Hoppa till innehåll

Konflikthantering (5 sp)

Kod: VAL23006-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.03.2023 - 13.03.2023

Tajmning

14.03.2023 - 09.06.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 35

Utbildning

  • Utbildning inom social- och hälsovård

Lärare

  • Sofia Saloranta

Lärare

Sofia Saloranta

Lärandemål

Studerande: 
- känner till de teoretiska grunderna för konflikthantering och gruppdynamik 
- kan identifiera och analysera olika former av konflikter 

Innehåll

- centrala definitioner och begrepp 
- konfliktens orsaker 
- konfliktstrategier 
- gruppdynamik 
- diskussionsintelligens 

Tid och plats

14.3.2023 kl 16.15-17.45, Auditorium Novia Gripen GR-235
28.3.2023 kl 16.15-17.45, online
11.4.2023 kl 16.15-17.45, online
25.4.2023 kl 16.15-17.45, online
9.5.2023 kl 16.15-17.45, Auditorium Novia Gripen GR-235

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk litteratur:
Ervasti, K.& Attias. M. (2021). Sovittelu ja sen sovellukset. Helsinki: Edita. Kapitel 17, inscannad på Moodle
Thylefors, I. (2016). Chef- och ledarskap inom välfärdssektorn. Stockholm: Natur&Kultur. Kapitel 12, inscannad på Moodle
Thylefors, I. & Lennéer Axelsson, B. (2018) Arbetsgruppens psykologi. Stockholm: Natur&Kultur. Kapitel 8, inscannad på Moodle
Great Place To Work (2021). Konflikthantering: Hur man kan arbeta med konfliktlösning på jobbet. Hämtad 6.2.2023 https://www.greatplacetowork.se/blogg-and-events/great-place-to-work-blogg/konflikthantering-hur-man-kan-arbeta-med-konfliktloesning-pa-jobbet/
Jordan, T. (2013) Konfliktkunskapens ABC. Hämtad6.2.2023
https://www.gu.se/sites/default/files/2020-09/Konfliktkunskapens%20ABC.pdf

Referenslitteratur:
Attias, M. (2020). Identiteetit, konfliktit ja sovittelu. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Olsson, E. (2021). Constructive Conflikt in Classrooms and Beyond. Gothenburg: University of Gothenburg.
Åhman, H. (2019). Keskusteluälykkyys painetilanteissa. Helsinki: Alma Talent.

Undervisningsmetoder

Förhandsuppgift
Obligatoriska närstudietillfällen 5 x 2h (3x online och 2x på campus)
Gruppdiskussioner
Självstudier
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle
Handledning: eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Förhandsuppgiften lämnas in på Moodle senast den 12.3.2023. Inlämnad förhandsuppgift krävs för deltagande i första närstudietillfället.
Individuell inlärningsuppgift 1 och 2 lämnas in senast den 23.5.2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Obligatorisk närvaro och förhandsuppgift 1sp. Inlämnad förhandsuppgift krävs för deltagande i första närstudietillfället.
Förhandsuppgift:
För att kunna förstå, förebygga och hantera konflikter är det bra att känna till sin egen beteendestil och ha insikt i att det finns olika beteendestilar. Titta på videon om discanalys i den bifogade länken https://discanalys.com/#DISC-video . Läs sedan om de olika beteendestilarna som beskrivs i färger.
- Vilken beteendestil passar bäst in på dig?
- Reflektera kring din egen beteendestil utgående från ditt val?
- Vilka egenskaper i din beteendestil kan vara en styrka i en konfliktlösningssituation?
- Vilka egenskaper i din beteendestil kan utgöra hinder i en konfliktlösningssituation?

Individuell inlärningsuppgift 2sp
Studerande läser in sig på, definierar och diskuterar följande:
o Konfliktens orsaker
o Konfliktstrategier
o Gruppdynamik
- Definiera och diskutera de olika begreppen utgående från litteraturen. Omfattning: ca 6 sidor A4, font 12 radavstånd 1,5. (Exklusive pärm, innehållsförteckning och källförteckning). I uppgiften följs Novias allmänna skrivanvisningar.

Individuell inlärningsuppgift 2sp
Beskriv en konfliktsituation du varit med om. Analysera konflikten utgående från föreläsningsmaterialet och referenslitteraturen. Observera tystnadsplikten så att du inte skriver ut namn på personer, arbetsplatser eller annan information som gör att man kan identifiera någon.
-Hur hanterades konflikten? Kunde du, utgående från föreläsningsmaterialet och referenslitteraturen, ha agerat på annat sätta för att bidra till att lösa konflikten. Relatera även till din beteendestil från förhandsuppgiften.
Omfattning: ca 6 sidor A4, font 12 radavstånd 1,5. (Exklusive pärm, innehållsförteckning och källförteckning). I uppgiften följs Novias allmänna skrivanvisningar.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Förhandsuppgift och obligatoriska närstudietillfällen 1sp (27h; självstudier och förhandsuppgift 17h, närstudietillfällen 5x2h) .
2 x individuell inlärningsuppgift á 2sp (4 x 27h= 108h)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Förhandsuppgift och obligatoriska närstudietillfällen Godkänd/ Underkänd
Individuell inlärningsuppgift 0-5

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet och har en ytlig förmåga till kritiskt tänkande kring temat

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en god kompetens och förståelse för ämnet och har en god förmåga till kritiskt tänkande kring temat

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande påvisar en fördjupad kompetens och en djup förståelse för ämnet och har en fördjupad förmåga till kritiskt tänkande och analys av temat

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav