Introduktion till hållbar och cirkulär designPoäng (3 sp)
Kod: VISU25IHCD1
Poäng
3 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har en grundläggande förståelse för hållbarhetsfrågor och utmaningar.
- förstår grunderna i cirkularitet och resursflöden.
- har de grundläggande praktiska färdigheter som behövs för att genomföra en designprocess med cirkularitet i fokus.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Självstudiematerial, föreläsningar, diskussioner och workshops.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Bedömningskriterier, nöjaktig (1)
Vitsord 1-2:
Den studerande:
- uppvisar grundläggande förståelse för kursens kompetensmål.
- visar en begränsad förmåga att tillämpa hållbarhetsprinciper.
- visar en begränsad kreativitet och innovation i de kursuppgifter som hör till kursen.
- har en begränsad kommunikation kring kursens innehåll
- visar svag förmåga att presentera och argumentera i sakfrågor kopplade till kursinnehållet.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Vitsord 3:
Den studerande uppvisar en:
- tillfredsställande förståelse för kursens kompetensmål.
- tillfredsställande förmåga att tillämpa hållbarhetsprinciper.
- tillfredsställande kreativitet och innovation i de kursuppgifter som hör till kursen.
- tillfredsställande kommunikation kring kursens innehåll.
- tillfredsställande förmåga att presentera och argumentera i sakfrågor kopplade till kursinnehållet.
Vitsord 4
Den studerande uppvisar en:
- god förståelse för kursens kompetensmål.
- god förmåga att tillämpa hållbarhetsprinciper.
- god kreativitet och innovation i de kursuppgifter som hör till kursen.
- god kommunikation kring kursens innehåll.
- god förmåga att presentera och argumentera i sakfrågor kopplade till kursinnehållet.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Vitsord 5:
Den studerande uppvisar en:
- utmärkt och engagerad förståelse för kursens kompetensmål.
- utmärkt förmåga att tillämpa hållbarhetsprinciper i sitt eget arbete med kursuppgiften/-uppgifterna.
- utmärkt kreativitet och innovation i de kursuppgifter som hör till kursen.
- utmärkt kommunikation kring kursens innehåll.
- utmärkt förmåga att presentera och argumentera i sakfrågor kopplade till kursinnehållet.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Underkänd:
Mer än 30 % frånvaro från undervisningstillfällen och/eller ofullständiga kursuppgifter.
Anmälningstid
02.12.2025 - 09.01.2026
Tajmning
13.02.2026 - 24.04.2026
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Konst, foto och design Virtuell
- Elina Rebers
Lärare
Elina Rebers
Grupper
-
FOG25DGD-JFormgivare (YH), grafisk design, h25, dagstudier
-
FOG25DIN-JFormgivare (YH), inredningsarkitektur, h25, dagstudier
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har en grundläggande förståelse för hållbarhetsfrågor och utmaningar.
- förstår grunderna i cirkularitet och resursflöden.
- har de grundläggande praktiska färdigheter som behövs för att genomföra en designprocess med cirkularitet i fokus.
Innehåll
Självstudiematerial, föreläsningar, diskussioner och workshops.
Tid och plats
11.2-24.4.2026, rumsbokningar hittas i Tuudo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Under kursen kommer vi att utforska vad hållbarhet är, var finns problemen?
Vilken betydelse har design, framtidstänkande och systemdesign för att lösa problemen?
Vi utforskar också principerna för Cirkulär Design utifrån 9R modellen.
Ni kan bekanta er med Sara Lindvall Fors examnesarbete på förhand: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/809718/Lindvall_Fors_Sara.pdf?sequence=2&isAllowed=
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningsuppgifter, presentationer, genomgång, handledning
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h / sp (totalt 81 h)
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns
Tilläggsuppgifter för studerande
Lärare: Sara Lindvall Fors
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Vitsord 1-2:
Den studerande:
- uppvisar grundläggande förståelse för kursens kompetensmål.
- visar en begränsad förmåga att tillämpa hållbarhetsprinciper.
- visar en begränsad kreativitet och innovation i de kursuppgifter som hör till kursen.
- har en begränsad kommunikation kring kursens innehåll
- visar svag förmåga att presentera och argumentera i sakfrågor kopplade till kursinnehållet.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Vitsord 3:
Den studerande uppvisar en:
- tillfredsställande förståelse för kursens kompetensmål.
- tillfredsställande förmåga att tillämpa hållbarhetsprinciper.
- tillfredsställande kreativitet och innovation i de kursuppgifter som hör till kursen.
- tillfredsställande kommunikation kring kursens innehåll.
- tillfredsställande förmåga att presentera och argumentera i sakfrågor kopplade till kursinnehållet.
Vitsord 4
Den studerande uppvisar en:
- god förståelse för kursens kompetensmål.
- god förmåga att tillämpa hållbarhetsprinciper.
- god kreativitet och innovation i de kursuppgifter som hör till kursen.
- god kommunikation kring kursens innehåll.
- god förmåga att presentera och argumentera i sakfrågor kopplade till kursinnehållet.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Vitsord 5:
Den studerande uppvisar en:
- utmärkt och engagerad förståelse för kursens kompetensmål.
- utmärkt förmåga att tillämpa hållbarhetsprinciper i sitt eget arbete med kursuppgiften/-uppgifterna.
- utmärkt kreativitet och innovation i de kursuppgifter som hör till kursen.
- utmärkt kommunikation kring kursens innehåll.
- utmärkt förmåga att presentera och argumentera i sakfrågor kopplade till kursinnehållet.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Underkänd:
Mer än 30 % frånvaro från undervisningstillfällen och/eller ofullständiga kursuppgifter.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.