Hoppa till innehåll

Att leda kundrelationerPoäng (5 sp)

Kod: FEKÅ19KM01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- vet hur man tillämpar teoretiska modeller och processer för utveckling av kundrelationer.
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet.
- förstår vikten av att använda informationssystem för att hantera kundrelationer.
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Förkunskapskrav

Grunder i marknadsföring

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Läromaterial

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Mer information

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Anmälningstid

02.12.2022 - 31.12.2023

Tajmning

01.01.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Kajsa From
Grupper
  • ÖH21FLEXFEK
    Öppna YH, Flexibelt till tradenom

Lärandemål

Studerande:
- vet hur man tillämpar teoretiska modeller och processer för utveckling av kundrelationer.
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet.
- förstår vikten av att använda informationssystem för att hantera kundrelationer.
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande.

Innehåll

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Förkunskapskrav

Grunder i marknadsföring

Tilläggsuppgifter

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Anmälningstid

15.06.2022 - 04.09.2022

Tajmning

29.08.2022 - 31.01.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Timo Kerke
  • Maria Westerlund
  • Rolf Gammals
Lärare

Marika Nygårdas

Grupper
  • FEK21D-Å
    Tradenom (YH), h21, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- vet hur man tillämpar teoretiska modeller och processer för utveckling av kundrelationer.
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet.
- förstår vikten av att använda informationssystem för att hantera kundrelationer.
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande.

Innehåll

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Key account management: Woodbourn & McDonald
Strategic customer management: Payne & Frow
Marketing beyond the textbook: Laurell & Parment
Key account management: Peter Cheverton
Kundresan: Margareta Boström, Stefan Friberg
CRM for dummies: Helgesson
Kotlers litteratur
www.ama.org
Övrig litteratur inom kundrelationer/CRM: t.ex. Loopa -boken

Undervisningsmetoder

Resurstillfällen och gästföreläsningar
Litteraturstudier
Övningar och inlärningsuppgifter
Projektarbete, externt uppdrag eller ett relevant projekt för teamet
Projekttimmar följs upp i Lemonsoft

Praktik- och arbetslivssamarbete

Projektarbetet inkluderar samarbete med externa organisationer. Ett relevant projektet för eget team godkänns också om det stöder kompetenserna i kursen.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tidtabell och övriga detaljer gällande kursens utförande finns i kursen plattform på Moodle.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Deltagande i träningar och resurstillfällen
Deltagande i Workshop 19.10 kl. 14. (Obligatorisk)
Utförda litteraturstudier enligt anvisningar
Utförda inlärningsuppgifter inkluderande källhänvisningar och källförteckning
Utfört projektarbete, externt uppdrag eller ett relevant projekt för teamet.
Projekttimmar uppföljt i Lemonsoft.
Deltagande i ev. gästföreläsningar

Studerandes tidsanvändning och belastning

1,5 sp träningstid,
1,5 sp projektarbete
2 sp för resurstillfälle, litteraturstudier och inlärningsuppgifter

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursinnehåll:
Kundvärde
Kundlojalitet
Kundprofiler
Buyer Personas
Kundresa
Kundlönsamhet, -analys
Automatiserad kundkontakt
Nyckelkunder B2B (KAM)
CRM-systemet i Lemonsoft el.dyl.
Kontaktstrategier

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närvaro/aktivitet på träningar, resurstillfällen, verkstäder/lab, ev. gästföreläsning 1/3 (inkl. egen, teamets samt coachens utvärdering)
Inlärningsuppgifter 1/3
Projektet (kvalitet och presentation) 1/3

Underkänd (0)

Frånvaro från träningar
Ogjorda eller underkända inlärningsuppgifter (se kriterier ovan)
Projektet eller dokumentationen ogjord eller underkänd (se kriterier ovan)

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro på träningar och resurstillfällen
Godkända inlärningsuppgifter med medelvitsord 1-2
1. Minimal input på träningar
2. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
3. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
Projektet utvärderat till vitsord 1-2
- Projektet är utfört och godkänt, dokumenterat och presenterat men uppdragsgivaren var inte nöjd/ resultatet var inte av god kvalitet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Närvaro på träningar och resurstllällen
Godkända inlärningsuppgifter med medelvitsord 3-4
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera både till eget arbete samt verkstäder, projekt och praktikfall.
Projektet utvärderat till vitsord 3-4
- Projektet är utfört och godkänt, dokumenterat och presenterat och uppdragsgivaren var nöjd / resultatet var av god kvalitet

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Närvaro på träningar och resurstillfällen
Godkända inlärningsuppgifter med medelvitsord 4-5
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera både till eget arbete samt verkstäder, projekt och praktikfall.
5. Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden
Projektet utvärderat till vitsord 5
- Projektet är utfört och godkänt, dokumenterat och presenterat och uppdragsgivaren var mycket nöjd / resultatet var professionellt utfört

Förkunskapskrav

Grunder i marknadsföring

Tilläggsuppgifter

Närmare uppgifter publiceras i själva utförandeplanen. Innehållet kan variera från år till år.