Hoppa till innehåll

Yrkesetik och professionell interaktion inom social- och hälsovårdPoäng (4 sp)

Kod: USS22IV04

Poäng

4 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team
- kan bemöta klienter/patienter och närstående som sakkunniga på sitt eget liv
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter individuellt från olika kulturer
- förstår betydelsen av sjuk- och hälsovårdens etiska värdegrund
- förstår hållbarhet som etisk princip

Studieperiodens (kursens) innehåll

Klientens/patientens ställning och rättigheter

Professionell interaktion och kommunikation, dialog

Etiska rekommendationer och principer

Klientens/patientens delaktighet, självbestämmanderätt och autonomi

Professionellt bemötande

Personcentrering som vårdvetenskaplig grund

Olika kulturer, och subkulturer

Olika religioner

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

19.05.2025 - 11.09.2025

Tajmning

11.09.2025 - 21.12.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper
  • USS25D-Å
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo
  • UHV25D-Å
    Hälsovårdare (YH), h25, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team
- kan bemöta klienter/patienter och närstående som sakkunniga på sitt eget liv
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter individuellt från olika kulturer
- förstår betydelsen av sjuk- och hälsovårdens etiska värdegrund
- förstår hållbarhet som etisk princip

Innehåll

Klientens/patientens ställning och rättigheter

Professionell interaktion och kommunikation, dialog

Etiska rekommendationer och principer

Klientens/patientens delaktighet, självbestämmanderätt och autonomi

Professionellt bemötande

Personcentrering som vårdvetenskaplig grund

Olika kulturer, och subkulturer

Olika religioner

Tid och plats

Hösten 2025/ Syksy 2025
Hela kursen görs som korsstudier med Turun amk. Närstudiedagar både på campus Novia och Turun amk enligt schema./ Koko kurssi toteutetaan ristiinopiskeluna. Lähipäivät sekä Novian campus että Turun amk campus lukujärjestyksen mukaan.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lämplig material för kursen/ Sovelutuva kurssimateriaali:
Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet.
Scherman, M.H, Runesson, U. (red) 2009. Den lärande patienten.
SHM https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning
Sandman L. & Kjellström S. 2018. Etik för vårdande yrken
Wellman E. 2017. Eri kultturien tuntemus hoitotyössä.
Artiklar och databaser/ Artikkelit ja internetsivut
Kursmaterial och litteratur ges på kursen

Undervisningsmetoder

Korsstudier med Turun amk/ Ristiinopiskelu Turun amk
Självstudier/ Itsenäistä opiskelua
Föreläsningar/ Luentoja
Övningar, grupparbeten, seminarium Obligatorisk närvaro/ harjoituksa, ryhmätöitä, seminaari - pakollinen läsnäolo
Interprofessionellt språkbadsamarbete sk. SotePlask (2 sp) mellan Åbo Yrkeshögskola (Turun ammattikorkeakoulu) och Yh Novia/ smågruppsarbeten. Skriftlig uppgift med seminarium. Obligatorisk närvaro./ SoTePlaskTurun amk ja Novia sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, sosionomiopiskelijat. Kirjallinen työ ja seminaari. Pakollinen läsnäolo

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarium del I/ Seminaari osa I: Yrkesetik- Ammattietiikka (2sp/ op) 30.9.2024. Inlämning 26.9.2024 kl. 12
Seminarium SoTePlask (2 sp/ op) 7.11.2024
SoTePlask individuell refleksionsdokument inlämning senast 10.11.2024 Moodle/ SoTePlask yksilötehtävä kirjallinen itsereflektio viimeistään 10.11.2024 Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

SoTePlask/ Interprofessionellt samarbete med Turun ammattikorkeakoulu och socionomstuderande från Novia, SoTePlask 54 h. Ajankäyttö 54 h
Ammattietiikka/ Samarbete med Turun amk, korsstudier 54 h; Föreläsningar, övningar, grupparbeten och självstudier. Ajankäyttö 54 h luentoja, harjoituksia, ryhmätöitä ja istenäistä opiskelua

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen administreras från YH Novia, Moodle som arbetsbord.
Kurssin hallinointi Yh Novialla, Moodle oppismisalustana. Turun amk opiskelijat ilmoittautuvat Noviaan erillisen ohjeen mukaan.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Yrkesetik, korsstudier med Turku amk 2 sp. Osio ammattietiikka 2 op. Arviointi: Hyväksytty/ hylätty. Bedömningskala GK/UK.
Bedömningskriterier/ Arviointikiriteerit:
Hylätty/ Underkänt:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande (känner till grundvärderingar) identiefierar inte de grundläggande värderingarna inom social- och hälsovård, yrkesetiska principer eller lagstiftning
- Studerande fungerar inte som en ansvarsfull (bär inte sitt ansvar som) gruppmedlem
- Studerande deltar inte aktivt i uppgifter. Semianrium och introduktion oblaigatorisk närvaro, kompensationsuppgift ifall man är frånvarande.

Interprofessionellt samarbete SotePlask 2 sp. Bedömningskala GK/UK. Osio SoTePlask arviointi: Hyväksytty/ hylätty
Bedömningskriterier/ Arviointikriteerit::
Underkänt/ Hylätty:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande (känner till grundvärderingar) identiefierar inte de grundläggande värderingarna inom social- och hälsovård, yrkesetiska principer eller lagstiftning
- Studerande fungerar inte som en ansvarsfull gruppmedlem
- Studerande deltar inte aktivt i den interprofessionella kommunikationen under studieperioden
- Obligatorisk närvaro på introduktion och seminarium, kompensationsuppgift ifall frånvaro.

Godkänt (alla 3 kriterier uppfylls)/ HYväksytty (kaikki kriteerit täyttyvät):
- Studerande känner till de grundläggande värderingarna (grundvärderingar) inom social- och hälsovård och yrkesetiska principer (eller lagstiftning)
- Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem. Studerande kan ange branschens centrala lagstiftning
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt i den interprofessionell kommunikationen under studieperioden
- Studerande deltar i samarbete med Turun amk studerande
- Studerande deltar i grupparbete med rapport.
- Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem och gör sin del av uppgifterna.
- Studerande deltar i obligatoriska delar av kursen
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt i den interprofessionell kommunikationen under studieperioden

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

05.12.2024 - 18.05.2025

Tajmning

19.05.2025 - 24.08.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Jaana-Sofia Tengström
Lärare

Jaana-Sofia Tengström

Grupper
  • USS242D-Å
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team
- kan bemöta klienter/patienter och närstående som sakkunniga på sitt eget liv
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter individuellt från olika kulturer
- förstår betydelsen av sjuk- och hälsovårdens etiska värdegrund
- förstår hållbarhet som etisk princip

Innehåll

Klientens/patientens ställning och rättigheter

Professionell interaktion och kommunikation, dialog

Etiska rekommendationer och principer

Klientens/patientens delaktighet, självbestämmanderätt och autonomi

Professionellt bemötande

Personcentrering som vårdvetenskaplig grund

Olika kulturer, och subkulturer

Olika religioner

Tid och plats

Våren-hösten 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Martin L (red). 2021. Kommunikation i vården.
Arman M. 2022. Teoretiska grunder för vårdande.
Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet.
Scherman, M.H, Runesson, U. (red) 2009. Den lärande patienten.
SHM https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning.
Sandman L. & Kjellström S. 2018. Etik för vårdande yrken.
Wellman E. 2017. Eri kultturien tuntemus hoitotyössä.
Lorentz H. & Bergstedt B. 2017. Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer.
Larsson, I. m.fl. 2016. Patient kommunikation i praktiken - information, dialog, delaktighet.
Artiklar och databaser
Övrig material som ges under kursen

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Kursstart 4.6.2025 Obligatorisk närvaro
Övningar/ workshop/ gruppuppgift Obligatorisk närvaro
Skriftlig uppgift med seminarium 13.8. Obligatorisk närvaro
Möjlighet att kontakta läraren via Teams den 9.7 kl. 10-14.00 gällande uppgifterna.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell bokuppgift, inlämning 17.8.2025 1,5 sp (GK/ UK)
Seminarium och rapport 13.8.2025 1,5 sp (1-5)
Kursstart och workshop/ gruppuppgift 4.6.2025 (GK/ UK) +
Reflektion kring kommunikationssvårigheter på Moodle (GK/UK) 1 sp

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Föreläsningar PowerPoint på Moodle
Workshop
Examinationer

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, workshops och självstudier 54 h
Individuell uppgift 27 h
Seminarie med rapport 27 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Jaana-Sofia Tengström

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Rapporten/ uppgiften fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.
Workshop/ gruppuppgift GK/ UK
Reflektion kring kommunikationssvårigheter GK/ UK
Kulturuppgift med seminarium 1-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Rapporten/ uppgiften svarar endast delvis eller ytligt på de ställda frågorna. Källorna har använts knappt. Rapporten/ uppgiften har delvis relevant innehåll. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Rapporten/ uppgiftne svarar på de ställda frågorna med stöd av relevanta källor. Rapporten/ uppgiften har relevant innehåll. Egna reflektioner beskrivs. Rapporten/ uppgiften är är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Rapporten/ uppgiften svarar mångsidigt och brett på frågeställningarna och baserar på relevanta källor. Egna reflektioner beskrivs väl. Rapporten/ uppgiften är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2024 - 13.09.2024

Tajmning

12.09.2024 - 15.12.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Jaana-Sofia Tengström
Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper
  • USS24D-Å
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo
  • UHV24D-Å
    Hälsovårdare (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team
- kan bemöta klienter/patienter och närstående som sakkunniga på sitt eget liv
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter individuellt från olika kulturer
- förstår betydelsen av sjuk- och hälsovårdens etiska värdegrund
- förstår hållbarhet som etisk princip

Innehåll

Klientens/patientens ställning och rättigheter

Professionell interaktion och kommunikation, dialog

Etiska rekommendationer och principer

Klientens/patientens delaktighet, självbestämmanderätt och autonomi

Professionellt bemötande

Personcentrering som vårdvetenskaplig grund

Olika kulturer, och subkulturer

Olika religioner

Tid och plats

Hösten 2024/ Syksy 2024
Hela kursen görs som korsstudier med Turun amk. Närstudiedagar både på campus Novia och Turun amk enligt schema./ Koko kurssi toteutetaan ristiinopiskeluna. Lähipäivät sekä Novian campus että Turun amk campus lukujärjestyksen mukaan.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lämplig material för kursen/ Sovelutuva kurssimateriaali:
Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet.
Scherman, M.H, Runesson, U. (red) 2009. Den lärande patienten.
SHM https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning
Sandman L. & Kjellström S. 2018. Etik för vårdande yrken
Wellman E. 2017. Eri kultturien tuntemus hoitotyössä.
Artiklar och databaser/ Artikkelit ja internetsivut
Kursmaterial och litteratur ges på kursen

Undervisningsmetoder

Korsstudier med Turun amk/ Ristiinopiskelu Turun amk
Självstudier/ Itsenäistä opiskelua
Föreläsningar/ Luentoja
Övningar, grupparbeten, seminarium Obligatorisk närvaro/ harjoituksa, ryhmätöitä, seminaari - pakollinen läsnäolo
Interprofessionellt språkbadsamarbete sk. SotePlask (2 sp) mellan Åbo Yrkeshögskola (Turun ammattikorkeakoulu) och Yh Novia/ smågruppsarbeten. Skriftlig uppgift med seminarium. Obligatorisk närvaro./ SoTePlaskTurun amk ja Novia sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, sosionomiopiskelijat. Kirjallinen työ ja seminaari. Pakollinen läsnäolo

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarium del I/ Seminaari osa I: Yrkesetik- Ammattietiikka (2sp/ op) 30.9.2024. Inlämning 26.9.2024 kl. 12
Seminarium SoTePlask (2 sp/ op) 7.11.2024
SoTePlask individuell refleksionsdokument inlämning senast 10.11.2024 Moodle/ SoTePlask yksilötehtävä kirjallinen itsereflektio viimeistään 10.11.2024 Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

SoTePlask/ Interprofessionellt samarbete med Turun ammattikorkeakoulu och socionomstuderande från Novia, SoTePlask 54 h. Ajankäyttö 54 h
Ammattietiikka/ Samarbete med Turun amk, korsstudier 54 h; Föreläsningar, övningar, grupparbeten och självstudier. Ajankäyttö 54 h luentoja, harjoituksia, ryhmätöitä ja istenäistä opiskelua

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen administreras från YH Novia, Moodle som arbetsbord.
Kurssin hallinointi Yh Novialla, Moodle oppismisalustana. Turun amk opiskelijat ilmoittautuvat Noviaan erillisen ohjeen mukaan.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Yrkesetik, korsstudier med Turku amk 2 sp. Osio ammattietiikka 2 op. Arviointi: Hyväksytty/ hylätty. Bedömningskala GK/UK.
Bedömningskriterier/ Arviointikiriteerit:
Hylätty/ Underkänt:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande (känner till grundvärderingar) identiefierar inte de grundläggande värderingarna inom social- och hälsovård, yrkesetiska principer eller lagstiftning
- Studerande fungerar inte som en ansvarsfull (bär inte sitt ansvar som) gruppmedlem
- Studerande deltar inte aktivt i uppgifter. Semianrium och introduktion oblaigatorisk närvaro, kompensationsuppgift ifall man är frånvarande.

Interprofessionellt samarbete SotePlask 2 sp. Bedömningskala GK/UK. Osio SoTePlask arviointi: Hyväksytty/ hylätty
Bedömningskriterier/ Arviointikriteerit::
Underkänt/ Hylätty:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande (känner till grundvärderingar) identiefierar inte de grundläggande värderingarna inom social- och hälsovård, yrkesetiska principer eller lagstiftning
- Studerande fungerar inte som en ansvarsfull gruppmedlem
- Studerande deltar inte aktivt i den interprofessionella kommunikationen under studieperioden
- Obligatorisk närvaro på introduktion och seminarium, kompensationsuppgift ifall frånvaro.

Godkänt (alla 3 kriterier uppfylls)/ HYväksytty (kaikki kriteerit täyttyvät):
- Studerande känner till de grundläggande värderingarna (grundvärderingar) inom social- och hälsovård och yrkesetiska principer (eller lagstiftning)
- Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem. Studerande kan ange branschens centrala lagstiftning
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt i den interprofessionell kommunikationen under studieperioden
- Studerande deltar i samarbete med Turun amk studerande
- Studerande deltar i grupparbete med rapport.
- Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem och gör sin del av uppgifterna.
- Studerande deltar i obligatoriska delar av kursen
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt i den interprofessionell kommunikationen under studieperioden

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2024 - 11.09.2024

Tajmning

11.09.2024 - 13.12.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Josephine Åberg
Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper
  • USS24F-Å
    Sjukskötare (YH), h24, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team
- kan bemöta klienter/patienter och närstående som sakkunniga på sitt eget liv
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter individuellt från olika kulturer
- förstår betydelsen av sjuk- och hälsovårdens etiska värdegrund
- förstår hållbarhet som etisk princip

Innehåll

Klientens/patientens ställning och rättigheter

Professionell interaktion och kommunikation, dialog

Etiska rekommendationer och principer

Klientens/patientens delaktighet, självbestämmanderätt och autonomi

Professionellt bemötande

Personcentrering som vårdvetenskaplig grund

Olika kulturer, och subkulturer

Olika religioner

Tid och plats

Hösttermin 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Martin L (red). 2021. Kommunikation i vården.
Arman M. 2022. Teoretiska grunder för vårdande.
Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet.
Scherman, M.H, Runesson, U. (red) 2009. Den lärande patienten.
SHM https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning.
Sandman L. & Kjellström S. 2018. Etik för vårdande yrken.
Wellman E. 2017. Eri kultturien tuntemus hoitotyössä.
Lorentz H. & Bergstedt B. 2017. Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer.
Larsson, I. m.fl. 2016. Patient kommunikation i praktiken - information, dialog, delaktighet.

Undervisningsmetoder

Självstudier
Inspelade föreläsningar och PP utan ljud
Workshop/övning
Examinationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell rapport, inlämning 28.11. 2024
Seminarium 3.12. 2024
Quiz 9.12.2024

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Inspelade föreläsningar, PP
Workshop/övning
Examinationer

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursstart 2 h
Självstudier ink. Quiz 70 h
Föreläsningar och workshops 4 h
Individuell rapport 32 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Rapporten fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.

Quiz bedöms i skalan uk - gk

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Rapporten svarar endast delvis eller ytligt på de ställda frågorna. Källorna har använts knappt. Rapporten har delvis relevant innehåll. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Rapporten svarar på de ställda frågorna med stöd av relevanta källor. Rapporten har relevant innehåll. Egna reflektioner beskrivs. Rapporten är är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Rapporten svarar mångsidigt och brett på frågeställningarna och baserar på relevanta källor. Egna reflektioner beskrivs väl. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2023 - 03.10.2023

Tajmning

04.10.2023 - 15.12.2023

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

25 % Kontaktundervisning, 75 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 30

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Josephine Åberg
Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper
  • USS23F-Å
    Sjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team
- kan bemöta klienter/patienter och närstående som sakkunniga på sitt eget liv
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter individuellt från olika kulturer
- förstår betydelsen av sjuk- och hälsovårdens etiska värdegrund
- förstår hållbarhet som etisk princip

Innehåll

Klientens/patientens ställning och rättigheter

Professionell interaktion och kommunikation, dialog

Etiska rekommendationer och principer

Klientens/patientens delaktighet, självbestämmanderätt och autonomi

Professionellt bemötande

Personcentrering som vårdvetenskaplig grund

Olika kulturer, och subkulturer

Olika religioner

Tid och plats

Hösttermin 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet.
Scherman, M.H, Runesson, U. (red) 2009. Den lärande patienten.
SHM https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning.
Sandman L. & Kjellström S. 2018. Etik för vårdande yrken.
Wellman E. 2017. Eri kultturien tuntemus hoitotyössä.
Lorentz H. & Bergstedt B. 2017. Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer.

Undervisningsmetoder

Självstudier
Inspelade föreläsningar och PP utan ljud
Workshop/övning
Examinationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell rapport, inlämning 25.11.2023
Seminarium 7.12.2023
Quiz 7.12.2023 kl 18 - 20

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Inspelade föreläsningar, PP
Workshop/övning
Examinationer

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursstart 2 h
Självstudier ink. Quiz 70 h
Föreläsningar och workshops 4 h
Individuell rapport 32 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Rapporten fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.

Quiz bedöms i skalan uk - gk

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Rapporten svarar endast delvis eller ytligt på de ställda frågorna. Källorna har använts knappt. Rapporten har delvis relevant innehåll. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Rapporten svarar på de ställda frågorna med stöd av relevanta källor. Rapporten har relevant innehåll. Egna reflektioner beskrivs. Rapporten är är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Rapporten svarar mångsidigt och brett på frågeställningarna och baserar på relevanta källor. Egna reflektioner beskrivs väl. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2023 - 03.09.2023

Tajmning

04.09.2023 - 27.11.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 30

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Josephine Åberg
  • Jaana-Sofia Tengström
Lärare

Jaana-Sofia Tengström

Grupper
  • USS23D-Å
    Sjukskötare (YH), h23, dagstudier, Åbo
  • UHV23D-Å
    Hälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team
- kan bemöta klienter/patienter och närstående som sakkunniga på sitt eget liv
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter individuellt från olika kulturer
- förstår betydelsen av sjuk- och hälsovårdens etiska värdegrund
- förstår hållbarhet som etisk princip

Innehåll

Klientens/patientens ställning och rättigheter

Professionell interaktion och kommunikation, dialog

Etiska rekommendationer och principer

Klientens/patientens delaktighet, självbestämmanderätt och autonomi

Professionellt bemötande

Personcentrering som vårdvetenskaplig grund

Olika kulturer, och subkulturer

Olika religioner

Tid och plats

Hösten 2023/ Syksy 2023
Hela kursen görs som korsstudier med Turun amk. Närstudiedagar både på campus Novia och Turun amk enligt schema./ Koko kurssi toteutetaan ristiinopiskeluna. Lähipäivät sekä Novian campus että Turun amk campus lukujärjestyksen mukaan.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lämplig material för kursen/ Sovelutuva kurssimateriaali:
Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet.
Scherman, M.H, Runesson, U. (red) 2009. Den lärande patienten.
SHM https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning
Sandman L. & Kjellström S. 2018. Etik för vårdande yrken
Wellman E. 2017. Eri kultturien tuntemus hoitotyössä.
Artiklar och databaser/ Artikkelit ja internetsivut
Kursmaterial och litteratur ges på kursen

Undervisningsmetoder

Korsstudier med Turun amk/ Ristiinopiskelu Turun amk
Självstudier/ Itsenäistä opiskelua
Föreläsningar/ Luentoja
Övningar, grupparbeten, seminarium Obligatorisk närvaro/ harjoituksa, ryhmätöitä, seminaari - pakollinen läsnäolo
Interprofessionellt språkbadsamarbete sk. SotePlask (2 sp) mellan Åbo Yrkeshögskola (Turun ammattikorkeakoulu) och Yh Novia/ smågruppsarbeten. Skriftlig uppgift med seminarium. Obligatorisk närvaro./ SoTePlaskTurun amk ja Novia sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, sosionomiopiskelijat. Kirjallinen työ ja seminaari. Pakollinen läsnäolo

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarium del I/ Seminaari osa I: Yrkesetik- Ammattietiikka (2sp/ op) 25.9.2023
Seminarium SoTePlask (2 sp/ op) 9.11.2023
SoTePlask individuell refleksionsdokument inlämning senast 16.11 Moodle/ SoTePlask yksilötehtävä kirjallinen itsereflektio viimeistään 16.11 Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

SoTePlask/ Interprofessionellt samarbete med Turun ammattikorkeakoulu och socionomstuderande från Novia, SoTePlask 54 h. Ajankäyttö 54 h
Ammattietiikka/ Samarbete med Turun amk, korsstudier 54 h; Föreläsningar, övningar, grupparbeten och självstudier. Ajankäyttö 54 h luentoja, harjoituksia, ryhmätöitä ja istenäistä opiskelua

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen administreras från YH Novia, Moodle som arbetsbord.
Kurssin hallinointi Yh Novialla, Moodle oppismisalustana. Turun amk opiskelijat ilmoittautuvat Noviaan erillisen ohjeen mukaan.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Yrkesetik, korsstudier med Turku amk 2 sp. Osio ammattietiikka 2 op. Arviointi: Hyväksytty/ hylätty. Bedömningskala GK/UK.
Bedömningskriterier/ Arviointikiriteerit:
Hylätty/ Underkänt:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande (känner till grundvärderingar) identiefierar inte de grundläggande värderingarna inom social- och hälsovård, yrkesetiska principer eller lagstiftning
- Studerande fungerar inte som en ansvarsfull (bär inte sitt ansvar som) gruppmedlem
- Studerande deltar inte aktivt i uppgifter. Semianrium och introduktion oblaigatorisk närvaro, kompensationsuppgift ifall man är frånvarande.

Interprofessionellt samarbete SotePlask 2 sp. Bedömningskala GK/UK. Osio SoTePlask arviointi: Hyväksytty/ hylätty
Bedömningskriterier/ Arviointikriteerit::
Underkänt/ Hylätty:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande (känner till grundvärderingar) identiefierar inte de grundläggande värderingarna inom social- och hälsovård, yrkesetiska principer eller lagstiftning
- Studerande fungerar inte som en ansvarsfull gruppmedlem
- Studerande deltar inte aktivt i den interprofessionella kommunikationen under studieperioden
- Obligatorisk närvaro på introduktion och seminarium, kompensationsuppgift ifall frånvaro.

Godkänt (alla 3 kriterier uppfylls)/ HYväksytty (kaikki kriteerit täyttyvät):
- Studerande känner till de grundläggande värderingarna (grundvärderingar) inom social- och hälsovård och yrkesetiska principer (eller lagstiftning)
- Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem. Studerande kan ange branschens centrala lagstiftning
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt i den interprofessionell kommunikationen under studieperioden
- Studerande deltar i samarbete med Turun amk studerande
- Studerande deltar i grupparbete med rapport.
- Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem och gör sin del av uppgifterna.
- Studerande deltar i obligatoriska delar av kursen
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt i den interprofessionell kommunikationen under studieperioden

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

03.03.2023 - 02.04.2023

Tajmning

04.04.2023 - 30.06.2023

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

25 % Kontaktundervisning, 75 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper
  • ÖH23REGUSS-Å
    Öppna YH, Regionalt till sjukskötare, 120 sp

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team
- kan bemöta klienter/patienter och närstående som sakkunniga på sitt eget liv
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter individuellt från olika kulturer
- förstår betydelsen av sjuk- och hälsovårdens etiska värdegrund
- förstår hållbarhet som etisk princip

Innehåll

Klientens/patientens ställning och rättigheter

Professionell interaktion och kommunikation, dialog

Etiska rekommendationer och principer

Klientens/patientens delaktighet, självbestämmanderätt och autonomi

Professionellt bemötande

Personcentrering som vårdvetenskaplig grund

Olika kulturer, och subkulturer

Olika religioner

Tid och plats

Våren 2023 campus Ekenäs

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet.
Scherman, M.H, Runesson, U. (red) 2009. Den lärande patienten.
SHM https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning.
Sandman L. & Kjellström S. 2018. Etik för vårdande yrken.
Wellman E. 2017. Eri kultturien tuntemus hoitotyössä.

Undervisningsmetoder

Självstudier
Inspelade föreläsningar och PP utan ljud
Workshop
Simulering
Seminarium
Examinationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Parrapport, inlämning och seminarium

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Inspelade föreläsningar, PP
Workshop
Simulering
Seminarium
Examinationer

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursstart 2 h
Självstudier 43 h
Föreläsningar och workshops 26 h
Parrapport 30 h
Seminarium 6 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Rapporten fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Rapporten svarar endast delvis eller ytligt på de ställda frågorna. Källorna har använts knappt. Rapporten har delvis relevant innehåll. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Rapporten svarar på de ställda frågorna med stöd av relevanta källor. Rapporten har relevant innehåll. Egna reflektioner beskrivs. Rapporten är är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Rapporten svarar mångsidigt och brett på frågeställningarna och baserar på relevanta källor. Egna reflektioner beskrivs väl. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Förkunskapskrav

Inget