Hoppa till innehåll

Evidensbaserad grundvård (7 sp)

Kod: USS22IV05-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2021 - 04.09.2022

Tajmning

05.09.2022 - 09.12.2022

Antal studiepoäng

7 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Daniel Nenonen
  • Jaana-Sofia Tengström
  • Hanna Limnell

Lärare

Jaana-Sofia Tengström

Grupper

  • UHV22D-Å
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
  • USS22D-Å
    Sjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera klientcentrerad/personcentrerad grundvård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har grundkompetens inom kliniskt vårdarbete och har kunskap i evidensbaserade hållbara vårdmetoder inom grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan utföra kliniska undersökningar och funktionsmätningar
- behärskar livräddande första hjälp

Innehåll

Vårdprocessen (vårdbehov, vårdmål, vårdhandlingar och utvärdering)

Beslutsfattande från den egna professionens perspektiv

Etik

Hållbar vård (klimat- och miljöfrågor, framtidsperspektiv)

Fysisk, social och symbolisk miljö

Patientens och närståendes delaktighet i vården

De vanligaste åtgärderna inom grundvården: bäddning och förebyggande av sänglägeskomplikationer, patientens personliga hygien, näring och utsöndring
Sårvård, kroniska sår

Hjälpmedel

Patient- och klientsäkerhet

Aseptik

Vitalfunktioner, mätningar och undersökningar

Livräddande första hjälpen

Tid och plats

Hösten 2022

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursböcker:
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar eller
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar eller
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa. Valda delar.
Artiklar och databaser

Övrig litteratur:
Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
Ekman I (red). 2015. Personcentrering inom hälso och sjukvård.
Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
Klang Söderkvist & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.
Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti
Saranto K. m.fl. 2008. Hoitotyön systemaattinen kirjaaminen.
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012
FinnCC Vårdbehov 4.0
FinCC Funktioner inom vårdarbete 3.0
Artiklar och databas

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Simulationer obligatoriks närvaro
Studiebesök obligatorisk närvaro
Smågruppsarbete
Reflektionsdagbok
Examinationer

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök i smågrupper; Kunnon paikka 26-27.9.2022

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Reflektionsdagbok lämnas in vecka 39 (30.9) och 46 (18.11) på Moodle
Simulation vecka 38,40,43, öppen klinik vecka 45
Första hjälp vecka 47
Praktisk examination vecka 47 (25.11). Omtagningstillfälle 1: v.49 den 9.12, andra omtagningstillfälle enligt överenskommlese med examinatorn
Skriftlig individuell examination vecka 45 (16.11). Omtagningstillfällen: 25.11.22 (sista anmälningsdag 21.11) och 9.12.22 (sista anmälningsdag 5.12)

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Reflektionsdagbok
Simulationer
Praktisk examination
Individuell skriftlig examination
Förstahjälp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier, smågrupp, uppgifter och simulering 95h
Självstudier, refelksionsdagbok och examinationer 60 h
Föreläsningar samt studiebesök 34 h

Livräddande första hjälpen 0,25 sp
Skriftlig individuell tentamen 1,5 sp
Simulering 1,5 sp
Releksionsdagbok 1 sp
Praktisk examination 1,5 sp
Självstudier och föreläsningar 1,25 sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Ev. anhållan om validering lämnas in innan kursen börjar till Jaana-Sofia Tengström via e-ahot före den 26.8.2022

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Obligatorisk närvaro under smågruppsarbete, simulationer och studiebesök GK/UK. Muntlig respons under arbetets gång

2. Livräddande första hjälp övningar obligatorisk närvaro GK/UK. Muntlig respons ges kontinuerligt.

3. Inom utsatt tid inlämnade individuella reflektionsdagböcker GK/UK Skriftlig respons på Moodle

4. Praktisk examination bedöms i skalan GK/UK, enligt följande kriterier:
För godkänt bör studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande kliniska undersökningar, funktionsmätningar och vårdmetoder inom grundvården. Studerandes åtgärder och agerande äventyrar inte patientsäkerheten. Skriftlig värdering görs under examinationen, muntlig respons efter tentamen.

5. Skriftlig examination bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier:
Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande patientens vårdprocess, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder inom grundvården. Studerande förstår betydelsen av interprofessionellt arbete inom grundvården. Skriftlig respons och utvärdering på Moodle

Underkänd (0)

Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Nöjaktig nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem.

Förkunskapskrav

Inget