Hoppa till innehåll

”VågaSe”: personcentrerad omsorg i mötet med människor med minnessjukdom (5 sp)

Kod: VAL23029-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.07.2023 - 26.09.2023

Tajmning

26.09.2023 - 21.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning inom social- och hälsovård

Lärare

  • Janina Dahla

Lärare

Janina Dahla

Lärandemål

Studerande:
- känner till principerna för personcentrerad omsorg i mötet med människor med minnessjukdom
- kan tillämpa kommunikationsfärdigheter för att skapa och upprätthålla meningsfulla relationer med personer med minnessjukdom
- kan använda sig av aktiviteter och inventioner för att främja välbefinnandet och aktivera personer med minnessjukdom
- har utvecklat medvetenhet om kulturella skillnader och hur de kan påverka omsorgen och interaktionen
- kan reflektera över den egna kulturella medvetenheten

Innehåll

- vanligaste minnessjukdomarna
- personcentrerad omsorg
- anpassad kommunikation
- identifiering och bedömning av psykiska behov
- anpassade aktiviteter och inventioner som främjar välbefinnandet
- kulturell kompetens och kulturutveckling

Tid och plats

Länk till varje digitala närvarotillfälle läggs in på kursens Moodle sida (inbjudan till Teams-möte)
Distans undervisning i Teams:
Tisdag 26.9. 2023 kl.17.00-18.30 Introduktion och kursstart
Tisdag 3.10 2023 kl.17.00 -19.15
Tisdag 10.10. 2023 kl.17-19.15
Tisdag 17.10. 2023 kl.17-19.15
Tisdag 7.11. 2023 kl. 17.15-19.15
Tisdag 21.11.2023 17.15-19.15

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform

Undervisningsmetoder

Obligatoriskt deltagande i den schemalagda distansundervisningen i Teams, självstudier, praktiska övningar,workshops även studiebesök kan bli aktuellt .Inlämningsuppgifter, diskussionsuppgifter under kursen utgör underlag till examinationen ,elektronisk inlärningsportfolio
Mera ingående information finns tillgänglig på kursen Moodle sida vid kursstart.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande förväntas att under kursens gång ha förmåga att självständigt ta kontakt med arbetslivsrepresentanter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Den elektroniska inlärningsportfolion inlämnas i Moodle senast den 17.11.23
21.11. 23 Under närstudien håller studerande en Posterpresentation - sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Kursen innehåller 17h schemalagd distansundervisning, samt reflektions uppgifter och praktiska övningar 2 sp 54 h
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 3 sp 81 h
Den elektroniska inlärningsportfolion inlämnas i Moodle senast den 17.11.23
21.11. 23 Posterpresentation innehåller en sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Studerande utgår från kursens lärandemål och gör en portfolio kring varje temaområde. De behandlade temana kopplas till lärandemålen. Inkludera bilder, länkar och material i portfolion. Tänk på att portfolion skall fungera som en materialbank för dig i arbetslivet.
Studerande väljer i vilket format portfolion görs. Källor skall anges, portfolion behöver inte för övrigt följa Novias skrivanvisningar. Studeranden läser den angivna obligatoriska litteraturen (med koppling till temat) och skriver kommenterade referat av dem. Referaten inkluderas i portfolion.

Tilläggsuppgifter för studerande

Är du intresserad av kvalitetsarbete och vill jobba med utvecklingsfrågor? Vill du utvecklas i din professionella roll och fördjupa din förståelse för människor med minnessjukdom och närståendes livssituation?Det är inte bara äldre som insjuknar i någon minnessjukdom. Delta då i den här kursen så kan vi tillsammans jobba med frågor som vi kan stöta på i vardagen,som professionella eller närstående.
Kursen innehåller ingen större tentamen,kräver aktivt deltagande under närvarodagarna.
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart.
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1.Deltagande i undervisningen och reflektionsuppgifter. 2sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatosiska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiosriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 3 sp (0-5)
- inlärningsportfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap, reflektion och förmåga att sammanfatta teori och anpassa teori till praxis
- förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- posterpresentation, presentation och sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio

Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd


.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav