SvenskaPoäng (3 sp)
Kod: RB22SV01
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studeranden
• kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
• är medveten om olika vägar att söka information och kan använda den.
• kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.
• kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett i arbetslivet ändamålsenligt sätt.
• skall kunna skriva vetenskapliga rapporter och använda referenssystem samt rapportera enligt standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt
lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Vetenskapligt skrivande på svenska
Muntlig och skriftlig framställning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om god utbildning
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
För godkänt krävs 50% av poängen i tentamen och att alla övningar är godkända.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.
Anmälningstid
03.08.2024 - 27.10.2024
Tajmning
28.10.2024 - 20.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
- Bioekonomi
Lärare
- Marika Rask
Grupper
-
BYB24D-EByggmästare (YH), h24,dagstudier, Ekenäs
-
BYS24D-EIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2024, dagstudier, Ekenäs
Lärandemål
Studeranden
• kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
• är medveten om olika vägar att söka information och kan använda den.
• kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.
• kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett i arbetslivet ändamålsenligt sätt.
• skall kunna skriva vetenskapliga rapporter och använda referenssystem samt rapportera enligt standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt
lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Innehåll
Vetenskapligt skrivande på svenska
Muntlig och skriftlig framställning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om god utbildning
Tid och plats
Yrkeshögskolan Novia, Raseborg
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Svenska skrivregler 2017 Svenska språknämnden. Fjärde upplagan. Stockholm: Liber
Största delen av det studiematerial som behövs för kursen hittas på Moodle.
En del av materialet för de olika temaområdena öppnas medan kursen framskrider.
Tidtabellen och kursprogrammet presenteras vid det första närstudietillfället.
Undervisningsmetoder
När- och distansstudier
Individuella, par- och gruppvisa övningsuppgifter
Muntliga presentationer
Kurstentamen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Den studerande har rätt att skriva kurstentamen vid tre tillfällen. Det ena ordnas i slutet av kursen, de två andra vid två därpå följande allmänna omtentamenstillfällen.
- Kurstentamen mån 9.12.2024
Allmänna omtentamenstillfällen:
Januari 2024, fre kl. 12-16
februari 2024 fre kl. 12-16
Allmänna omtentamenstillfällen kräver förhandsanmälan i Peppi.
Läs här hur du anmäler dig:
https://intra.novia.fi/studier/oppen-yh-studerande/omtentamen/
Kursen ska avläggas med godkänt vitsord senast 15.5.2025
Ogjorda kursuppgifter tas emot fram till 1.5.2025 eller enligt särskild överenskommelse med kursansvarig.
Den studerande går om kursen vid ett senare tillfälle om alla de uppgifter som hör till kursen inte lämnats in eller om den studerande inte tillsammans med kursansvarig kommit överens om annat.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Utvärdering av kurstentamen samt kursaktivitet, kursuppgifter och muntliga anföranden.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Lektioner 32 h
Skriftliga uppgifter 20 h
Muntliga anföranden 6 h
Självstudier 14 h
Kurstent 9 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
För godkänt krävs 50% av poängen i tentamen och att alla övningar är godkända.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms med vitsordet 0-5.
Deltenten bedöms med vitsordet 0-5. Fackuppsatsen och den muntliga presentationen bedöms vardera som underkänd, nöjaktig, god eller berömlig.
Kursvitsordet påverkas även av den studerandes aktivitet och övriga kursprestationer.
Studerande som fått sin skolbildning (grundskola åk 1-9 och/ eller gymnasium) på annat språk än svenska behöver (utöver kursvitsord i svenska) också få separata vitsord i både muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Kontakta kursansvarig ifråga om dessa.
Underkänd (0)
Den studerande är underkänd i kursen om:
- kurstenten är underkänd
- kursuppgifter är ogjorda eller underkända och inte har lämnats in senast vid sista inlämningsdatum
- den studerande inte har hållit de muntliga presentationer som hör till kursen
- språket i den studerandes arbeten är mycket svagt och innehåller språk- och skrivfel vilka gör den studerandes texter svårbegripliga
- källmaterial inte har använts och refererats till enligt anvisningar
- den studerande enbart läser innantill vid muntliga presentationer
- den studerande har knappt deltagit i kursen
- den studerandes självständiga kursinsats är obetydlig.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
För vitsordet 1-2 krävs att:
- kurstenten är godkänd och motsvarar vitsordet tillfredsställande kunskaper
- alla kursuppgifter är gjorda och inlämnade senast vid sista inlämningsdatum
- språket i den studerandes arbeten är begripligt men många språk- och skrivfel förekommer
- källmaterial används och refereras till enligt givna anvisningar
- den studerande inte läser innantill vid muntliga presentationer
- den studerande deltar i liten omfattning i kursen
- den studerandes självständiga kursinsats är liten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
För vitsordet 3-4 krävs att:
- kurstenten är godkänd och motsvarar vitsordet goda kunskaper
- alla kursuppgifter är gjorda och inlämnade senast vid sista inlämningsdatum
- språket i både tal och skrift är smidigt och gott, även om språkfel förekommer
- layouten i den studerandes arbeten följer givna anvisningar
- källmaterialet för uppgifterna används mångsidigt och väl, enstaka språkfel förekommer.
- presentationerna är väl förberedda och framförandet gott
- den studerande deltar aktivt i kursen
- den studerande arbetar rätt självständigt men kan samarbeta, tar hänsyn till sina kurskamrater och utför sin del av arbetet också i grupp.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
För vitsordet 5 krävs att:
- kurstenten är godkänd med ett mycket gott eller berömligt vitsord
- alla kursuppgifter är gjorda och inlämnade senast vid sista inlämningsdatum
- språket i både tal och skrift är nyanserat, smidigt och så gott som felfritt
- layouten i arbetena följer givna anvisningar
- källmaterialet för uppgifterna används på ett mångsidigt och korrekt sätt
- presentationerna är väl förberedda och framförandet mycket gott
- den studerande deltar aktivt i kursen
- den studerande arbetar mycket aktivt och är alltid på plats i tid
- den studerande arbetar självständigt men kan samarbeta, tar hänsyn till sina kurskamrater och utför sin del av arbetet också i grupp.
- den studerande är innovativ och positiv.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 27.10.2024
Tajmning
02.09.2024 - 20.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
- Bioekonomi
Lärare
- Marika Rask
Grupper
-
BE24DA-EAgrolog (YH), h24, Bioekonomi, dagstudier
-
BE24DS-ESkogsbruksingenjör (YH), h24, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Studeranden
• kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
• är medveten om olika vägar att söka information och kan använda den.
• kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.
• kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett i arbetslivet ändamålsenligt sätt.
• skall kunna skriva vetenskapliga rapporter och använda referenssystem samt rapportera enligt standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt
lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Innehåll
Vetenskapligt skrivande på svenska
Muntlig och skriftlig framställning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om god utbildning
Tid och plats
Yrkeshögskolan Novia, Raseborg
samt distansundervisning i Teams.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Svenska skrivregler 2017 Svenska språknämnden. Fjärde upplagan. Stockholm: Liber
Största delen av det studiematerial som behövs för kursen hittas i Moodle.
En del av materialet för de olika temaområdena öppnas vartefter kursen framskrider.
Tidtabell och kursprogram presenteras vid det första närstudietillfället.
Undervisningsmetoder
När- och distansstudier
Individuella, par- och gruppvisa övningsuppgifter
Muntliga anföranden
Kurstentamen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Den studerande har rätt att skriva kurstentamen vid tre tillfällen. Det ena ordnas i slutet av kursen, de två andra vid två därpå följande allmänna omtentamenstillfällen.
- Kurstentamen mån 9.12.2024
Allmänna omtentamenstillfällen:
Januari 2024, fre kl. 12-16
februari 2024 fre kl. 12-16
Allmänna omtentamenstillfällen kräver förhandsanmälan i Peppi.
Läs här hur du anmäler dig:
https://intra.novia.fi/studier/oppen-yh-studerande/omtentamen/
Kursen ska avläggas med godkänt vitsord senast 15.5.2025
Ogjorda kursuppgifter tas emot fram till 1.5.2025 eller enligt särskild överenskommelse med kursansvarig.
Den studerande går om kursen vid ett senare tillfälle om alla de uppgifter som hör till kursen inte lämnats in eller om den studerande inte tillsammans med kursansvarig kommit överens om annat.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Utvärdering av kurstent samt kursaktivitet, kursuppgifter och muntliga anföranden.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Lektioner 32 h
Skriftliga uppgifter 20 h
Muntliga anföranden 6 h
Självstudier 14 h
Kurstentamen 9 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
För godkänt krävs 50% av poängen i tentamen och att alla övningar är godkända.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms med vitsordet 0-5.
Deltenten bedöms med vitsordet 0-5. Fackuppsatsen och den muntliga presentationen bedöms vardera som underkänd, nöjaktig, god eller berömlig.
Kursvitsordet påverkas även av den studerandes aktivitet och övriga kursprestationer.
Studerande som fått sin skolbildning (grundskola åk 1-9 och/ eller gymnasium) på annat språk än svenska behöver (utöver kursvitsord i svenska) också få separata vitsord i både muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Kontakta kursansvarig ifråga om dessa.
Underkänd (0)
Den studerande är underkänd i kursen om:
- kurstenten är underkänd
- kursuppgifter är ogjorda eller underkända och inte har lämnats in senast vid sista inlämningsdatum
- den studerande inte har hållit de muntliga presentationer som hör till kursen
- språket i den studerandes arbeten är mycket svagt och innehåller språk- och skrivfel vilka gör den studerandes texter svårbegripliga
- källmaterial inte har använts och refererats till enligt anvisningar
- den studerande enbart läser innantill vid muntliga presentationer
- den studerande har knappt deltagit i kursen
- den studerandes självständiga kursinsats är obetydlig.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
För vitsordet 1-2 krävs att:
- kurstenten är godkänd och motsvarar vitsordet tillfredsställande kunskaper
- alla kursuppgifter är gjorda och inlämnade senast vid sista inlämningsdatum
- språket i den studerandes arbeten är begripligt men många språk- och skrivfel förekommer
- källmaterial används och refereras till enligt givna anvisningar
- den studerande inte läser innantill vid muntliga presentationer
- den studerande deltar i liten omfattning i kursen
- den studerandes självständiga kursinsats är liten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
För vitsordet 3-4 krävs att:
- kurstenten är godkänd och motsvarar vitsordet goda kunskaper
- alla kursuppgifter är gjorda och inlämnade senast vid sista inlämningsdatum
- språket i både tal och skrift är smidigt och gott, även om språkfel förekommer
- layouten i den studerandes arbeten följer givna anvisningar
- källmaterialet för uppgifterna används mångsidigt och väl, enstaka språkfel förekommer.
- presentationerna är väl förberedda och framförandet gott
- den studerande deltar aktivt i kursen
- den studerande arbetar rätt självständigt men kan samarbeta, tar hänsyn till sina kurskamrater och utför sin del av arbetet också i grupp.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
För vitsordet 5 krävs att:
- kurstenten är godkänd med ett mycket gott eller berömligt vitsord
- alla kursuppgifter är gjorda och inlämnade senast vid sista inlämningsdatum
- språket i både tal och skrift är nyanserat, smidigt och så gott som felfritt
- layouten i arbetena följer givna anvisningar
- källmaterialet för uppgifterna används på ett mångsidigt och korrekt sätt
- presentationerna är väl förberedda och framförandet mycket gott
- den studerande deltar aktivt i kursen
- den studerande arbetar mycket aktivt och är alltid på plats i tid
- den studerande arbetar självständigt men kan samarbeta, tar hänsyn till sina kurskamrater och utför sin del av arbetet också i grupp.
- den studerande är innovativ och positiv.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
12.10.2023 - 25.02.2024
Tajmning
26.02.2024 - 19.04.2024
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
- Bioekonomi
Lärare
- Marika Rask
Grupper
-
ÖH23FLEX-BESÖppna YH, Flexibelt till skogsbruksingenjör
-
ÖH23FLEX-BEAÖppna YH, Flexibelt till agrolog
Lärandemål
Studeranden
• kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
• är medveten om olika vägar att söka information och kan använda den.
• kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.
• kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett i arbetslivet ändamålsenligt sätt.
• skall kunna skriva vetenskapliga rapporter och använda referenssystem samt rapportera enligt standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt
lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Innehåll
Vetenskapligt skrivande på svenska
Muntlig och skriftlig framställning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om god utbildning
Tid och plats
Kursintroduktion med närstudietillfälle i Vasa 8.3.2024
Distanslektioner i Teams, 4 ggr
Pop up-tillfälle för frågor (Teams)
Kurstent vecka 17 i Vasa (OBS! Papperstent)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Svenska skrivregler 2017 Svenska språknämnden. Fjärde upplagan. Stockholm: Liber
Sommardahl, Eivor (2012): Klarspråk i kommunen. Kommunförbundet
Novias skrivanvisningar
Snabbguide till källhantering
Största delen av det studiematerial som behövs för kursen hittas i Moodle.
Undervisningsmetoder
Lektioner i Teams
Kursmaterialet finns på kursens Moodle-sida
Övningsuppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen ska avläggas med godkänt vitsord senast 15.5.2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inlämningsuppgifter samt kurstent.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Lektioner 10 h
Pop up-tillfälle för frågor 2 h
Självstudier och uppgifter 60 h
Kurstent 8 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
För godkänt krävs 50% av poängen i tentamen och att alla övningar är godkända.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms med vitsordet 0-5.
Kurstenten bedöms med vitsordet 0-5. Kursvitsordet påverkas, förutom av vitsordet i kurstenten, också av kursaktivitet och kursuppgifter. För godkänt kursvitsord ska den studerande vara godkänd i kurstenten och ha lämnat in uppgifter som hör till kursen i tid. Försenad inlämning sänker kursvitsordet.
Studerande som fått sin skolbildning (Grundskola åk 1-9 och/ eller gymnasium) på annat språk än svenska behöver (utöver kursvitsord i svenska) också få separata vitsord i både muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Kontakta kursansvarig ifråga om dessa.
Underkänd (0)
Den studerande är underkänd i kursen om:
- kurstenten är underkänd
- språket i den studerandes inlämningsuppgifter är mycket svagt och språk- och skrivfel gör innehållet svårbegripligt.
- den studerande inte kan använda och hänvisa till källor enligt givna anvisningar
- den studerandes arbetsinsats är obetydlig.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
För vitsordet 1-2 krävs att:
- kurstenten är godkänd med vitsordet 1 eller 2.
- språket i den studerandes inlämningsuppgifter är begripligt, även om språk- och skrivfel förekommer
- den studerande har använt källmaterial och kan hänvisa till detta enligt anvisningar
- den studerandes arbetsinsats i kursen är liten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
För vitsordet 3-4 krävs att:
- kurstenten är godkänd med vitsordet 3 eller 4
- kursuppgifter har lämnats in senast vid sista inlämningsdatum
- språket i inlämningsuppgifter är smidigt och gott, även om enstaka språkfel förekommer
- den studerande kan hänvisa till källor mångsidigt och väl
- den studerande är aktiv och kan fungera självständigt.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
För vitsordet 5 krävs att:
- vitsordet i kurstenten är minst 4,5.
- kursuppgifter har lämnats in senast vid sista inlämningsdatum
- språket i inlämningsuppgifter är nyanserat, smidigt och så gott som felfritt
- den studerande kan använda sig av olika källor på ett mångsidigt och korrekt sätt
- den studerande fungerar självständigt
- den studerande är aktiv, innovativ och samarbetar i god anda.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 22.10.2023
Tajmning
23.10.2023 - 15.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
- Bioekonomi
Lärare
- Marika Rask
Grupper
-
BYS23D-EIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2023, dagstudier, Ekenäs
-
BYB23D-EByggmästare (YH), h23,dagstudier
-
ÖH23BYS-LED-RÖppna YH, byggnads- och samhällsteknik ledstudier, Raseborg
-
ÖH23BYB-LED-RÖppna YH, byggnads- och samhällsteknik, byggmästare ledstudier
Lärandemål
Studeranden
• kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
• är medveten om olika vägar att söka information och kan använda den.
• kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.
• kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett i arbetslivet ändamålsenligt sätt.
• skall kunna skriva vetenskapliga rapporter och använda referenssystem samt rapportera enligt standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt
lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Innehåll
Vetenskapligt skrivande på svenska
Muntlig och skriftlig framställning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om god utbildning
Tid och plats
Hösten 2023, Yrkeshögskolan Novia, Raseborg
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Svenska skrivregler 2017 Svenska språknämnden. Fjärde upplagan. Stockholm: Liber
Största delen av det studiematerial som behövs för kursen hittas i Moodle.
En del av materialet för de olika temaområdena öppnas vartefter kursen framskrider.
Tidtabell och kursprogram presenteras vid det första närstudietillfället.
Undervisningsmetoder
När- och distansstudier
Individuella, par- och gruppvisa övningsuppgifter
Muntliga presentationer
Kurstent i Moodle
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kurstent: december 2023
Inlämning av fackuppsats: vecka 48
Presentationer: vecka 49
Allmänna omtentamenstillfällen:
januari 2024, fre kl. 12-16
februeari 2024, fre kl. 12-16
Omtentamen kräver förhandsanmälan i Peppi.
Kursen ska avläggas med godkänt vitsord senast 15.5.2024
Ogjorda kursuppgifter tas emot fram till 1.5.2023 eller enligt särskild överenskommelse med kursansvarig.
Den studerande går om kursen vid ett senare tillfälle om alla de uppgifter som hör till kursen inte lämnats in eller om den studerande inte tillsammans med kursansvarig kommit överens om annat.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Utvärdering av kurstent samt kursaktivitet, kursuppgifter och muntliga anföranden.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Lektioner 32 h
Skriftliga uppgifter 20 h
Muntliga presentationer 6 h
Självstudier 14 h
Kurstent 9 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen bedöms med vitsordet 0-5.
Deltenten bedöms med vitsordet 0-5. Fackuppsatsen och den muntliga presentationen bedöms vardera som underkänd, nöjaktig, god eller berömlig.
Kursvitsordet påverkas även av den studerandes aktivitet och övriga kursprestationer.
Studerande som fått sin skolbildning (grundskola åk 1-9 och/ eller gymnasium) på annat språk än svenska behöver (utöver kursvitsord i svenska) också få separata vitsord i både muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Kontakta kursansvarig ifråga om dessa.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
För godkänt krävs 50% av poängen i tentamen och att alla övningar är godkända.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.
Underkänd (0)
Den studerande är underkänd i kursen om:
- kurstenten är underkänd
- kursuppgifter är ogjorda eller underkända och inte har lämnats in senast vid sista inlämningsdatum
- den studerande inte har hållit de muntliga presentationer som hör till kursen
- språket i den studerandes arbeten är mycket svagt och innehåller språk- och skrivfel vilka gör den studerandes texter svårbegripliga
- källmaterial inte har använts och refererats till enligt anvisningar
- den studerande enbart läser innantill vid muntliga presentationer
- den studerande har knappt deltagit i kursen
- den studerandes självständiga kursinsats är obetydlig.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
För vitsordet 1-2 krävs att:
- kurstenten är godkänd och motsvarar vitsordet tillfredsställande kunskaper
- alla kursuppgifter är gjorda och inlämnade senast vid sista inlämningsdatum
- språket i den studerandes arbeten är begripligt men många språk- och skrivfel förekommer
- källmaterial används och refereras till enligt givna anvisningar
- den studerande inte läser innantill vid muntliga presentationer
- den studerande deltar i liten omfattning i kursen
- den studerandes självständiga kursinsats är liten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
För vitsordet 3-4 krävs att:
- kurstenten är godkänd och motsvarar vitsordet goda kunskaper
- alla kursuppgifter är gjorda och inlämnade senast vid sista inlämningsdatum
- språket i både tal och skrift är smidigt och gott, även om språkfel förekommer
- layouten i den studerandes arbeten följer givna anvisningar
- källmaterialet för uppgifterna används mångsidigt och väl, enstaka språkfel förekommer.
- presentationerna är väl förberedda och framförandet gott
- den studerande deltar aktivt i kursen
- den studerande arbetar rätt självständigt men kan samarbeta, tar hänsyn till sina kurskamrater och utför sin del av arbetet också i grupp.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
För vitsordet 5 krävs att:
- kurstenten är godkänd med ett mycket gott eller berömligt vitsord
- alla kursuppgifter är gjorda och inlämnade senast vid sista inlämningsdatum
- språket i både tal och skrift är nyanserat, smidigt och så gott som felfritt
- layouten i arbetena följer givna anvisningar
- källmaterialet för uppgifterna används på ett mångsidigt och korrekt sätt
- presentationerna är väl förberedda och framförandet mycket gott
- den studerande deltar aktivt i kursen
- den studerande arbetar mycket aktivt och är alltid på plats i tid
- den studerande arbetar självständigt men kan samarbeta, tar hänsyn till sina kurskamrater och utför sin del av arbetet också i grupp.
- den studerande är innovativ och positiv.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 22.10.2023
Tajmning
23.10.2023 - 15.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
ÅboRaseborg
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
- Bioekonomi
Lärare
- Marika Rask
Lärare
Marika Rask
Grupper
-
BE23DS-ESkogsbruksingenjör (YH), h23, Bioekonomi, dagstudier
-
BE23DA-EAgrolog (YH), h23, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Studeranden
• kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
• är medveten om olika vägar att söka information och kan använda den.
• kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.
• kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett i arbetslivet ändamålsenligt sätt.
• skall kunna skriva vetenskapliga rapporter och använda referenssystem samt rapportera enligt standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt
lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Innehåll
Vetenskapligt skrivande på svenska
Muntlig och skriftlig framställning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om god utbildning
Tid och plats
Yrkeshögskolan Novia, Raseborg
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Svenska skrivregler 2017 Svenska språknämnden. Fjärde upplagan. Stockholm: Liber
Största delen av det studiematerial som behövs för kursen hittas i Moodle.
En del av materialet för de olika temaområdena öppnas vartefter kursen framskrider.
Tidtabell och kursprogram presenteras vid det första närstudietillfället.
Undervisningsmetoder
När- och distansstudier
Individuella, par- och gruppvisa övningsuppgifter
Muntliga presentationer
Kurstent
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kurstent: december 2023
Presentationer: december 2023
Allmänna omtentamenstillfällen:
Januari 2024, fre kl. 12-16
februari 2024 fre kl. 12-16
Omtentamen kräver förhandsanmälan i Peppi.
Kursen ska avläggas med godkänt vitsord senast 15.5.2024
Ogjorda kursuppgifter tas emot fram till 1.5.2024 eller enligt särskild överenskommelse med kursansvarig.
Den studerande går om kursen vid ett senare tillfälle om alla de uppgifter som hör till kursen inte lämnats in eller om den studerande inte tillsammans med kursansvarig kommit överens om annat.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Utvärdering av kurstent samt kursaktivitet, kursuppgifter och muntliga anföranden.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Lektioner 32 h
Skriftliga uppgifter 20 h
Muntliga presentationer 6 h
Självstudier 14 h
Kurstent 9 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
För godkänt krävs 50% av poängen i tentamen och att alla övningar är godkända.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms med vitsordet 0-5.
Deltenten bedöms med vitsordet 0-5. Fackuppsatsen och den muntliga presentationen bedöms vardera som underkänd, nöjaktig, god eller berömlig.
Kursvitsordet påverkas även av den studerandes aktivitet och övriga kursprestationer.
Studerande som fått sin skolbildning (grundskola åk 1-9 och/ eller gymnasium) på annat språk än svenska behöver (utöver kursvitsord i svenska) också få separata vitsord i både muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Kontakta kursansvarig ifråga om dessa.
Underkänd (0)
Den studerande är underkänd i kursen om:
- kurstenten är underkänd
- kursuppgifter är ogjorda eller underkända och inte har lämnats in senast vid sista inlämningsdatum
- den studerande inte har hållit de muntliga presentationer som hör till kursen
- språket i den studerandes arbeten är mycket svagt och innehåller språk- och skrivfel vilka gör den studerandes texter svårbegripliga
- källmaterial inte har använts och refererats till enligt anvisningar
- den studerande enbart läser innantill vid muntliga presentationer
- den studerande har knappt deltagit i kursen
- den studerandes självständiga kursinsats är obetydlig.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
För vitsordet 1-2 krävs att:
- kurstenten är godkänd och motsvarar vitsordet tillfredsställande kunskaper
- alla kursuppgifter är gjorda och inlämnade senast vid sista inlämningsdatum
- språket i den studerandes arbeten är begripligt men många språk- och skrivfel förekommer
- källmaterial används och refereras till enligt givna anvisningar
- den studerande inte läser innantill vid muntliga presentationer
- den studerande deltar i liten omfattning i kursen
- den studerandes självständiga kursinsats är liten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
För vitsordet 3-4 krävs att:
- kurstenten är godkänd och motsvarar vitsordet goda kunskaper
- alla kursuppgifter är gjorda och inlämnade senast vid sista inlämningsdatum
- språket i både tal och skrift är smidigt och gott, även om språkfel förekommer
- layouten i den studerandes arbeten följer givna anvisningar
- källmaterialet för uppgifterna används mångsidigt och väl, enstaka språkfel förekommer.
- presentationerna är väl förberedda och framförandet gott
- den studerande deltar aktivt i kursen
- den studerande arbetar rätt självständigt men kan samarbeta, tar hänsyn till sina kurskamrater och utför sin del av arbetet också i grupp.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
För vitsordet 5 krävs att:
- kurstenten är godkänd med ett mycket gott eller berömligt vitsord
- alla kursuppgifter är gjorda och inlämnade senast vid sista inlämningsdatum
- språket i både tal och skrift är nyanserat, smidigt och så gott som felfritt
- layouten i arbetena följer givna anvisningar
- källmaterialet för uppgifterna används på ett mångsidigt och korrekt sätt
- presentationerna är väl förberedda och framförandet mycket gott
- den studerande deltar aktivt i kursen
- den studerande arbetar mycket aktivt och är alltid på plats i tid
- den studerande arbetar självständigt men kan samarbeta, tar hänsyn till sina kurskamrater och utför sin del av arbetet också i grupp.
- den studerande är innovativ och positiv.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav