Interkulturellt arbetePoäng (5 sp)
Kod: SOKG04
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan identifiera individuella och samhälleliga processer gällande invandring och migration
- känner till central invandringspolitik och - lagstiftning i Finland
- kan verka för att minska och förebygga rasism och segregering
- känner till grunderna och utgångspunkterna för internationell diakoni, mission och kyrkans interkulturella arbete och kan tillämpa dem i församlingsarbete
- utvecklar ett interprofessionellt och dialogiskt förhållningssätt som stöder delaktighet och mänskliga rättigheter lokalt och globalt
Studieperiodens (kursens) innehåll
- interkulturalitet i samhället
- integrationsstödjande service
- kyrkan som fristad
- missionsverksamhte och missionsverksamhetens organisering
- missionsfostran
- integrations- och delaktighetsfrämjande verksamhet
- respektfull religions- och ekumenisk dialog
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Anmälningstid
02.12.2022 - 26.01.2023
Tajmning
01.01.2023 - 31.05.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
- Lina Nybjörk
Lärare
Luisa Tast
Grupper
-
ÖH22YRKKYRKF-VÖppna YH, yrkesstudier i kyrkans fostran, 40 sp
-
ÖH22KOMPDIAK-VÖppna YH, kompletterande studier i diakoni, 90 sp
-
ÖH22YRKDIAK-VÖppna YH, yrkesstudier i diakoni, 40sp
-
ÖH22KOMPKYRKF-VÖppna YH, kompletterande studier i kyrkans fostran, 90sp
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera individuella och samhälleliga processer gällande invandring och migration
- känner till central invandringspolitik och - lagstiftning i Finland
- kan verka för att minska och förebygga rasism och segregering
- känner till grunderna och utgångspunkterna för internationell diakoni, mission och kyrkans interkulturella arbete och kan tillämpa dem i församlingsarbete
- utvecklar ett interprofessionellt och dialogiskt förhållningssätt som stöder delaktighet och mänskliga rättigheter lokalt och globalt
Innehåll
- interkulturalitet i samhället
- integrationsstödjande service
- kyrkan som fristad
- missionsverksamhte och missionsverksamhetens organisering
- missionsfostran
- integrations- och delaktighetsfrämjande verksamhet
- respektfull religions- och ekumenisk dialog
Tid och plats
Obligatoriska närstudier i Vasa och Åbo
27.01.2022 kl. 8.30-16
11.03.2022 kl. 8.30-16
15.04.2022 kl. 8.30-16
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tips på litteratur
(närmare information ges vid första närstudietillfälle och på kursens Moodle-sida)
Morisy, A., Swensson, G. (2008). Vänd utåt : en ny strategi för mission och diakoni. Artos.
Eckerdal, J. (2017). Kyrka i mission: att gestalta kristen tro i en efterkristen tid. Verbum.
Kirk, A. (2003). Vad är mission? En teologisk undersökning. Libris 2003
Beskrivning av kärnkompetensen för ledare för missions- och internationellt arbete
Tjänste- och verksamhetsinstruktioner inom diakoni och mission
Länkar till aktuella dokument:
Öppna dörrar. Strategi för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland fram till 2026
https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/4235
Öppna dörrar för enhet och gemenskap. Ekumenisk verksamhetspolicy för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland till år 2026.
https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/4274
Ett gemensamt vittnesbörd. Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland – allmänna riktlinjer
för mission https://evl.fi/documents/1327140/38205829/Ett+gemensamt+vittnesb%C3%B6rd+Evangelisk-lutherska+kyrkan+i+Finland+-+allm%C3%A4nna+riktlinjer+f%C3%B6r+mission.pdf/3cdd6616-1109-9c0e-1c2f-992e84542f9b?t=1570599472000
I alla riktningar – kyrkans mission i dag. Missiologisk kunskap och kompetens i kyrkans arbete. https://evl.fi/documents/1327140/32925062/I+alla+riktningar.pdf/32584df2-aa1d-9934-09c4-9b6077963389?t=1572343052000
Riktlinjer för religionsmöten. Kyrkostyrelsen 2021.
https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/4264
För liv och rättvisa – Teologisk grund för Finska Missionssällskapets verksamhet och principer för samarbete
https://felm.suomenlahetysseura.fi/wp-content/uploads/2017/10/Teo_svenska_ONLINE.pdf
Övrig litteratur enligt kurslärares anvisningar.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Gäster från arbetslivet
Övningar och grupparbete
Litteraturstudier och självständigt arbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kursen genomförs i samarbete med gästföreläsare från arbetslivet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tidtabell för examination finns på kursens Moodle-sida.
Slutgiltiga datum för examinationsuppgifterna enligt överenskommelse under första närstudietillfället.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen består av 5 sp vilket motsvarar 135 h arbete för en studerande.
24 h är närstudier och 111 h är självstudier. Upplägget för självstudierna finns på kursens Moodle-sida.
Obligatorisk närvaro. Frånvaro kompenseras.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Underkänd (0)
Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav