Hoppa till innehåll

Stöd till barn och familjer i utmanande livssituationer inom småbarnspedagogiken (5 sp)

Kod: VAL21047-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 01.09.2024

Tajmning

01.09.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 25

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Carita Blomström

Lärare

Carita Blomström

Grupper

  • ÖH22REGSMPED-V
    Öppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera riskfaktorer hos barn och familjer i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- kan stöda utsatta barns och familjers resurser och välmående
- kan använda resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
- omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat interprofessionellt arbetssätt

Innehåll

- metoder som stöd för barns psykosociala välbefinnande och personliga integritet
- kropps-, känslo-, och trygghetsfostran
- tidigt ingripande
- familjestöd och samarbete med vårdnadshavare
- stöd för barn på daghemmet som upplevt sorg, kriser, trauma, sjukdom, mental ohälsa, våld och fattigdom
- interprofessionellt samarbete

Tid och plats

VAL21047-3003 Stöd till barn och familjer i utmanande livssituationer inom småbarnspedagogiken 5 sp
13.09.2024 kl.08.30 - 11.00 Studiebesök GG7V+WJ, 66900 Brännan / Carita
13.09.2024 kl.12.00 - 16.00 Trygghet och relationer inom småbarnspedagogik/ Carita
03.10.2024 kl.08.30 - 11.00 Tema: Svåra samtal – goda samtal om svåra teman/ Susanne Davidsson
03.10.2024 kl.12.00 - 16.00 Interprofessionellt arbete & kompetenser för socionomen inom småbarnspedagogik/ Susanne Davidsson
04.10.2024 kl. 8.30 -11.00 & 12.00 – 16.00 A & B grupperna, Föra barnen på tal-metoden/ Bitta Söderblom, socialarbetare, socialpsykolog, PM, lärare inom småbarnspedagogiken
05.10.2024 08.30 - 11.00 Tidigt ingripande, familjestöd och samarbete med vårdnadshavare/ Carita Blomström
31.10.2024 08.15 – 11.00 & 12.00 – 16.00 A-gruppen Föra barnen på tal-metoden/ Bitta
31.10.2024 08.15 – 11.00 B-gruppen Stöd till barn och familjer i utmanande livssituationer inom småbarnspedagogiken / Carita
01.11.2024 08.15 – 11.00 & 12.00 – 16.00 B-gruppen Föra barnen på tal-metoden/ Bitta
01.11.2024 08.15 – 11.00 A-gruppen Stöd till barn och familjer i utmanande livssituationer inom småbarnspedagogiken / Carita
12.12.2024 08.30 - 11.00 & 12.00 – 16.00 A-gruppen Föra barnen på tal-metoden/ Bitta
12.12.2024 08.30 - 11.00 & 12.00 – 16.00 B-gruppen Resursförstärkande funktionshinderservice / Carita
13.12.2024 08.30 - 11.00 & 12.00 – 16.00 B-gruppen Föra barnen på tal-metoden
13.12.2024 08.30 - 11.00 & 12.00 – 16.00 A-gruppen Resursförstärkande funktionshinderservice / Carita

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial och rekommenderad litteratur finns på kursens Moodlesida.

Undervisningsmetoder

Obligatorisk schemalagda närstuditillfällen

Individuella inlärningsuppgifter, självstudier, par/grupparbete.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Österbottens välfärdsområde
Mieli.rf

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt överenskomemlse med studerande vid introduktionstillfället.

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.

Förkunskapskrav

Inga