Hoppa till innehåll

Organisation och mångprofessionellt ledarskapPoäng (5 sp)

Kod: FEKÅ19FU01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till olika organisationsmodeller och hur de påverkar organisationens verksamhet.
- kan identifiera interna strukturer och processer utgående från organisationens mål, verksamhet och omvärld.
- vet hur man analyserar och utvecklar organisationskulturer.
- kan leda på ett reflekterande och utvecklande sätt.
- förstår styrkan i att medarbetarna har olika kompetenser och yrkesbakgrund.
- kan tillämpa värdegrunden samt de yrkesetiska principerna inom sin egen bransch.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Närmare uppgifter publiceras i utförandeplanen, Kursens innehåll kan variera från år till år.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Närmare uppgifter publiceras i utförandeplanen, Kursens innehåll kan variera från år till år.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Närmare uppgifter publiceras i utförandeplanen, Kursens innehåll kan variera från år till år.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Närmare uppgifter publiceras i utförandeplanen, Kursens innehåll kan variera från år till år.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Närmare uppgifter publiceras i utförandeplanen, Kursens innehåll kan variera från år till år.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Närmare uppgifter publiceras i utförandeplanen, Kursens innehåll kan variera från år till år.

Anmälningstid

15.06.2022 - 04.09.2022

Tajmning

29.08.2022 - 30.04.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Timo Kerke
  • Maria Westerlund
  • Rolf Gammals
Lärare

Marika Nygårdas

Grupper
  • FEK21D-Å
    Tradenom (YH), h21, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till olika organisationsmodeller och hur de påverkar organisationens verksamhet.
- kan identifiera interna strukturer och processer utgående från organisationens mål, verksamhet och omvärld.
- vet hur man analyserar och utvecklar organisationskulturer.
- kan leda på ett reflekterande och utvecklande sätt.
- förstår styrkan i att medarbetarna har olika kompetenser och yrkesbakgrund.
- kan tillämpa värdegrunden samt de yrkesetiska principerna inom sin egen bransch.

Innehåll

Närmare uppgifter publiceras i utförandeplanen, Kursens innehåll kan variera från år till år.

Tid och plats

Henriksgatan 7, höst 2022

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Drivhusets publikationer
Valfri ledarskaps- och organisationslitteratur
Verktyg för organisationsutveckling, tex Hyper Island Toolbox
Verktyg för processutveckling, tex Lemonsoft

Undervisningsmetoder

Resurstillfällen
Nordic Business Forum
Träningar
Teoristudier
Övningar och inlämningsuppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tidpunkten meddelas vid kursstart. Kursplattformen i Moodle innehåller detaljerade uppgifter om kursinnehållet.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1,5 sp; resurstillfälle och övningar: 1,5 sp träningar: 2 sp litteraturstudier, reflektion och KLN

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närmare uppgifter publiceras i utförandeplanen, Kursens innehåll kan variera från år till år.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Närmare uppgifter publiceras i utförandeplanen, Kursens innehåll kan variera från år till år.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Närmare uppgifter publiceras i utförandeplanen, Kursens innehåll kan variera från år till år.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Närmare uppgifter publiceras i utförandeplanen, Kursens innehåll kan variera från år till år.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkända inlärninguppgifter och KLN

Underkänd (0)

Kriterierna för vitsord 1 uppfylls ej.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande har en ytlig kunskap. Studerande kan det väsentliga men själva substansen är begränsad. Det skriftliga arbetet som lämnas in är enligt anvisningarna men visar på att själva analysen ännu kunde byggas på

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande kan redogöra för litteraturen, ge motiveringar, analysera och reflektera. Det skriftliga arbetet visar att studerande behärskar ämnet och området och har satt sig in i frågeställningarna. Här känner studerande till ledarskaps- och organisationsteorier och kan placera in dem i vardagen. Studerande kan omsätta teori till praktik på olika nivåer

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar kunskap, mognad och analys utöver det vanliga. Studerande behärskar helheten - även mera i detalj. Frågeställningarna är relevanta och de skriftliga uppgifterna visa på en utmärkt insikt i problemställningarna samt också en säkerhet där svaren visar på att studerande förstått frågorna och kan komma med förslag på lösningar. Studerande kan göra djupare analyser av det teoretiska materialet och resonerar på djupare nivå kring ledarskap och organisation.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav