Socialpedagogiskt arbete bland barn och familjerPoäng (5 sp)
Kod: SO21ESOP4
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan tillämpa socialpedagogikens verksamhetsprinciper i arbete bland barn och familjer.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet med barngrupper.
- har kunskap om barns och familjers livsvillkor, resurser och behov av stöd i vardagen.
- kan stöda utvecklingen och främja delaktighet bland barn och familjer genom att tillämpa resursförstärkande metoder.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- tillämpning av socialpedagogiska teorier i arbete med småbarn och barn i skolåldern samt med deras föräldrar
- barnet och barndomen
- barncentrering, barnsyn och barns syn
- föräldraskap och familj
- tidig anknytning
- resurser och utmaningar i barnfamiljens vardag
- förebyggande familjearbete
- Barn- och familjerätt
- Serviceformer för barn och familjer
- Systemisk orienteringsgrund
- Delaktighetsfrämjande arbetssätt
- Resursförstärkande arbetssätt
- Planering, genomförande och utvärdering av barn- eller familjeverksamhet
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 29.12.2025
Tajmning
01.01.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Lilian Nordell
Lärare
Lilian Nordell
Grupper
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan tillämpa socialpedagogikens verksamhetsprinciper i arbete bland barn och familjer.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet med barngrupper.
- har kunskap om barns och familjers livsvillkor, resurser och behov av stöd i vardagen.
- kan stöda utvecklingen och främja delaktighet bland barn och familjer genom att tillämpa resursförstärkande metoder.
Innehåll
- tillämpning av socialpedagogiska teorier i arbete med småbarn och barn i skolåldern samt med deras föräldrar
- barnet och barndomen
- barncentrering, barnsyn och barns syn
- föräldraskap och familj
- tidig anknytning
- resurser och utmaningar i barnfamiljens vardag
- förebyggande familjearbete
- Barn- och familjerätt
- Serviceformer för barn och familjer
- Systemisk orienteringsgrund
- Delaktighetsfrämjande arbetssätt
- Resursförstärkande arbetssätt
- Planering, genomförande och utvärdering av barn- eller familjeverksamhet
Tid och plats
Självständiga studier 2.1-31.12.2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tillämpningsguide för socialvården. Social- och hälsovårdsministeriet 2017:8
Broberg, A. (2006) Anknytningsteori - Bestydelsen av nära känslomässiga relationer. Natur och kultur
Davidsson, S & Juslin, E. 2016. Det resursstarka barnet - resursförstärkande yrkespraxis för barn under skolåldern.
Forsström, D. (2017) Barnfokuserat familjearbete. Humanistiska Förlaget: Munka Ljungby
Hundeide, K. (2009) Vägledande samspel i praktiken. ICDP
Vilén M et al (red) (2010) Kohtaamisia lapsiperheissä - Menetelmiä perhetyöhön. Kirjapaja: Helsinki
Wallroth, P. (2010) Mentaliseringsboken. Karnevalförlag: Stockholm
Wiwe, M. (2019) Mentaliseringsbaserat arbete med familjer. Studentlitteratur: Lund
Undervisningsmetoder
Litteraturstudier, uppsats, juridikuppgifter, socialpedagogiskt projekt med barn eller barnfamiljer som målgrupp
Praktik- och arbetslivssamarbete
Projektet utförs i samarbete med arbetslivet
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp=27h
Examination 1, 2 sp
Examination 2, 1,5 sp
Examination 3, 1,5 sp
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen är öppen för studerande på ÅA/utbildningslinjen för lärare inom småbarnspedagogik. Kontakta kursansvariga Lilian Nordell (lilian.nordell@novia.fi)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1, 2 sp (0-5)
Vid bedömningen beaktas huruvida:
-texten baserar sig på teoretisk och juridisk kunskap
-studerande följer anvisningarna för uppgiften
-studerande visar professionellt förhållningssätt
-studerande följer Novias skrivanvisningar med tanke på uppsatsens struktur, samt källhänvisningar
Examination 2, 1,5 sp (GK/UK)
Vid bedömningen beaktas följande:
-juridisk kunskap
-studerande följer anvisningarna för uppgiften
Examination 3, 1,5 sp (GK/UK)
Vid bedömningen beaktas följande:
- att det finns en röd tråd mellan utförandets syfte, mål och socialpedagogikens mål
- att metodvalen är lämpliga med tanke på målet och målgruppen
-studerande följer anvisningarna för uppgiften
Inom tre arbetsveckor efter inlämning av samtliga uppgifter ges skriftlig feedback på Moodle.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2023 - 01.12.2024
Tajmning
01.01.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Lilian Nordell
Lärare
Lilian Nordell
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan tillämpa socialpedagogikens verksamhetsprinciper i arbete bland barn och familjer.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet med barngrupper.
- har kunskap om barns och familjers livsvillkor, resurser och behov av stöd i vardagen.
- kan stöda utvecklingen och främja delaktighet bland barn och familjer genom att tillämpa resursförstärkande metoder.
Innehåll
- tillämpning av socialpedagogiska teorier i arbete med småbarn och barn i skolåldern samt med deras föräldrar
- barnet och barndomen
- barncentrering, barnsyn och barns syn
- föräldraskap och familj
- tidig anknytning
- resurser och utmaningar i barnfamiljens vardag
- förebyggande familjearbete
- Barn- och familjerätt
- Serviceformer för barn och familjer
- Systemisk orienteringsgrund
- Delaktighetsfrämjande arbetssätt
- Resursförstärkande arbetssätt
- Planering, genomförande och utvärdering av barn- eller familjeverksamhet
Tid och plats
Digital kurs 2.1-31.12.2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tillämpningsguide för socialvården. Social- och hälsovårdsministeriet 2017:8
Broberg, A. (2006) Anknytningsteori - Bestydelsen av nära känslomässiga relationer. Natur och kultur
Davidsson, S & Juslin, E. 2016. Det resursstarka barnet - resursförstärkande yrkespraxis för barn under skolåldern.
Forsström, D. (2017) Barnfokuserat familjearbete. Humanistiska Förlaget: Munka Ljungby
Hundeide, K. (2009) Vägledande samspel i praktiken. ICDP
Vilén M et al (red) (2010) Kohtaamisia lapsiperheissä - Menetelmiä perhetyöhön. Kirjapaja: Helsinki
Wallroth, P. (2010) Mentaliseringsboken. Karnevalförlag: Stockholm
Undervisningsmetoder
Litteraturstudier, uppsats, juridikuppgifter, socialpedagogiskt projekt med barn eller barnfamiljer som målgrupp
Praktik- och arbetslivssamarbete
Projektet utförs i samarbete med arbetslivet
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp=27h
Examination 1, 2 sp
Examination 2, 1,5 sp
Examination 3, 1,5 sp
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1, 2 sp (0-5)
Vid bedömningen beaktas huruvida:
-texten baserar sig på teoretisk och juridisk kunskap
-studerande följer anvisningarna för uppgiften
-studerande visar professionellt förhållningssätt
-studerande följer Novias skrivanvisningar med tanke på uppsatsens struktur, samt källhänvisningar
Examination 2, 1,5 sp (GK/UK)
Vid bedömningen beaktas följande:
-juridisk kunskap
-studerande följer anvisningarna för uppgiften
Examination 3, 1,5 sp (GK/UK)
Vid bedömningen beaktas följande:
- att det finns en röd tråd mellan utförandets syfte, mål och socialpedagogikens mål
- att metodvalen är lämpliga med tanke på målet och målgruppen
-studerande följer anvisningarna för uppgiften
Inom tre arbetsveckor efter inlämning av samtliga uppgifter ges skriftlig feedback på Moodle.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2022 - 15.12.2023
Tajmning
01.01.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Lilian Nordell
- Sofia Saloranta
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan tillämpa socialpedagogikens verksamhetsprinciper i arbete bland barn och familjer.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet med barngrupper.
- har kunskap om barns och familjers livsvillkor, resurser och behov av stöd i vardagen.
- kan stöda utvecklingen och främja delaktighet bland barn och familjer genom att tillämpa resursförstärkande metoder.
Innehåll
- tillämpning av socialpedagogiska teorier i arbete med småbarn och barn i skolåldern samt med deras föräldrar
- barnet och barndomen
- barncentrering, barnsyn och barns syn
- föräldraskap och familj
- tidig anknytning
- resurser och utmaningar i barnfamiljens vardag
- förebyggande familjearbete
- Barn- och familjerätt
- Serviceformer för barn och familjer
- Systemisk orienteringsgrund
- Delaktighetsfrämjande arbetssätt
- Resursförstärkande arbetssätt
- Planering, genomförande och utvärdering av barn- eller familjeverksamhet
Tid och plats
På Moodle, 2.1.2023-31.12.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur till Examination 1
Socialt förebyggande arbete - Med familjecentralen som arena
https://docplayer.se/5038501-Socialt-forebyggande-arbete.html
Broberg, A. (2006) Anknytningsteori - Bestydelsen av nära känslomässiga relationer. Natur och kultur
Davidsson, S & Juslin, E. 2016. Det resursstarka barnet - resursförstärkande yrkespraxis för barn under skolåldern.
Forsström, D. (2017) Barnfokuserat familjearbete. Humanistiska Förlaget: Munka Ljungby
Hundeide, K. (2009) Vägledande samspel i praktiken. ICDP
Kalland, M & Salo, S. (2020) Vanhemmuuden tukeminen vauva- ja lapsiperheissä. Duodecim 8:2020
Rautaparta-Pennanen et al (2022) Vanhemmuuden ja selviytymiskykyisyyden tukeminen ohjatussa äiti–lapsi-vertaisryhmässä. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, vol. 23, nro 1/2022
Vilén M et al (red) (2010) Kohtaamisia lapsiperheissä - Menetelmiä perhetyöhön. Kirjapaja: Helsinki
Wallroth, P. (2010) Mentaliseringsboken. Karnevalförlag: Stockholm
__________________________________________
Studiematerial till Examination 2
Faderskapslag 13.1.2015/11
Moderskapslag 253/2018
Lag angående vårdanden om barn och umgängesrätt 8.4.1983/361
Lag om underhåll för barn 5.9.1975/704
Lag om underhållsstöd 29.8.2008/580
Barn vid skilsmässa. https://www.infopankki.fi/sv/livet-i-finland/familj/skilsmassa/barn-vid-skilsmassa
Lag om småbarnspedagogik 540/2018
Socialvårdslag 1301/2014
FPA, Barnfamiljer. https://www.kela.fi/web/sv/barnfamiljer
________________________________________
Exempel på socialpedagogiska böcker
Berglund, S-A. (2000). Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.
Carlander, C. (2017). Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning. (andra stadiets bok, så en del av innehållet kan är lite väl förenklat)
Cederlund. C. & Berglund. S-A. (2014). Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, l & Markström, A-M (2000 eller nyare upplaga). Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L (red.) (2013). Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)
Hämäläinen, J. & Kurki, L.: Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY, 1997.
Kurki, L. (2000). Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Madsen, B. (2000). Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Madsen, B. (2006). Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.
Titta också på kursens Moodle-sida för mer material.
Undervisningsmetoder
Litteraturstudier
Uppsats
Juridikuppgifter
Socialpedagogiskt projekt med barn eller barnfamiljer som målgrupp
Praktik- och arbetslivssamarbete
Projektet utförs i samarbete med arbetslivet
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Examination 1, uppsats om socialpedagogiskt familjearbete
- 3 sp
- Anvisningarna för uppgiften finns på Moodle
- Bedömningskriterierna för uppgiften finns på Moodle
- Examinationen bedöms på skalan 0-5
- Individuell skriftlig feedback på Moodle
Examination 2, familjerätt samt socialskydd för familjer
- 1 sp
- Anvisningarna för uppgiften finns på Moodle
- Bedömningskriterierna för uppgiften finns på Moodle
- Examinationen bedöms som GK eller UK
- Kort skriftlig feedback på Moodle
Examination 3, socialpedagogiskt projekt
- 1 sp
- Anvisningarna för uppgiften finns på Moodle
- Bedömningskriterierna för uppgiften finns på Moodle
- Examinationen bedöms som GK eller UK
- Kort skriftlig feedback på Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
Den uppskattade arbetsmängden för examination 1 motsvarar 81 h
Den uppskattade arbetsmängden för examination 2 motsvarar 27 h
Den uppskattade arbetsmängden för examination 3 motsvarar 27 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1, 3 sp (0-5)
Vid bedömningen beaktas:
- Huruvida texten baseras på lagstiftnings- och teoretisk kunskap
- Att svaren är relevanta och reflekterande
- Att texten är tydlig och bearbetad
- Att rapportens struktur och källhänvisningar följer Novias skrivanvisningar
Examination 2, 1 sp (GK/UK)
Vid bedömningen beaktas följande:
- I vilken utsträckning studerande har följt instruktionerna
- Att svaren på de små uppgifterna som ingår i uppgift 1-5 är rätt till 80 %
Examination 3, 1 sp (GK/UK)
Vid bedömningen beaktas följande:
- Att det finns en röd tråd mellan utförandets syfte, mål och socialpedagogikens mål
- Att metodvalen är lämpliga med tanke på målet och målgruppen
- Att studerande har följt anvisningarna
Inom tre arbetsveckor efter inlämning ges skriftlig feedback på Moodle.
Förkunskapskrav
Inga