidiga dialoger. Stakes, handböcker 64
Killén, K. 2011. Professionell utveckling och handledning, ett yrkesövergripande perspektiv. Studentlitteratur.
Kostenius,C & Lindqvist, A-K. 2009. Hälsovägledning. Från ord till handling. Studentlitteratur.
Kyngäs, Kääriäinen, Poskiparta, Johansson, Hirvonen & Renfors. 2007. Ohjaaminen hoitotyössä. WSOY.
Pietilä, A-M (toim).2004. Terveyden edistäminen. Uudistuvat työmenetelmät.
Pietilä, A-M (toim).2010. Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. WSOY.
.
Lagar, förordningar och strategier
Förordning 2011/338 om rådgivningsverksamhet, skol- och studerandehälsovård samt förebyggande mun- och tandvård för barn och unga. Finlex.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/71958
SHM. 2006:19 Terveyden edistämisen laatusuositus.
SHM. 2014:18. Screening i Finland 2014. Nuläge för screening inom hälso- och sjukvården framtidsutsikter
https://thl.fi/sv/web/invandrare-och-kulturell-mangfald
Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter 2017-2021

Undervisningsmetoder

Amningshandledning: föreläsningar, case, demonstrationer, praktiska övningar, simulering.

Självstudier, flipped learning, föreläsningar. Inför vissa föreläsningar får studerande material att läsa in sig på, alternativt delas materialet ut under föreläsningen.

Läkemedelsräkning ; Självstudier, övning och examination hösten 2021

Första hjälpen . Föreläsningar, övningar. Kursen förverkligas våren 2022

Planering av och deltagande i konferens 9.11.2021

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Amningshandledning: 1sp
- Närvaro vid föreläsningarna och simulering 100 %: gk/uk
- Amningshandledningen i praktiken gk/uk.

Skriftliga parrapporten laddas upp på Moodle (under kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete) senast 4.10 kl. 12, 1sp
Rapporten presenteras på seminarium 7.10 och 8.10

Seminariets upplägg laddas upp på Moodle efter deadline.

Läkemedelsräkning test hösten 2021, 0,5sp

Första hjälpen. Examination i form av slutövning våren 2022. 0,5sp

Konferens 9.11.2021 1sp

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Amningshandledning: obligatorisk närvaro på föreläsningar och simulering förverkligas ht 2021

Smågruppsarbete , skriftlig parrapport och seminarium
Kurserna Resursförstärkande hälsovårdararbete, Hälsovårdarabete med den väntande familjen och Hälsovårdarabete med barnfamiljen examineras tillsammans i form av en parrapport.
Studerande väljer (parvis) ett tema (t.ex. sömn, missbruk) och en metod (t.ex. motiverande samtal, resursförstärkande handledning) inom kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete. Temat och metoden ska synliggöras och tillämpas på den gravida familjen och i barnfamiljen (inom kurserna Hälsovårdarabete med den väntande familjen och med barnfamiljen). I rapporten ska fokus ligga på förebyggande och hälsofrämjande arbete, Tema- och parindelning görs på Moodle i kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete.
Rapporten ska basera sig på kurslitteraturen, relevanta nätsidor samt minst 3 vetenskapliga artiklar (en per kurs).

Läkemedelsräkning ,skriftlig examination. Test hösten 2021.

Första hjälpen . Kursen förverkligas våren 2022

Planerande och deltagande i konferens

Studerandes tidsanvändning och belastning

Amningshandledning 27 h
Läkemedelsräkning 4h
Första hjälpen 16h
Föreläsning 10h och smågruppsarbete 9h
Konferens 28h
Självstudier 14h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Amningshandledning:
- Närvaro vid föreläsningarna och simulering 100 %: gk/uk.
- Amningshandledning i praktiken: gk/uk

Skriftlig parrapport, bedömning 1-5/uk
Bedömning: substanskunskap (se kompetenserna och innehåll i de angivna kurserna), integrering av teoretisk och praktisk kunskap

Läkemedelsräkning:
Den skriftliga individuella tenten i läkemedelsräkning bedöms gk/uk. Svaren måste vara korrekt räknade till 100 % för att bli godkänd. Vid frånvaro från föreläsningar tar studerande själv reda på vad som behandlats på lektionen och övar på egen hand.

Första hjälpen:
Närvaro vid föreläsning och övningar 100%.

Konferens :
Planerande och deltagande i kursen bedöms med Gk/Uk
Obligatorisk närvaro

Underkänd (0)

Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas fragmentariskt.
Litteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Brister i den tekniska utformningen.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas kort.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas mångsidigt.
Litteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.

Förkunskapskrav

Rekommenderas att studerande har deltagit i kurser under termin 1, 2, 3, 4, 5 och 6 och har avlagt 180 sp.