Hoppa till innehåll

ExamensarbetePoäng (15 sp)

Kod: SOV22EXA

Poäng

15 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
-fördjupar sina kunskaper och färdigheter inom ett centralt kompetensområde inom det egna yrkesområdet
-kan identifiera forsknings- och utvecklingsbehov och systematiskt utveckla sitt yrkesområde i syfte att främja välfärd
-kan genomföra en undersökning eller ett utvecklingsarbete på ett strukturerat och metodiskt sätt
-kan tillämpa de etiska principerna och rekommendationerna för forsknings- och utvecklingsverksamhet

Studieperiodens (kursens) innehåll

Examensarbete

Förkunskapskrav

Avlagda studier minst 120 sp inklusive kurserna Forskningsmetodik och projektverksamhet samt Forsknings- och utvecklingsmetodik

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Anmälningstid

02.10.2025 - 31.10.2025

Tajmning

27.10.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

15 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Terese Herrgård-Backlund
  • Luisa Tast
  • Ralf Lillbacka
  • Viktor Matintupa
  • Lina Nybjörk
  • Susanne Jungerstam
  • Alexandra Båsk
  • Anna Korhonen
  • Pia Höglund-Ingo
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Lina Nybjörk

Grupper
  • USO23D-V
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-fördjupar sina kunskaper och färdigheter inom ett centralt kompetensområde inom det egna yrkesområdet
-kan identifiera forsknings- och utvecklingsbehov och systematiskt utveckla sitt yrkesområde i syfte att främja välfärd
-kan genomföra en undersökning eller ett utvecklingsarbete på ett strukturerat och metodiskt sätt
-kan tillämpa de etiska principerna och rekommendationerna för forsknings- och utvecklingsverksamhet

Innehåll

Examensarbete

Tid och plats

Handledningarna äger rum enligt handledarens instruktioner; på Alere eller på distans.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Elliott, M. (2022). Handbok för examensarbeten - inom samhällsvetenskap. Stockholm: Liber.

Glasberg, A.-L., Höglund-Ingo, P., Liljeroth, P. & Silin, C. (2024). Handbok för utvecklingsinriktade examensarbeten. Vasa: Novia publikation och produktion. L, Läromedel 1/2024

Undervisningsmetoder

Kursen inleds genom ett kick off-tillfälle för EA i maj 2025 för hela gruppen.

Gruppen delas sedan in i mindre handledningsgrupper med vilken de i huvudsak samarbetar under årets gång. Varje grupp har en egen handledande lärare. Handledningsgrupperna träffas regelbundet under årets gång.

Presentation av forskningsplan tillsammans med handledare och examinator i november/december 2025.
Mellanseminarium i mars 2026.
Presentationer av examensarbeten i maj 2026.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Vid skrivande av ett utvecklingsinriktat examensarbete samarbete med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utförs under skrivandet av examensarbetet.

Presentationer av examensarbeten äger rum i maj 2026 och kursen är klar i samband med det.

Studerandes tidsanvändning och belastning

15 sp * 27 h = 405 h

Forskningsplan bearbetas under höstterminen.

Tid är avsatt i schemat under vårterminen för aktivt skrivande av examensarbetet.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen godkänns i samband med att examensarbetet godkänns.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen är kort, intetsägande och leder inte in läsaren på ämnet.
Syftet är otydligt/inte relevant och frågeställningarna relaterar inte till syftet/eller blir felaktiga.
Det finns felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är svag och osammanhängande, opponeringen visar oförmåga att kritiskt granska en text.
Delvis omoget, problemfyllt och osjälvständigt arbetssätt


Vitsordet 2
Sammanfattningen av studien/undersökningen delvis bristfällig.
Inledningen ger en delvis missvisande/otydlig bild av ämnet.
Syftet är otydligt beskrivet eller oändamålsenligt för ett examensarbete.
Frågeställningarnas logiska koppling till syftet är synnerligen svag.
Det finns vissa felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är oförberedd och den givna tidtabellen håller inte.
Opponeringen är enbart refererande.
Arbetsprocessen har präglats av vissa problem och ett osjälvständigt arbetssätt.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3
Bra sammanfattning av studien/undersökningen.
Inledningen ger en tillräckligt god bild för att läsaren ska förstå temat och syftet med studien/undersökningen.
Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Layout, källförteckning och referenser följer standard.
Presentation och opponering följer anvisningarna.
Arbetsprocessen har varit smidig och till stor del självständig.


Vitsordet 4
Mycket bra sammanfattning av studien/undersökningen.
Inledningen ger en klar bakgrundsbild av hur arbetet förhåller sig till tidigare forskning och därmed till syftet.
Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Layout, källförteckning och referenser följer standard.
Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema.
Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar på en god förmåga att sätta sig in det opponerade arbetets tema.
Arbetsprocessen är mogen och till största del självständig.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsordet 5
Utmärkt sammanfattning av studien/undersökningen.
Inledningen förmår problematisera tidigare forskning och kunskap i ämnet och sätter därför syftet i en vetenskapligt intressant kontext.
Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Källförteckning och referenser följer standard.
Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema.
Opponeringen är kritisk och konstruktiv samt visar även på en mycket god förmåga att problematisera och kritiskt reflektera över temat. Arbetsprocessen är smidig, mogen och självständig.
Arbetet har det lilla extra som ger lyskraft.

Förkunskapskrav

Avlagda studier minst 120 sp inklusive kurserna Forskningsmetodik och projektverksamhet samt Forsknings- och utvecklingsmetodik

Anmälningstid

02.12.2024 - 25.04.2025

Tajmning

06.01.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

15 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Terese Herrgård-Backlund
  • Ralf Lillbacka
  • Viktor Matintupa
  • Lina Nybjörk
  • Alexandra Båsk
  • Anna Korhonen
  • Pia Höglund-Ingo
Lärare

Lina Nybjörk

Grupper
  • USO24F-J
    Socionom (YH), h24, flerformstudier, Jakobstad

Lärandemål

Studerande:
-fördjupar sina kunskaper och färdigheter inom ett centralt kompetensområde inom det egna yrkesområdet
-kan identifiera forsknings- och utvecklingsbehov och systematiskt utveckla sitt yrkesområde i syfte att främja välfärd
-kan genomföra en undersökning eller ett utvecklingsarbete på ett strukturerat och metodiskt sätt
-kan tillämpa de etiska principerna och rekommendationerna för forsknings- och utvecklingsverksamhet

Innehåll

Examensarbete

Tid och plats

På campus.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Elliott, M. (2022). Handbok för examensarbeten - inom samhällsvetenskap. Stockholm: Liber.

Glasberg, A.-L., Höglund-Ingo, P., Liljeroth, P. & Silin, C. (2024). Handbok för utvecklingsinriktade examensarbeten. Vasa: Novia publikation och produktion. L, Läromedel 1/2024

Undervisningsmetoder

Kursen inleds genom ett kick off-tillfälle för EA för hela gruppen.

Gruppen delas sedan in i mindre handledningsgrupper med vilken de i huvudsak samarbetar under årets gång. Varje grupp har en egen handledande lärare. Handledningsgrupperna träffas regelbundet under årets gång.

Presentation av forskningsplan tillsammans med handledare och examinator.
Mellanseminarium.
Presentationer av examensarbeten.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Vid skrivande av ett utvecklingsinriktat examensarbete samarbete med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utförs under skrivandet av examensarbetet.

Presentationer av examensarbeten äger rum under höstterminen 2025 och kursen är klar i samband med det.

Studerandes tidsanvändning och belastning

15 sp * 27 h = 405 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen är kort, intetsägande och leder inte in läsaren på ämnet.
Syftet är otydligt/inte relevant och frågeställningarna relaterar inte till syftet/eller blir felaktiga.
Det finns felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är svag och osammanhängande, opponeringen visar oförmåga att kritiskt granska en text.
Delvis omoget, problemfyllt och osjälvständigt arbetssätt

Vitsordet 2
Sammanfattningen av studien/undersökningen delvis bristfällig.
Inledningen ger en delvis missvisande/otydlig bild av ämnet.
Syftet är otydligt beskrivet eller oändamålsenligt för ett examensarbete.
Frågeställningarnas logiska koppling till syftet är synnerligen svag.
Det finns vissa felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är oförberedd och den givna tidtabellen håller inte.
Opponeringen är enbart refererande.
Arbetsprocessen har präglats av vissa problem och ett osjälvständigt arbetssätt

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3
Bra sammanfattning av studien/undersökningen.
Inledningen ger en tillräckligt god bild för att läsaren ska förstå temat och syftet med studien/undersökningen.
Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Layout, källförteckning och referenser följer standard.
Presentation och opponering följer anvisningarna.
Arbetsprocessen har varit smidig och till stor del självständig.


Vitsordet 4
Mycket bra sammanfattning av studien/undersökningen.
Inledningen ger en klar bakgrundsbild av hur arbetet förhåller sig till tidigare forskning och därmed till syftet.
Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Layout, källförteckning och referenser följer standard.
Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema.
Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar på en god förmåga att sätta sig in det opponerade arbetets tema.
Arbetsprocessen är mogen och till största del självständig.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsordet 5
Utmärkt sammanfattning av studien/undersökningen.
Inledningen förmår problematisera tidigare forskning och kunskap i ämnet och sätter därför syftet i en vetenskapligt intressant kontext.
Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Källförteckning och referenser följer standard.
Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema.
Opponeringen är kritisk och konstruktiv samt visar även på en mycket god förmåga att problematisera och kritiskt reflektera över temat. Arbetsprocessen är smidig, mogen och självständig.
Arbetet har det lilla extra som ger lyskraft.

Förkunskapskrav

Avlagda studier minst 120 sp inklusive kurserna Forskningsmetodik och projektverksamhet samt Forsknings- och utvecklingsmetodik

Anmälningstid

01.04.2024 - 31.10.2024

Tajmning

01.04.2024 - 15.06.2025

Antal studiepoäng

15 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Terese Herrgård-Backlund
  • Luisa Tast
  • Ralf Lillbacka
  • Lina Nybjörk
  • Viktor Matintupa
  • Susanne Jungerstam
  • Alexandra Båsk
  • Carita Blomström
  • Anna Korhonen
  • Pia Höglund-Ingo
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Lina Nybjörk

Grupper
  • USO22D-V
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-fördjupar sina kunskaper och färdigheter inom ett centralt kompetensområde inom det egna yrkesområdet
-kan identifiera forsknings- och utvecklingsbehov och systematiskt utveckla sitt yrkesområde i syfte att främja välfärd
-kan genomföra en undersökning eller ett utvecklingsarbete på ett strukturerat och metodiskt sätt
-kan tillämpa de etiska principerna och rekommendationerna för forsknings- och utvecklingsverksamhet

Innehåll

Examensarbete

Tid och plats

Handledningarna äger rum enligt handledarens instruktioner; på Alere eller på distans.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Elliott, M. (2022). Handbok för examensarbeten - inom samhällsvetenskap. Stockholm: Liber.

Glasberg, A.-L., Höglund-Ingo, P., Liljeroth, P. & Silin, C. (2024). Handbok för utvecklingsinriktade examensarbeten. Vasa: Novia publikation och produktion. L, Läromedel 1/2024

Undervisningsmetoder

Kursen inleds genom ett kick off-tillfälle för EA för hela gruppen.

Gruppen delas sedan in i mindre handledningsgrupper med vilken de i huvudsak samarbetar under årets gång. Varje grupp har en egen handledande lärare. Handledningsgrupperna träffas regelbundet under årets gång.

Presentation av forskningsplan tillsammans med handledare och examinator i november/december.
Mellanseminarium i mars.
Presentationer av examensarbeten i maj.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Vid skrivande av ett utvecklingsinriktat examensarbete samarbete med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utförs under skrivandet av examensarbetet.

Presentationer av examensarbeten äger rum i maj 2025 och kursen är klar i samband med det.

Studerandes tidsanvändning och belastning

15 sp * 27 h = 405 h

Forskningsplan bearbetas under höstterminen.

Tid är avsatt i schemat under vårterminen för aktivt skrivande av examensarbetet.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen godkänns i samband med att examensarbetet godkänns.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen är kort, intetsägande och leder inte in läsaren på ämnet.
Syftet är otydligt/inte relevant och frågeställningarna relaterar inte till syftet/eller blir felaktiga.
Det finns felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är svag och osammanhängande, opponeringen visar oförmåga att kritiskt granska en text.
Delvis omoget, problemfyllt och osjälvständigt arbetssätt


Vitsordet 2
Sammanfattningen av studien/undersökningen delvis bristfällig.
Inledningen ger en delvis missvisande/otydlig bild av ämnet.
Syftet är otydligt beskrivet eller oändamålsenligt för ett examensarbete.
Frågeställningarnas logiska koppling till syftet är synnerligen svag.
Det finns vissa felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är oförberedd och den givna tidtabellen håller inte.
Opponeringen är enbart refererande.
Arbetsprocessen har präglats av vissa problem och ett osjälvständigt arbetssätt.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3
Bra sammanfattning av studien/undersökningen.
Inledningen ger en tillräckligt god bild för att läsaren ska förstå temat och syftet med studien/undersökningen.
Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Layout, källförteckning och referenser följer standard.
Presentation och opponering följer anvisningarna.
Arbetsprocessen har varit smidig och till stor del självständig.


Vitsordet 4
Mycket bra sammanfattning av studien/undersökningen.
Inledningen ger en klar bakgrundsbild av hur arbetet förhåller sig till tidigare forskning och därmed till syftet.
Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Layout, källförteckning och referenser följer standard.
Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema.
Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar på en god förmåga att sätta sig in det opponerade arbetets tema.
Arbetsprocessen är mogen och till största del självständig.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsordet 5
Utmärkt sammanfattning av studien/undersökningen.
Inledningen förmår problematisera tidigare forskning och kunskap i ämnet och sätter därför syftet i en vetenskapligt intressant kontext.
Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Källförteckning och referenser följer standard.
Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema.
Opponeringen är kritisk och konstruktiv samt visar även på en mycket god förmåga att problematisera och kritiskt reflektera över temat. Arbetsprocessen är smidig, mogen och självständig.
Arbetet har det lilla extra som ger lyskraft.

Förkunskapskrav

Avlagda studier minst 120 sp inklusive kurserna Forskningsmetodik och projektverksamhet samt Forsknings- och utvecklingsmetodik

Anmälningstid

05.09.2024 - 03.11.2024

Tajmning

16.01.2024 - 15.06.2025

Antal studiepoäng

15 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Terese Herrgård-Backlund
  • Luisa Tast
  • Ralf Lillbacka
  • Lina Nybjörk
  • Viktor Matintupa
  • Susanne Jungerstam
  • Anna Korhonen
  • Pia Höglund-Ingo
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Lina Nybjörk

Grupper
  • USO22F-V
    Socionom (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-fördjupar sina kunskaper och färdigheter inom ett centralt kompetensområde inom det egna yrkesområdet
-kan identifiera forsknings- och utvecklingsbehov och systematiskt utveckla sitt yrkesområde i syfte att främja välfärd
-kan genomföra en undersökning eller ett utvecklingsarbete på ett strukturerat och metodiskt sätt
-kan tillämpa de etiska principerna och rekommendationerna för forsknings- och utvecklingsverksamhet

Innehåll

Examensarbete

Tid och plats

Handledningarna äger rum på Alere enligt schema.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Elliott, M. (2022). Handbok för examensarbeten - inom samhällsvetenskap. Stockholm: Liber.

Glasberg, A.-L., Höglund-Ingo, P., Liljeroth, P. & Silin, C. (2024). Handbok för utvecklingsinriktade examensarbeten. Vasa: Novia publikation och produktion. L, Läromedel 1/2024

Undervisningsmetoder

Kursen inleds genom ett kick off-tillfälle för EA för hela gruppen.

Gruppen delas sedan in i mindre handledningsgrupper med vilken de i huvudsak samarbetar under årets gång. Varje grupp har en egen handledande lärare. Handledningsgrupperna träffas regelbundet under årets gång.

Presentation av forskningsplan tillsammans med handledare och examinator.
Mellanseminarium.
Presentationer av examensarbeten i mars.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Vid skrivande av ett utvecklingsinriktat examensarbete samarbete med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utförs under skrivandet av examensarbetet.

Presentationer av examensarbeten äger rum i mars 2025 och kursen är klar i samband med det.

Studerandes tidsanvändning och belastning

15 sp * 27 h = 405 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen godkänns i samband med att examensarbetet godkänns.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen är kort, intetsägande och leder inte in läsaren på ämnet.
Syftet är otydligt/inte relevant och frågeställningarna relaterar inte till syftet/eller blir felaktiga.
Det finns felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är svag och osammanhängande, opponeringen visar oförmåga att kritiskt granska en text.
Delvis omoget, problemfyllt och osjälvständigt arbetssätt


Vitsordet 2
Sammanfattningen av studien/undersökningen delvis bristfällig.
Inledningen ger en delvis missvisande/otydlig bild av ämnet.
Syftet är otydligt beskrivet eller oändamålsenligt för ett examensarbete.
Frågeställningarnas logiska koppling till syftet är synnerligen svag.
Det finns vissa felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är oförberedd och den givna tidtabellen håller inte.
Opponeringen är enbart refererande.
Arbetsprocessen har präglats av vissa problem och ett osjälvständigt arbetssätt.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3
Bra sammanfattning av studien/undersökningen.
Inledningen ger en tillräckligt god bild för att läsaren ska förstå temat och syftet med studien/undersökningen.
Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Layout, källförteckning och referenser följer standard.
Presentation och opponering följer anvisningarna.
Arbetsprocessen har varit smidig och till stor del självständig.


Vitsordet 4
Mycket bra sammanfattning av studien/undersökningen.
Inledningen ger en klar bakgrundsbild av hur arbetet förhåller sig till tidigare forskning och därmed till syftet.
Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Layout, källförteckning och referenser följer standard.
Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema.
Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar på en god förmåga att sätta sig in det opponerade arbetets tema.
Arbetsprocessen är mogen och till största del självständig.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsordet 5
Utmärkt sammanfattning av studien/undersökningen.
Inledningen förmår problematisera tidigare forskning och kunskap i ämnet och sätter därför syftet i en vetenskapligt intressant kontext.
Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Källförteckning och referenser följer standard.
Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema.
Opponeringen är kritisk och konstruktiv samt visar även på en mycket god förmåga att problematisera och kritiskt reflektera över temat. Arbetsprocessen är smidig, mogen och självständig.
Arbetet har det lilla extra som ger lyskraft.

Förkunskapskrav

Avlagda studier minst 120 sp inklusive kurserna Forskningsmetodik och projektverksamhet samt Forsknings- och utvecklingsmetodik