MarknadsanalysPoäng (5 sp)
Kod: FEKÅ19KM02
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys.
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys muntligt, skriftligt och visuellt.
- behärskar grunderna för marknadspositionering.
- kan fatta beslut på basen av en marknadsanalys.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.
Förkunskapskrav
Att leda kundrelationer
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.
Mera information
Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.
Anmälningstid
01.12.2022 - 01.01.2023
Tajmning
09.01.2023 - 30.04.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Timo Kerke
- Maria Westerlund
- Rolf Gammals
Grupper
-
FEK21D-ÅTradenom (YH), h21, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys.
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys muntligt, skriftligt och visuellt.
- behärskar grunderna för marknadspositionering.
- kan fatta beslut på basen av en marknadsanalys.
Innehåll
Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.
Tid och plats
Campus Åbo, Vårtermin 2023
Kursen pågår januari-mars enligt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteraturtips:
Christensen m.fl: Marknadsundersökning - en handbok
Malhotra m. fl.: Marketing Research
Undervisningsmetoder
Träningar
Föreläsningar,litteraturstudier och inlämnande av Key Learning Note inkl. källhänvisningar
Projektarbete / externt uppdrag eller en tillräckligt krävande marknadsanalys för teamets egna affärsidéer
Praktik- och arbetslivssamarbete
Företagsssamarbeten via projektarbete
Studerandes tidsanvändning och belastning
50 h projektarbete
40 h föreläsningar, litteraturstudier & inlämningsuppgift
40 h träningar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
50% inlämningsuppgift
50% projektarbete
Underkänd (0)
Underkänd eller ogjord inlämningsuppgift
Ogjort eller underkänt projekt eller ogjord projektrapport
Stor frånvaro från verkstäder och träningar
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Godkänd inlämningsuppgift
Godkänt projekt och godkänd projektrapport
Tillräcklig närvaro och aktivitet på verkstäder och träningar
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Väl gjord inlämningsuppgift med tillräcklig teori och reflektion
Väl genomfört projekt och en bra projektrapportering
God aktivitet på verkstäder och träningar
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Utmärkt inlämingsuppgift med mångsidig teori och reflektion
Utmärkt genomfört projekt och en professionell projektrapportering
Mycket god aktivitet på verkstäder och träningar
Förkunskapskrav
Att leda kundrelationer
Tilläggsuppgifter
Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.