Hoppa till innehåll

Introduktion till yrkeshögskolestudier (5 sp)

Kod: USS20IV01-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.08.2020 - 30.09.2020

Tajmning

31.08.2020 - 07.12.2020

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Anne Nummela
  • Katarina Sandström

Grupper

  • UHV20D-Å
    Hälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Åbo
  • USS20D-Å
    Sjukskötare (YH), h20, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen

Kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera

Har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser

Känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och informationshantering samt kan söka samt granska vetenskaplig information

Kan förverkliga småskaliga projekt

Kan grundläggande matematik

Innehåll

Högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar

Studiestil, läs- och anteckningsteknik

Tidsplanering och stresshantering

Textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar

Ljud- och videoinspelning samt editering

Olika former av kommunikation men hjälp av digitala program

Projektmetodik

Sökning av vetenskaplig information i olika databaser

Kunskapssyner i olika vetenskapsområden

Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet

Tid och plats

hösten 2020, Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Delen yrkeshögskolestudier:
Angelöw, B. (2011). Konsten att lyckas med studierna. Stockholm: Natur och Kultur
Blomström, V. & Wennerberg, J. 2018. Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur
Cowen, M., Maier, P. & Price, G. 2012. Studera smart när du läser till sjuksköterska. Pearson.
Drew, S. & Bingham, R. (2010). The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham: Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. (2010). Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm: Svenska studieteknikförlaget
Liljeqvist, B. (2015). Plugga smart och lär dig mer! Lund:Studentlitteratur
Läroplan 2020, Åbo
Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
Yrkeshögskolan Novias Examensstadga
www.novia.fi
Valfri bok för bokrecension

Delen projektmetodik:
Andersen, E. & Schwenke, E. 2013. Projektarbete - en vägledning för studenter.
Skyttemoen, T., Vaagaasar, A.L. & Torhell S-E. 2017. Värdeskapande projektledning. Studentlitteratur.

Delen forskningsmetodik:
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: studentlitteratur.
Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Turun Amk. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Valda delar. Stockholm: Natur & Kultur.


Delen IT:

Undervisningsmetoder

självstudier, föreläsningar, handledning, grupparbete,

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

inlämning av bokreferat, vecka 39
inlämning av rapport (forskningsmetodik och IT) vecka 43
inlämning av grupparbete i projektmetodik, vecka 46
seminarium I (bokreferat)
test i grundmatematik v 48
Quiz i Introduktion till Yh studier

Studerandes tidsanvändning och belastning

självstudier 78 h
föreläsningar och handledning 49 h
seminarium 4 h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Gjorda uppgifter som fyller de av lärarna givna specifika kriterierna

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

inlämning av bokreferat, vecka 39 (gk/uk)
inlämning av rapport (forskningsmetodik och IT) vecka 43 (gk/uk)
inlämning av grupparbete i projektmetodik, vecka 46 (gk/uk)
seminarium I (bokreferat) (gk/uk)
test i grundmatematik v 48 (gk/uk)

Förkunskapskrav

Inget