Marknadsanalys och statistikPoäng (5 sp)
Kod: FE21FLFO01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall
Studieperiodens (kursens) innehåll
- marknadsanalys
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet
Förkunskapskrav
Ekonomisk matematik 5 sp
Anmälningstid
01.12.2022 - 08.03.2023
Tajmning
27.03.2023 - 21.05.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 30
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Annemari Andrésen
- Ray Pörn
Grupper
-
ÖH21FLEXFEKÖppna YH, Flexibelt till tradenom
Lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall
Innehåll
- marknadsanalys
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bryman & Bell: Företagsekonomiska forskningsmetoder
Christensen m.fl: Marknadsundersökning - en handbok
Malhotra m. fl.: Marketing Research
Undervisningsmetoder
8 närtillfällen via Teams
Uppgifter enskilt eller i grupp
Praktik- och arbetslivssamarbete
Inom kursen görs en undersökning som kan ske på uppdrag av näringslivet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deluppgifter mellan närtillfällena
Slutrapport deadline 31.5.2023
Studerandes tidsanvändning och belastning
Marknadsanalys 2,5 sp
Statistik 2,5 sp
8 närtillfällen a 2 h
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Frånvaro från närtillfällena
Oinlämnade uppgifter
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Låg närvaro och/eller aktivitet på närtillfällena. Låg kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämninguppgifter samt presentationer.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Närvarande och aktiv på närtillfällena. Bra kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Närvarande och mycket aktiv på närtillfällena. Hög kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.
Förkunskapskrav
Ekonomisk matematik 5 sp